nordtrucker Startet 7.Juli.2013 Del på Facebook Startet 7.Juli.2013 heisan. Mørebas 17 med 135 hk Mercury. går fint opp i plan, planer nydelig ei lita stund så begynner det å hoppe. Slakke på gass og båten faller ut av plan. Hopper uansett ka man prøve ang trim. kavitasjonsplata er jevnt med bunn av kjøl men dær er ett hull til å gå på for heving av motor. Kanskje dette ene hullet kain hjælpe?? mvh frank Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 høres ut som for mye vekt i hekken. Har du prøvd å flytte fram batteri + bensintank? (er vel langsgående sittebenker i den der?) ellers kan flaps eller smart tabs hjelpe Siden det hopper uansett trim så tviler jeg for at heving vil hjelpe. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Vist det er den eldre 17 foteren til Mørebas, så gikk vel aldri den med slik stor motor. Er nok for tung bak, og vist det ikke hjelper å trimme motoren inn mot akterspeilet, så er det ikke så mye annet å gjøre en kanskje å flytte litt på vekt forover .. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Ville prøvd smart-tabs.. Utifra det jeg ha hørt så hjelper det en del på sånt, uten at jeg har erfaring selv.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
nordtrucker Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 heisan. langsgående benker ja. Regna egentli me at motor kanskje blei vel tung.. kain jo prøve vekt framme men trur nok at mindre motor e det einaste som vil hjælpe.. takker.... Nånn som veit ka en Mercury 135 hk BlackMax kain ligge på i pris? har nettopp kjøpt og forrige eier hadde ingen historikk om / på motor? Trur vi snakke om 86 - 90 mod kanskje.?? https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/375746_10151500615233165_850044981_n.jpg her e førræstn ett bilde av båtn me motorn https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/1002416_10151509352808528_1789644568_n.jpg Sitér dette innlegget Link to post
swans Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 hei Se etter om motoren står rett, om den står litt skjeft, kan resultatet bli ustabil gange. Skal ikke mye til på enkelte båter, kjenner ikke mørbas skroget så godt at jeg kan si det er dette. Verd å sjekke. Trim-tab er også ett godt forslag, gjerne noen med lange smale på som tåler litt hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 alternativ til å bytte motor til lettere er jo å bytte båt til en som funker bedre med den motoren... f.eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42597939 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lalima Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Kanskje jeg kan hjelpe deg med historikken på motoren hvis du har kjøpt den lokalt. Kjøpte en sånn motor ny på Teknima i Harstad i 1986 og det var ikke solgt mange av disse på den tiden. Den fungerte perfekt til Rana 18 cabin,men den blir nok for tung for Mørebasen som trives best med 65-85 hk. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Teerex Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 (redigert) Hadde en mørebas 17 for noen år siden, og fikk montert suzuki DF70 på nesten 160 kg. Måtte da montere smart tabs trimplan for å få bukt med hoppingen. Redigert 7.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordtrucker Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 takker aille førr svar og respons. Blir nok kanskje nødt å anskaffe smart tabs. disse må man vel bære prøve å justere og finne ut ideal stillinga på. Eller bytte motor. Motor funke som bære det da båt og motor e kjøpt i harstad Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 har smart tabs på 2 båter, de funker som reklamen sier. Var i tvil om hvilken størrelse jeg skulle kjøpe , så jeg gikk opp i str istedetfor ned. 1280-60 heter de vel. Har begge justert på det svakeste, likevel merkes det godt at de jobber. (vurderer å kjøpe 40 punds aktuatorer for å prøve, de jeg har nå er 60) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 (redigert) Jeg hadde denne typen smart tabs i plast på en 15-foter jeg hadde. Husker egentlig ikke helt hvorfor jeg monterte dem men hadde iallefall en spesiell brakett til dem slik at de enkelt kunne felles opp i horisontal stilling ved behov. Redigert 8.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordtrucker Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 (redigert) finner tabs på ebay tell 786,- pluss frakt. Blir jo nokka billigere enn kjøp i Norge. Mn ska tru om æ sku drite i å hæve motor og heller montere tabs eller både heve / montere tabs ? Og pga av hopping som va jævli ubehagelig så løsna en gammel reperasjon på skroget og båtn tok inn vann så dettan har æ nu fiksa. https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130703_204326.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130704_144327.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130704_144307.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130704_181251.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130704_144259.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130704_144252.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/20130621_212840.jpg Redigert 8.Juli.2013 av nordtrucker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Håper du får det til å fungere nordtrucker. Båt og motor som jeg hadde ble solgt til Ervika,og deretter til Ramsund. Kanskje det er samme motoren? Den kostet 56000,- ny i 86.Vet ikke hvor mye den er verdt i dag. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
nordtrucker Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Takker førr det Lalima. Ang pris har æ sett lignanes mercury 100 hk selges på Finn førr 16 000,- . Ska nu fære bortover te Myklebostad kor båten ligg å løfte motor og se om æ får prøvd mn værutsiktan ser dårlig ut. ska å bestille smarttabs å montere så får dokker høre mvh frank Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 (redigert) dette er jo solide båter så da har vel ikke de gamle reparasjonene vært bra nok om de gikk opp kun pga. bølger og slag. Skumle greier. Er skummet i båten fjernet? En slik lekkasje vil jo gjøre at skummet trekker vann og båten blir tung. Av den "gamle" typen 2-takt er det vel Yamaha 90 som ville ha passet best på båten pga lav vekt, ca 120 kg. Men mange andre 2-takts V4 og rekke-4 motorer veier vesentlig mindre enn Mercuryen. Av mere moderne motorer er det vel mange som kan passe som har lavere vekt og forbruk enn Mercury 135. Den er vel en 2 liters V6 med vekt rundt 180 kg ? Optimax 90/115 veier vel rundt 165 kg og E-tec 90 145 kg. Suzuki DF90A er vel 155 kg. Redigert 8.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordtrucker Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 det e ikkje skum i skroget. V6 med tre forgassera så gla i suppa. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) Ikke mange rimelige og sterke motorer fra 100-115 hk på finn med lavt suppeforbruk for tiden. Og enda mindre utvalg 90 hk. Denne er jo egentlig en 4-takt yamaha motor med forgassere. bør være prutbar, har lagt en stund på finn http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42413127 Nyoverhalt spreking fra 2000-tallet http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42543446 bør være prutbar pga prisnivået på nye slike. Dette er jo en nydelig motor, litt småjobb tydeligvis http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42052413 bør være ganske prutbar. Redigert 9.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) her er en fin motor til Mørebasen, om den nå hadde vært i orden. Men den som er flink å mekke kan vel fikse det rimelig... http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42712296 Original rep.manual her http://www.ebay.com/itm/2005-EVINRUDE-SO-SERVICE-MANUAL-100-115-135-150-175HP-DIRECT-INJECTION-MODELS-/160600272488#ht_553wt_1161 Det er nok en 2003-2005 modell, for i 2006 hadde E-tec overtatt. Selger har vel tatt snarveien og sett på 2006-dekalen som bare viser at den tilfredstiller utslippskrav som skulle komme i 2006. Det er en sterk V4 1750 kubikk på 167 kg, egentlig en uvanlig modell da det er en nedtunet 115 hk. Denne har jo relativt lavt forbruk av bensin og olje, det er andre generasjon direct injection. Første generasjon Ficht/Ram er fy fy. Men mulig det er en dyr reparasjon om hele blokka må byttes... Her en snutt med 115 versjonen fra 2003 etter at BRP konsernet overtok Evinrude. Heter vel egentlig ikke Ficht RAM da, men DI (direct injection) som det står på dekselet. Redigert 9.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordtrucker Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) har nu åsså tænkt 4 takter og syns kanskje deinna kunne være ok: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42612723 Har hatt Highperformance 260 skjærgårdsjeep me 2 x 225 ficht ram H.O og dæm va kvass... hær e båtn: https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/547355_10151435743248528_189238881_n.jpg Hær kain du se nokka Rib kjøring æ hoildt på me i sydvest kuling. Tornado Rib 24 fot med 300 hk yamaha 4 stroke http://www.facebook.com/frank.h.nilsen/media_set?set=a.386894888527.167537.620718527&type=3 Redigert 9.Juli.2013 av nordtrucker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 ser at Merc'en er oppgitt til å veie ca 185 kg, så de andre motorene her er jo ikke så veldig mye lettere. Merc/mariner F75/F90 og Yamaha F80/F100 veier vel ca 165. Men 20 kg mindre bakpå bør jo merkes det også det e ikkje skum i skroget ok, trodde alle disse var skummet, men da tok jeg feil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 ja klart går du ned til 75 hk så finnes det vel flere på finn Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordtrucker Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 bak e det inspeksjons luke. Når skrur opp deinne kommer man ned i kjølen, dær e det ikkje antydning te skum men kain self være ellers i skroget. Det vet æ ikkje nokka om ennu bak e det inspeksjons luke. Når skrur opp deinne kommer man ned i kjølen, dær e det ikkje antydning te skum men kain self være ellers i skroget. Det vet æ ikkje nokka om ennu ser at Merc'en er oppgitt til å veie ca 185 kg, så de andre motorene her er jo ikke så veldig mye lettere. Merc/mariner F75/F90 og Yamaha F80/F100 veier vel ca 165. Men 20 kg mindre bakpå bør jo merkes det også ok, trodde alle disse var skummet, men da tok jeg feil Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) skum i bunnen var jo populært på 70-tallet. nå er det helst bare skum øverst mellom skrog og innerliner. og skum som ikke trekker vann. Redigert 9.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Var 3stk Mørebaser i havna her for noen år siden, 1 16-foting med enkelt skrog og tverrbenker foran og bak, denne var ikke skummet. 1 16-foting m/ dobbelt skrog som var skummet, og 1 17 foter med dobbelt skrog , også skummet. Hva gjør du av fart med denne? Husker ikke nøyaktig, men mener 17-foteren som var i havna her gjorde 33 knop m/ Yamaha 80hk på hekken. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.