Jump to content

Mørebas 17 med 135 hk, begynner å hoppe etter at den er i plan


nordtrucker

Recommended Posts

heisan. Mørebas 17 med 135 hk Mercury. går fint opp i plan, planer nydelig ei lita stund så begynner det å hoppe. Slakke på gass og båten faller ut av plan. Hopper uansett ka man prøve ang trim. kavitasjonsplata er jevnt med bunn av kjøl men dær er ett hull til å gå på for heving av motor. Kanskje dette ene hullet kain hjælpe??

 

mvh

frank

Link to post

høres ut som for mye vekt i hekken. Har du prøvd å flytte fram batteri + bensintank? (er vel langsgående sittebenker i den der?)

 

ellers kan flaps eller smart tabs hjelpe

 

Siden det hopper uansett trim så tviler jeg for at heving vil hjelpe.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

heisan. langsgående benker ja. Regna egentli me at motor kanskje blei vel tung.. kain jo prøve vekt framme men trur nok at mindre motor e det einaste som vil hjælpe..

takker....


Nånn som veit ka en Mercury 135 hk BlackMax kain ligge på i pris? har nettopp kjøpt og forrige eier hadde ingen historikk om / på motor? Trur vi snakke om 86 - 90 mod kanskje.??

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/375746_10151500615233165_850044981_n.jpg


her e førræstn ett bilde av båtn me motorn

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/1002416_10151509352808528_1789644568_n.jpg

Link to post

hei

Se etter om motoren står rett, om den står litt skjeft, kan resultatet bli ustabil gange. Skal ikke mye til på enkelte båter, kjenner ikke mørbas skroget så godt at jeg kan si det er dette. Verd å sjekke.

Trim-tab er også ett godt forslag, gjerne noen med lange smale på som tåler litt hastighet.

Link to post

Kanskje jeg kan hjelpe deg med historikken på motoren hvis du har kjøpt den lokalt.

Kjøpte en sånn motor ny på Teknima i Harstad i 1986 og det var ikke solgt mange av disse på den tiden.

Den fungerte perfekt til Rana 18 cabin,men den blir nok for tung for Mørebasen som trives best med 65-85 hk.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

Hadde en mørebas 17 for noen år siden, og fikk montert suzuki DF70 på nesten 160 kg. Måtte da montere smart tabs trimplan for å få bukt med hoppingen.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

har smart tabs på 2 båter, de funker som reklamen sier. Var i tvil om hvilken størrelse jeg skulle kjøpe , så jeg gikk opp i str istedetfor ned. 1280-60 heter de vel. Har begge justert på det svakeste, likevel merkes det godt at de jobber. (vurderer å kjøpe 40 punds aktuatorer for å prøve, de jeg har nå er 60)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg hadde denne typen smart tabs i plast på en 15-foter jeg hadde.

Husker egentlig ikke helt hvorfor jeg monterte dem men hadde iallefall en spesiell brakett til dem slik at de enkelt kunne felles opp i horisontal stilling ved behov.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Svart (redigert)

finner tabs på ebay tell 786,- pluss frakt. Blir jo nokka billigere enn kjøp i Norge.


Mn ska tru om æ sku drite i å hæve motor og heller montere tabs eller både heve / montere tabs ?


Og pga av hopping som va jævli ubehagelig så løsna en gammel reperasjon på skroget og båtn tok inn vann så dettan har æ nu fiksa.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130703_204326.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130704_144327.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130704_144307.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130704_181251.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130704_144259.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130704_144252.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130621_212840.jpg

 

 

Redigert av nordtrucker (see edit history)
Link to post

Håper du får det til å fungere nordtrucker.

Båt og motor som jeg hadde ble solgt til Ervika,og deretter til Ramsund.

Kanskje det er samme motoren? Den kostet 56000,- ny i 86.Vet ikke hvor mye den er verdt i dag. :smiley:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

Takker førr det Lalima. Ang pris har æ sett lignanes mercury 100 hk selges på Finn førr 16 000,- . Ska nu fære bortover te Myklebostad kor båten ligg å løfte motor og se om æ får prøvd mn værutsiktan ser dårlig ut. ska å bestille smarttabs å montere så får dokker høre



mvh


frank


Link to post

dette er jo solide båter så da har vel ikke de gamle reparasjonene vært bra nok om de gikk opp kun pga. bølger og slag. Skumle greier.

Er skummet i båten fjernet? En slik lekkasje vil jo gjøre at skummet trekker vann og båten blir tung.

 

Av den "gamle" typen 2-takt er det vel Yamaha 90 som ville ha passet best på båten pga lav vekt, ca 120 kg.

Men mange andre 2-takts V4 og rekke-4 motorer veier vesentlig mindre enn Mercuryen.

Av mere moderne motorer er det vel mange som kan passe som har lavere vekt og forbruk enn Mercury 135. Den er vel en 2 liters V6 med vekt rundt 180 kg ?

Optimax 90/115 veier vel rundt 165 kg og E-tec 90 145 kg. Suzuki DF90A er vel 155 kg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke mange rimelige og sterke motorer fra 100-115 hk på finn med lavt suppeforbruk for tiden.

Og enda mindre utvalg 90 hk.

 

Denne er jo egentlig en 4-takt yamaha motor med forgassere. bør være prutbar, har lagt en stund på finn http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42413127

 

Nyoverhalt spreking fra 2000-tallet http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42543446 bør være prutbar pga prisnivået på nye slike.

 

Dette er jo en nydelig motor, litt småjobb tydeligvis http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42052413 bør være ganske prutbar.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

her er en fin motor til Mørebasen, om den nå hadde vært i orden. Men den som er flink å mekke kan vel fikse det rimelig... http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42712296

Original rep.manual her http://www.ebay.com/itm/2005-EVINRUDE-SO-SERVICE-MANUAL-100-115-135-150-175HP-DIRECT-INJECTION-MODELS-/160600272488#ht_553wt_1161

Det er nok en 2003-2005 modell, for i 2006 hadde E-tec overtatt.

Selger har vel tatt snarveien og sett på 2006-dekalen som bare viser at den tilfredstiller utslippskrav som skulle komme i 2006.

Det er en sterk V4 1750 kubikk på 167 kg, egentlig en uvanlig modell da det er en nedtunet 115 hk.

Denne har jo relativt lavt forbruk av bensin og olje, det er andre generasjon direct injection. Første generasjon Ficht/Ram er fy fy.

Men mulig det er en dyr reparasjon om hele blokka må byttes...

 

Her en snutt med 115 versjonen fra 2003 etter at BRP konsernet overtok Evinrude. Heter vel egentlig ikke Ficht RAM da, men DI (direct injection) som det står på dekselet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Svart (redigert)

har nu åsså tænkt 4 takter og syns kanskje deinna kunne være ok: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42612723

 

Har hatt Highperformance 260 skjærgårdsjeep me 2 x 225 ficht ram H.O og dæm va kvass... :pray:

 

hær e båtn: https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/547355_10151435743248528_189238881_n.jpg

 

Hær kain du se nokka Rib kjøring æ hoildt på me i sydvest kuling. Tornado Rib 24 fot med 300

hk yamaha 4 stroke

 

http://www.facebook.com/frank.h.nilsen/media_set?set=a.386894888527.167537.620718527&type=3

Redigert av nordtrucker (see edit history)
Link to post

ser at Merc'en er oppgitt til å veie ca 185 kg, så de andre motorene her er jo ikke så veldig mye lettere.

 

Merc/mariner F75/F90 og Yamaha F80/F100 veier vel ca 165. Men 20 kg mindre bakpå bør jo merkes det også

 

 

det e ikkje skum i skroget

 

ok, trodde alle disse var skummet, men da tok jeg feil

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

ja klart går du ned til 75 hk så finnes det vel flere på finn

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

bak e det inspeksjons luke. Når skrur opp deinne kommer man ned i kjølen, dær e det ikkje antydning te skum men kain self være ellers i skroget. Det vet æ ikkje nokka om ennu


bak e det inspeksjons luke. Når skrur opp deinne kommer man ned i kjølen, dær e det ikkje antydning te skum men kain self være ellers i skroget. Det vet æ ikkje nokka om ennu

ser at Merc'en er oppgitt til å veie ca 185 kg, så de andre motorene her er jo ikke så veldig mye lettere.

 

Merc/mariner F75/F90 og Yamaha F80/F100 veier vel ca 165. Men 20 kg mindre bakpå bør jo merkes det også

 

 

ok, trodde alle disse var skummet, men da tok jeg feil

Link to post

skum i bunnen var jo populært på 70-tallet. nå er det helst bare skum øverst mellom skrog og innerliner. og skum som ikke trekker vann.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Var 3stk Mørebaser i havna her for noen år siden, 1 16-foting med enkelt skrog og tverrbenker foran og bak, denne var ikke skummet. 1 16-foting m/ dobbelt skrog som var skummet, og 1 17 foter med dobbelt skrog , også skummet.

 

Hva gjør du av fart med denne?

Husker ikke nøyaktig, men mener 17-foteren som var i havna her gjorde 33 knop m/ Yamaha 80hk på hekken.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...