nordtrucker Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Var 3stk Mørebaser i havna her for noen år siden, 1 16-foting med enkelt skrog og tverrbenker foran og bak, denne var ikke skummet. 1 16-foting m/ dobbelt skrog som var skummet, og 1 17 foter med dobbelt skrog , også skummet. Hva gjør du av fart med denne? Husker ikke nøyaktig, men mener 17-foteren som var i havna her gjorde 33 knop m/ Yamaha 80hk på hekken. klare 43 knop Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 30 knop med tung DF70 på hekken. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordtrucker Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Heisan.Har nu løfta motor maks på hullene og det blei bedre men hoppe ennu. Må ligg på gassen og slakke av så snart hoppinga starte. Ikkje kjøpt tabsn ennu da båten egentlig har ligget på land mæst parten av ferien pga drittvær. Etter ferien så sjøsatte æ og dæm finværsdagan som har vært i hælgen har æ vært på havet og det har jo vært lækkert men smart tabs ska æ monter når æ nu tar opp båten førr vintern. Nånn som har ett godt forslag te rensemiddel tell skroget? Tar tid vess man ska prøver aille sortan som fins. Og polish??mvhfrankdet blei nu 2-3 kjæmpeflotte tura iallefall på Ofotfjorden og rundt Barøya Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Hvilken propell kjører du? er det en alu propell kan jeg godt forstå problemet, skaff deg en propeller med stor rake den trekker ned rumpa og løfter baugen og sitter godt i vannet. Jeg nekter å tro at mørebasen er så fremtung at ikke en godt raket propell klarer å holde baugen oppe Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 er nok det motsatte som er problemet her - for mye vekt i hekken Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Enig med Ivar! Prøv å legg noe tungt i baugen.. Prøv med en kompis eller to først.. Funker det kan du jo lage noe ballast som plasseres der.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
zoltan Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Gallopering kommer av dårlig gripp på propellen, fks en alu prop. standard er veldig universal, lite rake og lite baugløft, dette resulterer i at propellen prøver å løfte baugen ved tilt og glipper og baugen detter ned igjen, med en godt raket propell, fks Raker eller lazer II vil den løfte baugen å bli der, også i lavere fartsområder. Jeg har kjørt en 200 Vmax på en finnsport 500 som har langt mindre bering i hekken en denne mørebasen og helt uten noen for for gallopering, dette pga propellen, den båten var tidligere rigget med en 90 yamaha med alu propell, helt umulig å handtere av gallopering, kun pga manglende propell rake Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 kan godt være, men det kan også skyldes at båten ikke klarer å løfte hekken nok Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Jeg hadde Ballistic på min, den har vel noe rake uten at det hjalp så mye. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordtrucker Svart 21.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Rake? betyr?? Hær e propell. Huska ikkje navn https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51288/375746_10151500615233165_850044981_n.jpg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 ser ut som en Ballistic, en god allround stålpropell rake = tilbakestrøkne blader, mer rake = mer baugløft http://www.mercuryracing.com/blog/prop-school-part-3-blade-rake/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nordtrucker Svart 21.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Ligg ikkje så mye bakover da de hær. Har prøvd me ballast i baugen ( kjærring og venninna ) og da roa han sæ kraftig. Men må ha så mye ballast at æ må pinade fyll betong framme i baugen :). Tænke på å fløtte bolter i hekken litt mer opp, ska ikkje så mye tell. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 da har du bevist at det ikke er mer baugløft du trenger, men det motsatte hiv på et sett smart tabs, det vil være det enkleste. Ballast i planende båter bør være siste utvei Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nordtrucker Svart 21.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Smart Tabs har æ studert og googla og på youtube. Trur faktisk dæm blir å hjælpe pluss at det ikkje koste skjorta og ræva og lett å montere. Lettare i plan, holde båten stabil og holde sæ i plan ved lavere fart. Høres egentlig hærlig ut da Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 ... og rett justert , så gir de ikke mer løft i hekken enn du behøver, slik at ikke båten går på nesa om du har mye last foran Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nordtrucker Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 smart tabs justere sæ sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 ja men du justerer også vinkel samt fjærtrykk ved å flytte innfesting til demperen. Sånn at de gir den mengde løft du ønsker. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nordtrucker Svart 30.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2013 ja, det kan man justere og prøve sæ fram. Det må æ! Blir spennanes å teste Sitér dette innlegget Link to post
nordtrucker Svart 30.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2013 (redigert) Det blei nu flere flotte tura me båtn i sommer. Og gleda mæ allerede te næste år og sjøsetting. Hær e nokka bilda fra sommeren som va. Før sjøsetting. Betalte 34 000,- førr båt, motor og henger. Syns ikkje det va så steike dyrt Hær har æ vært i Lødingen å fylt opp bensinkanner og ska avgårde på en flott tur. En tur inni Kjærfjord ska lægge ut flere bilda ætterkvært. Redigert 30.Oktober.2013 av nordtrucker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 (redigert) Æ va åsså inni Kjerfjorden i sommer for første gang. Den e som Straumbotn på Andørja bare litt kortere (5 km mot 8 km) og smalere og med litt lavere fjell omkring. Der va æ også for første gang i sommer. Samme opplegg, kjøre under ei bru med tildels kraftig strøm under. Kjerfjord: Straumbotn: Redigert 31.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordtrucker Svart 2.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 En tur innom Lødingen innseilinga tell småbåthavna i Lødingen. Der har de nu bensin diesel fra kai og kortautomat innom gamle kaia med Barøy fyr innseiling bak Barøya. Vi ser ferga fra Lødingen te Bognes i bakgrunn og Tranøya Bak Barøya. Ei koselig lei med fin natur. Hekke masse havørn hær så fint vess man e interessert i ørnefoto feks Skipsvraket på baksida av Barøya Skarstad ved innseiling te Efjord fin hytta påSkarstad Brua i Efjord Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Flotte bilda i ett nydelig område:)) Sitér dette innlegget Link to post
nordtrucker Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Heisan. En liten filmsnutt fra forrige hælg. Va å lufta båten på fjordn en tur. klikk hær Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Herlig,. åsså midt på vintern da Men syns det var litt svak kjølestråle fra motoren i den andre snutten der ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jerognal Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Flott nnatur. Kunne vært artig å se bilde av Barøen fyr en gang. Oldefar var fyrvokter der tidlig på 1900 tallet.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.