Jump to content

Mørebas 17 med 135 hk, begynner å hoppe etter at den er i plan

nordtrucker

Recommended Posts

Hehe.. cupping e vel bra på propella å;) då da kuppe vi tråden;) leverandør meinte med å flytte motor fra 3-5cm forlav montering, til riktig høyde kunne variere fra 2-300 til opp mot 500rpm alt etter hvor mye/lite motstand skroget har i vannet. Så om æ når optimalt turtall med orginal prop e vel kanskje tvilsomt. Men æ har to til i 17" med forskjellig utforming på vingene. Så det må nok testes litt;) og jeg har en på 15". Så en pekepinne må vel være mulig å finne. Har jo den gamle turtelleren også. Som kan kobles rett på orginal kabelstokk. Så da får jeg to turteller som kan samenlignes. Har hørt en del om at de orginale til e-tec har en lei vane med å vise noe forlite turtall.

Men jo flatere bunnprofil på båten, jo mindre kan motor heises før det blir trøbbel for propellen og vanninntaket.

Her er et eksempel på "ekstrem" heising som jeg prøvde ut og det funka meget bra rett fram men ikke så bra i sving.

At det i det hele tatt funka skyldes nok den gode propellen.

Med en 3-blads propell hadde nok nesten ikke kommet av flekken med den høyden der.

Men jeg senka den et hull og da var den perfekt mned 4-blads altså.

bilde

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Min fra 2004 viste 2-300 rpm for lite. Hadde mistanke om det og bestilte en håndholdt digitalsak med høy presisjon, og det stemte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det var i høyeste laget.:) ja turtall må man jobbe for å få optimalt uansett motor. Med den gamle motoren funka det best med 15" til allround. Mens 17" passa fint når det var bare meg ombord. Men da uten å nå topp turtall.så litt jobb med dette er det nok verdt. Regner med at det ikke er noe heksekunst;)

Båten min er relativt flat i hekken men har en liten kjøl, som stopper en halv meter før speil på båten.bak speil vill vannet komme opp i en vinkel av ca 10grader. Dette tilsier at optimal høyde vil være 1-2cm over skrogbunn. Jeg har ikke tenkt å ha slik ekstemt løft;) da overflatepropell er lite egnet til mitt bruk;)

Neida jeg har ikke overflatepropell, det er en Powertech RXB4 18" muligens feilmerka for den har nærmere 20" effektiv stigning.

Men den funket helt etter boka uten å miste grepet ved full gass fra stillestående og med normal trim ut.

Dette var ca 5 cm over. Har kun 3 muligheter, 1 cm, 3 cm og 5 cm over. Kun i sving den mista grepet ganske brått på 5 cm over.

Heller ikke noe problem med kjølinga, vannstråle OK og ingen temp. alarm.

Med 3 blads stål måtte jeg pussig nok ned på 1 cm over for å sikre grep i alle situasjoner.

Optimal høyde har mest med propellen å gjøre. Må bare testes ut rett og slett.

• 3 måneder senere...

ja da må æ få takke dæm som anbefalte mæ å montere smart tabs. Dæm fungere aldeles suverent. Båten va ikkje tell å kjenne igjen. Legge sæ i plan momentant og dær ligg han. Ingen hopping og spretting me baugen. sinnsykt bra. Servie på motor e åsså gjort så nu ska det fan mæ koses på sjøen.

bilde

bilde

Hvis de bremser noe i høy fart så er det vel bare å slakke litt på fjærposisjon, evt. kjøpe slakkere fjærer.

Men her er det jo motor nok uansett :smiley:

Men de bør vel flukte med bunnen, da blir det jo mest løft i hekken i høy fart også for å unngå galopperinga.

ja nu e dæm i hull 3, ska føle mæ fram ætterkvært. Va en tur utpå igårkveld og det en sann nytelse det hær. Og fra tomgang te planing skjer så fort at man næstn ikkje klare følge med :). igår va det nokka skvapelsjø som e førrfærdelig ubehagelig å gå i med båt med så lite kjøl men iogmed at båten hoilde plan i så lita fart blei det en fin opplevelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...