Jump to content

55 fots fritidsbåt på grunn! Hvordan kan det skje?


Zitt

Recommended Posts

En 55 fots fritidbåt gikk på grunn ved Kæløy utenfor Mandal, med ni personer ombord.

Er ikke dette en båt med all slags hjelpemidler og en fører som må ha utvidet kjennskap til det han driver med?

Hva skjer når han da klarer å forville seg opp på et skjær og det på lyse dagen?

Det virker så uforståelig på meg at jeg har vanskelig for å tro at jeg hadde klart det selv.

http://www.fvn.no/lokalt/Bat-med-ni-personer-gatt-pa-grunn-2439536.html#.UdmumsrDL1x

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Menneskelig svikt er nok ganske så sannsynlig, her som ellers da båter får ufrivillig landkjenning...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"...at føreren av båten ikke har fulgt med, og dermed kjørte på det godt merkede skjæret, Ufredsundsholmen..."

 

Diger båt med helt sikkert alt tenkelig navigasjonsutstyr, ni personer ombord, høylys dag, den første virkelige sommerdagen med masse folk på sjøen. Vil tro det må oppleves som en smule pinlig av båtføreren...

Redigert av Goodwill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En 55 fots fritidbåt gikk på grunn ved Kæløy utenfor Mandal, med ni personer ombord.

Er ikke dette en båt med all slags hjelpemidler og en fører som må ha utvidet kjennskap til det han driver med?

Hva skjer når han da klarer å forville seg opp på et skjær og det på lyse dagen?

:diving:

Uhell skjer jo for den beste, men her vel snakk om manglende oppmerksom om det det å føre båten.

Hjelper ikke med all verdens instrumenter hvis en ikke kan tolke dem eller holder øye med dem.

Men det viktigste er og blir fortsatt å bruke øynene og kartet. Men det kan synes at det å forstå kart og sjømerker er høyere matematikk.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg tenkte igrunnen bare stor dyr båt betyr masse dyrt og oppgradert utstyr.

Jeg og skjønner at fører kan rote det til uansett hvilken flåte han fører.

Eller er det slik at det kan stå et gammelt kart i plotteren, som ikke viser skjæret.

Jeg skjønner ikke at det går an å gå ut i et slikt farvann uten å gjøre hjemmeleksen sin!

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Igjen, om det står nytt oppdatert kart eller gammelt, spiller ingen rolle, sa det her er båtfører som ikke har fulgt med. Her er det snakk om en menneskelig feil, noe som kan skje alle.... Og som viser seg er den vanligste årsaken til grunnstøtninger.

Link to post
Share on other sites

Jamen det er lov det, Folk I Båt!

Spørsmålene mine er seriøst ment de, men det nemlig enkelte ting jeg ikke forstår.

Det er lenge siden vi fant veien til Månen og hjem igjen, og utviklingen er på vei til å skaffe oss førerløse biler. Hvorfor har vi f.eks. ikke utstyr i båter som kan varsle oss når vi er på kollisjonskurs.

Bitteliten, jeg har enda ikke kommet så langt at jeg tror at jeg er bedre enn andre, og når det gjelder båt, tvert imot. Men jeg er forsiktig, sjekker og dobbeltsjekker når jeg går inn i et farvann som er ukjent. Det kan utmerket hende jeg ikke klarer å tolke det jeg ser, men jeg regner med at en som før en båt av denne typen er kapabel til det.

Link to post
Share on other sites

Nettopp, og dermed burde vel spørsmålet fra trådstarter vært unødig, med mindre han ønsker debatt og folk i store båter.. Det skinner jo tvers gjennom , selv om han benekter janteloven denne gangen.. Dette er ene og alene menneskelig svikt som jeg skrev i innlegg 2

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda, men sysler en med andre ting enn å holde utkikk så hjelper det ikke om det er både merket og dobbeltmerket ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Uten å erte noen kan man også si at høy fart reduserer marginene når forglemmelsene eller uoppmerksomheten skjer. (Kjenner ikke til farten i dette konkrete tilfellet)

Så voldsomt kjekke trenger ingen være,- det er veeeldig fort gjort. Vi lever også med det faktum at undervannstopografien bare delvis er kartlagt i kongeriket.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Etter lange tider med kaldt og surt vær er det svært mye pent å se på for en stakkars mann på på Sørlandet nå som kan ta oppmerksomheten fra en liten pinne som stikker opp av vannet ;-)

 

Til ett av spørsmålene - de fleste radarer og kartplottere kan alarmere om hindringer eller dybder som kommer i veien, men det er en del arbeid å stille det inn riktig slik at man får færrest mulig feilmeldinger.

Tror ikke det er særlig vanlig å bruke disse funksjonene.

Det er litt trist at folk fra redningsselskapet uttaler seg om "hendelsesforløpet" enten de har det direkte fra skipperen i en stresset situasjon eller det er noe de regner seg fram til selv.

Synes slike folk burde ha tilnærmet taushetsplikt i slike saker, spesielt ettersom det ikke har noen annen funksjon enn å si " se så dum han var"

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...