Jump to content

Mørebas 17 med 135 hk, begynner å hoppe etter at den er i plan


nordtrucker

Recommended Posts

Hehe man leiter og finner: Oldefar var fyrvokter fra 1918-1927 på barøen fyr.... En liten feil i teksten under dog:

Han het Peter Marcelius Olsen. Ikke Petter.... :wink:

 

 

stjerne.gifBARØY FYRSTASJON

Barøy Fyrstasjon

Fyrkommisjonen av 1855 hadde foreslått å etablere et fyr på Barøy, ved innløpet av Ofotfjorden. Begrunnelsen for dette, var at det ble en bedre fyrbelysning i indre Vestfjorden. Men fyret fikk ingen høy prioritet.

Med når 1890 passeres, skjer det ting i Ofoten. Jernbanen (Ofotbanen) fra Sverige til Narvik (Viktoriahamn) ble lagt for å transportere malm til havnen for utskipning med skip. Dette aktualiserte en bedre fyrbelysning for leia mellom Vestfjorden-Ofotfjorden for malmskipene. I budsjettet for 1902-03 ble det bevilget penger til å etablere en fyrstasjon på Barøy, med et beløp på 37. 000 kroner. Et stykke på 7 mål ble kjøpt for 150 kroner. En laftet fyrbygning ble reist, samt et uthus med fjøs, vedbod, arbeidsrom, og naust med båtopptrekk. Det ble også anlagt landingskar med krane. Fra landingsstedet til fyret, var det en 300 meter lang vei. Et 3. Ordens fyrapparat og et klippeapparat ble plassert på husgavlen i høyde med stueetasjen (28,5 meter over havet). Fyret kom i drift 01.Oktober 1903.

 

I 1958 ble fyret omgjort til tørnstasjon. Fyret ble elektrifisert i 1962, hvor et maskinrom og reservekraft via dieselaggregat ble anlagt. Fyret ble forsterket med 500 W lampe, samt automatisk lampeutskifter. Fyrstasjonen ble automatisert i 1980 og avfolket. Klippeapparatet ble sløyfet.

 

Følgende fyrvoktere/fyrmestere har tjenestegjort ved Barøy Fyrstasjon, tjenestetid oppgitt i parentes:

 

Konrad Magdalenius Antoni Rask Johnsen (1903-1912)

Jakob B. Nødtvedt (1912-1918)

Petter M. Olsen (1918-1927)

Oscar A. Baardvik (1927-1947)

Johan K. Sørensen (1947-1960)

Einar Thorbjørnsen (1960-1963)

Dankert Moelv (1963-1964)

Agnar Nilsen (1964-1965)

Sverre Gaare (1965-1975)

Reidulf J. Nicolaisen (1975-1982)

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

det er iallefall ikke filma idag :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her er min gode gamle Mørebas 17 med 2002-modell DF70 fotografert i 2002 utenfor Grøtavær

 

bilde

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Korrekt motor idag hadde nok vært DF90A som både veier litt mindre og yter vesentlig mere.

Da kunne man nok ha holdt 28-30 knop marsjfart som er greit på den båten.

Evt. E-tec 90 som er enda lettere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Korrekt motor idag hadde nok vært DF90A som både veier litt mindre og yter vesentlig mere.

Da kunne man nok ha holdt 28-30 knop marsjfart som er greit på den båten.

Evt. E-tec 90 som er enda lettere.

Trur åsså 90 hk ville være perfekt førr deinne type båt. Og E-tec bråke ikkje mye mer enn 4takter. Forbruket e vel bortimot det samme

Link to post

Ja stemmer vel at E-tec 90 er noen få hk svakere enn gjennomsnittet for klassen, men den er også desidert lettest som er bra på eldre båttyper med mindre bæring/bredde.

Yamaha F100 eller nye Honda BF100 veier 20 kg mere men gir nok mere fres ja.

Mercury Optimax 90 er jo også en kraftig plugg i samme vektklassen som de to over. Og den kan enkelt omprogrammeres til ca 107 hk var det vel man kom fram til i en annen tråd. Samme blokk som Optimax 115 men skiller noe på hardware.

 

Ny av året er den litt pussige E-tec 90 HO som ikke er noe annet enn en litt nedtunet 115 hk men den har vel minst 100 hk uansett.

Velegnet for båter som har max motor 90-100 hk men som man vil ha litt ekstra moment i fra en bunnsterk 1,7 liters 2-takter.

Men vekta er jo et lite hakk opp ja. Dessuten koster den flesk, men det gjør visst de fleste 2014 modeller før tilbudene begynner å komme.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har akkurat montert på en gammel e-tec 90 (2013) på min hansvik. Bytta fra en johnson v4 på 1.7 liter og 90hk, til 1.2 e-tec.

Nu har det ikke vert masse tid eller ver til testing. Men førsteinntrykket e iallefall at den lille evinruden e meir bunndrag i, og fart e akkurat det samme. Nu ser det ut til at æ må heve den 2 hakk på speieln. Å da kan jo fart øke litt. Samt turtall går vel opp nån hundre rpm. Så kan æ kjøre med 2 tomma meir stigning enn æ brukt på den gamle motoren, så skal æ nu vær fornøyd, sjøl om æ e gådd ned ca 500ccm. Å da blir det nok stålpropell når det e fastsatt korsn stigning som passe best.

Masse fine bilda ute å går her;) så man må vel forsere risøyrenna, å bevæg sæ inn i troms fylket sine farvann:)

Link to post

Har akkurat montert på en gammel e-tec 90 (2013) på min hansvik. Bytta fra en johnson v4 på 1.7 liter og 90hk, til 1.2 e-tec.

Nu har det ikke vert masse tid eller ver til testing. Men førsteinntrykket e iallefall at den lille evinruden e meir bunndrag i, og fart e akkurat det samme. Nu ser det ut til at æ må heve den 2 hakk på speieln. Å da kan jo fart øke litt. Samt turtall går vel opp nån hundre rpm. Så kan æ kjøre med 2 tomma meir stigning enn æ brukt på den gamle motoren, så skal æ nu vær fornøyd, sjøl om æ e gådd ned ca 500ccm. Å da blir det nok stålpropell når det e fastsatt korsn stigning som passe best.

Masse fine bilda ute å går her;) så man må vel forsere risøyrenna, å bevæg sæ inn i troms fylket sine farvann:)

 

Vil anbefale 4-blads propell hvis du skal heise motor på akterspeilet. Mye bedre grep.

3-blads slipper for lett er min erfaring men kan jo variere litt mellom båttyper.

Jeg har liggende en ny 17" 4-blads Mercury Spitfire alupropell samt en lite brukt Michigan Apollo 19" stålpropell til E-tec 40-130 hk (universalhub på disse så de passer også de fleste andre motorer med 4,25" gearcase).

Begge har noe cupping så de sitter bra i vannet. Til salgs rimelig hvis du etterhvert vet hva du trenger :smiley:

 

E-tec 90 har vel 2,0:1 i utveksling og optimalt turtall på 5000-5200 rpm så det skulle jo være grei skuring.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den propellen som står på pr idag er orginal 17" alu. Å sim motor står nå, har jeg 4400rpm. og kavitasjonsplata 3-5cm under vann. Så opp med motor et par hakk, så vill det vise hvor jeg havner. Har og annen 17" alu. Med betydelig mindre ccm per blad. Dette vill nok få motoren til og jobbe lettere med samme stigning. Hvor mye tyngre blir en 4 blads propell vs 3 blads med samme stigning da?

Link to post

Hmm nå har vi visst kuppet hele tråden her.... :saint:

 

Jeg fikk 6200 rpm med den 17" 4-blads Spitfire alu jeg prøvde så det var litt mye (optimalt turtall er sånn cirka 5700-6000 for min motor, men turtallsområdet er 5300-6300 da).

Honda 90 på 18 fots skjærgårdsjeep 2,33 utveksling.

Propeller virker altså relativt lettdreven, og med meget bra aks og grep i sving.

Tilnærmet samme oppførsel som stålpropell faktisk. Noe de også skryter av i reklamen. Fordelen er jo under halv vekt og pris.

Den veier bare ca 2 kg mens en 4-blads stålpropell jeg har veier over 5 kg. Det er jo litt av en forskjell.

Lurer på å bestille en 19" Spitfire etterhvert.

 

Jeg fikk et propellturtall på 2650 med min utveksling. Med E-tec 90 må du ha 5300 rpm for samme propellturtall (og teoretisk samme fart, ca 36 GPS knop).

Marsjfart blir som regel bedre med 4-blads propell.

Heving av motor øker nok turtall med kanskje 100 pr. hull, men oppveies evt. av 4-blads propellens bedre grep (mindre slipp).

 

Jeg hadde forresten en E-tec 50 der turtelleren viste 2-300 rpm for lite. Kan ikke utelukke at det er noe som går igjen.

Jeg ble lurt av turtallet og kjøpte derfor litt for liten propell første gang til den motoren.

 

Vedr. toppturtall.. er motoren innkjørt ? Vet ikke om innkjøringsprogrammet begrenser toppturtallet eller bare pøser inn litt ekstra olje i den perioden.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...