båtløskar Startet 6.Juli.2013 Del på Facebook Startet 6.Juli.2013 som tittel sier noen som har prøvd java sea topcharge regulator ifra maritim? http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/laderegulatorer/java-sea-topcharge-laderegulator Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Jeg har den og er kjempe fornøyd virker som bare det . ladinga ligger jevnt på 14,4 . Har hatt den i 3 år . Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Jeg hadde en sånn,men leverte den inn igjen da den ikke ga det den skulle.Den fikk dynamoen til å lade det den skulle ang amp (strøm) men spenningen var altfor lav,14,1-14,2. Snakket med de på maritim her i Bergen, de visste ikke noe om regulatoren med skulle undersøke hvilket de gjorde, og fikk da beskjed om at jeg kunne sende regulatoren inn å få den justert, MEN, hvordan resultatet ville bli var høyst usikkert, kunne bli14,4 men kunne like gjerne havne opp i 14,6-14,8, dette hadde de fått beskjed om fra produsenten. Jeg ringte selv produsenten og fikk samme svar og fikk inntrykk av at dette var useriøse greier, hvis de ikke kan justere regulatoren til den spenning som batteriene skal ha for optimal lading,14,4 v/20 grader, ja så får de la vær å produsere den. Jeg leverte den tilbake til Maritim, fikk pengene tilbake da den ikke holdt det det sto i reklamen den skulle holde. Har nå en Ladac og den leverer det den skal..... Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 jeg har handlet litt annet hos maritim før som jeg ikke har hvert helt fornøyd mer. men deres " ikke no problem kom og bytt hvis du vil" holdning gjør det enklere for meg og prøve nye ting ifra de. for hvis jeg ikke er fornøyd så kan jeg bare bytte den igjen. men du MR. cavaler skriver om en ladac, hvor får jeg tak i noe sånt hadde du hatt en link jeg kunne sett på? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Jeg hadde en sånn,men leverte den inn igjen da den ikke ga det den skulle.Den fikk dynamoen til å lade det den skulle ang amp (strøm) men spenningen var altfor lav,14,1-14,2. Snakket med de på maritim her i Bergen, de visste ikke noe om regulatoren med skulle undersøke hvilket de gjorde, og fikk da beskjed om at jeg kunne sende regulatoren inn å få den justert, MEN, hvordan resultatet ville bli var høyst usikkert, kunne bli14,4 men kunne like gjerne havne opp i 14,6-14,8, dette hadde de fått beskjed om fra produsenten. Jeg ringte selv produsenten og fikk samme svar og fikk inntrykk av at dette var useriøse greier, hvis de ikke kan justere regulatoren til den spenning som batteriene skal ha for optimal lading,14,4 v/20 grader, ja så får de la vær å produsere den. Jeg leverte den tilbake til Maritim, fikk pengene tilbake da den ikke holdt det det sto i reklamen den skulle holde. Har nå en Ladac og den leverer det den skal..... Mvh Rune Gjør det noe om spenningen er itt lav? Har det samme selv, ligger stort sett på low, av og til normal. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 alt over 13.8 er vell godkjent og mer som ladestrøm? så lenge det er målt på batteriet og ikke på dynamo. jeg har 13,6 ut ifra dynamo og 13.2 inn til skillediodene noe som blir for lavt for lading hos meg. hvor tykke ledninger burde man ha ifra dynamo til batterier? Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 For at en skal klare å lade batteriene skikkelig, få de max ladet, så må spenningen opp til 14,4 v/20 grader. 13,6 volt er bare vedlikeholdslading, får svært lite strøm inn på batteriene hvis de er godt nedtappet. I min båt har jeg 35 kvadrat ledninger mellom dynamo og batteri, både på pluss og minussiden, det bør en ha om en ikke vil ha for mye spenningsfall. Jeg har en 70a dynamo og den leverer 70a når batteriene er nedtappet etter en natt eller to i uthavn. Ladac- regulatoren jeg har nå er nok gått ut av produksjon, jeg fikk tak i en via finn.no, ubrukt, men det finnes flere andre alternativer, et søt her på forumet vil gi mange svar. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Det er et lite pot meter inne i ryggen på regulatoren som kan justeres , Men på min behøvde jeg ikke det da det var riktig fra fabrikk . Du kan ikke forvente at en slik regulator kan gi !00% i hvilket som helst anlegg uten uten inn justering ferdig montert da de fleste anlegg er forskjellig . Dette gjelder vel Ladak og ! Min regulator virker helt topp ! Inne i denne er det 2 stk regulatorer så du har jo en i reserve og :-) . Jeg vurderer og bruke nr 2 til solcelle panelet ! Jeg hadde også en samtale med utvikler og han hadde ikke helt sosiale antenner , Men jeg fikk hjelp . Noe jeg ikke fik på Ladak når jeg hadde det .Da fikk jeg beskjed om å gå gjennom forhandler ! Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Sjekket igjen i går, 14,3-14,4 volt. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Har nå en Ladac og den leverer det den skal..... Mvh Rune har pratet litt med endel forskjellige folk nå som sier at Java sea topcharge produsert av samme firma ( bare byttet navn ) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 (redigert) Min regulator virker helt topp ! Inne i denne er det 2 stk regulatorer så du har jo en i reserve og :-) . Jeg vurderer og bruke nr 2 til solcelle panelet ! Hvis du har en regulator for vekselstrømdynamoer (dvs. Ladac, JavaSea, etc.) da kan du trolig ikke det. Alle slike regulatorer regulerer på feltstrøm, men ikke ladestrøm. Det er altså ikke noe solcelleregulator som bare åpner og stenger "gjennomgang" som et relé. Jørg jeg har 13,6 ut ifra dynamo og 13.2 inn til skillediodene noe som blir for lavt for lading hos meg. hvor tykke ledninger burde man ha ifra dynamo til batterier? Ja, 13,2V til skilledioder betyr jo pga. spenningsfall over diodene (avhengig type 0,2 til 0,9V) at det blir 12,3 - 13V på batteriene. T.o.m. 13,6V er da for lite. Kabel kan du beregne etter lengde, Båtplassen tilbyr en kabelkalkulator som er enkelt å brukes. Jørg Redigert 19.Juli.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 15.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2019 Joerg Becker skrev On 19.7.2013 at 9.49: Jørg Hva vil skje om man kobler Javasea sammen med to dynamoer som er koblet til hvert sitt batterisett, uten kontakt imellom? F.eks en dedikert startbatteridynamo og en forbruksdynamo? Dynamoene vil jo da få ulik spenning. Vil Javasea greie å regulere dem separat? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2019 Alle regulatorer må ha kontakt til sin referansebatteri, eller kan dette ikke virke. Duo regulatoren f.eks. på skissen her har sensledninger tilkoblet hver sin referanse. Batteriene må også ha felles minus, siden regulatoren ellers ikke kan se et krets. Helt avskilt går altså ikke, strømkrets er strømkrets. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 3.November.2019 Del på Facebook Svart 3.November.2019 Hvordan kan man kontrollere at begge dynamoene lader i et slikt oppsett? Koble fra den ene og måle spenningen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.