Jump to content

hvordan defineres en uthavn

sofa

Recommended Posts

Hei

I siste nr av båtmagasinet fulgte det med et bilag som omhandler norske uthavner, når jeg ser etter for norland så er jo de fleste plassene ordinære småbåthavner.

Når jeg hører ordet uthavn så tenker jeg på plasser uten særlig infrastruktur,men med mulig utlagt fortøyningsbøye ,slik som f.eks vallvær i rødøy komune.

Der har kystverket lagt ut og drevet en fortøyningsbøye. Havna var definert som nødhavn tidligere, heldigvis så tok komunen ansvaret da kystverket ville kvitte seg med fortøyningsbøya.

Ps. Denne plassen er en flott dykker plass med svære tareskoger og masse av sel,

Kammskjellene er så store at de er mannevonde. :-)

Navnet kommer vel egentlig fra "ventehavner" , steder der de søkte ly, eller ventet på vær for neste del av en seilas. Så kan vel godt tolkes som gjestehavn.

Men er enig med deg:). For meg er uthavn et sted der eg ligger for anker, eller bøye, uten komersiell utnytting

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Svenskene bruker et annet navn, naturhavn, og det synes jeg passer godt på de viker og bukter vi fortøyer i om sommeren borte fra organiserte gjestehavner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Begrepet "uthavn" er knyttet til seilskutetida. Uthavnen var ei havn som lå i ytre skjærgården nær skipsleia, ut mot havet der det var lett å komme inn og ut med seil. Uthavnene ble ofte brukt som nødhavner eller seilskutene lå i vinteropplag.
Her bodde ofte fiskere, sjøfolk og loser. Uthavner var mest vanlige langs sørlandskysten som Kirkehamn og Rasvåg på Hidra, Loshavn på Lista, Kleven ved Mandal, Ny Hellesund og Brekkestø for å nevne noen.
I dag brukes begrepet ofte om viker og bukter der en kan legge til eller ligge for anker.

Enig, men synes også naturhavn er et bedre begrep.

For svært mange er båtlivet å ga fra gjestehavn til gjestehavn, betale dyre havneavgifter, spise ute på restaurant.(og gjerne klage på høye dieselprisen) Det er jo det typiske i UK og ellers nedover i Europa.

Det som kjennetegner den norske og skandinaviske topografien, nemlig den unike skjærgården , men titusenvis av lune naturhavnersom, og som flere steder aspirerer til Unescos verdensarvliste går faktis svært mange hus forbi.

Sjøl ligger vi bare unntaksvis i gjestehavn og kun når vi har behov for å etterfylle vann eller annen proviant. Ligger nå på andre uka i ferien og har vært innom gjestehavner to ganger. Blir vel en gang til kanskje neste gang vi går tom for vann.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

På yttersia av landet der jeg farter brukes ofte begrept uthavn selv om det finnes enkle flytebrygger. Disse er da uten vann og strøm, og det er heller ikke andre tilrettelagte tilbud. Det eneste som finnes er nydelig natur i massevis.

Årsaken til at disse flytebryggene blir lagt ut er at tidevanssforskjellen på minimum 2,5 meter er en smule kompliserende i forhold til å fortøye mot svabergene. Alternativet er å ligge på svai eller med anker og langt landtau. Når man kan ligge på flytebrygger er det straks enklere bl.a. for barna å gå i land etter eget ønske.

Mange av disse flytekaiene er drevet på dugnad og det kreves ikke havneleie. Jeg har stor taknemmelighet til alle de som bidrar til å gjøre skjærgården mer tilgjengelig på denne måten.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...