Zitt Startet 7.Juli.2013 Del på Facebook Startet 7.Juli.2013 (redigert) En 55 fots fritidbåt gikk på grunn ved Kæløy utenfor Mandal, med ni personer ombord. Er ikke dette en båt med all slags hjelpemidler og en fører som må ha utvidet kjennskap til det han driver med? Hva skjer når han da klarer å forville seg opp på et skjær og det på lyse dagen? Det virker så uforståelig på meg at jeg har vanskelig for å tro at jeg hadde klart det selv. http://www.fvn.no/lokalt/Bat-med-ni-personer-gatt-pa-grunn-2439536.html#.UdmumsrDL1x Redigert 7.Juli.2013 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Menneskelig svikt er nok ganske så sannsynlig, her som ellers da båter får ufrivillig landkjenning... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Er vel lettere å gå på grunn jo større båten er... ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Sitter vel og glor på kartplotteren, og stoler 100% på den . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodwill Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 (redigert) "...at føreren av båten ikke har fulgt med, og dermed kjørte på det godt merkede skjæret, Ufredsundsholmen..." Diger båt med helt sikkert alt tenkelig navigasjonsutstyr, ni personer ombord, høylys dag, den første virkelige sommerdagen med masse folk på sjøen. Vil tro det må oppleves som en smule pinlig av båtføreren... Redigert 7.Juli.2013 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 (redigert) En 55 fots fritidbåt gikk på grunn ved Kæløy utenfor Mandal, med ni personer ombord. Er ikke dette en båt med all slags hjelpemidler og en fører som må ha utvidet kjennskap til det han driver med? Hva skjer når han da klarer å forville seg opp på et skjær og det på lyse dagen? Uhell skjer jo for den beste, men her vel snakk om manglende oppmerksom om det det å føre båten. Hjelper ikke med all verdens instrumenter hvis en ikke kan tolke dem eller holder øye med dem. Men det viktigste er og blir fortsatt å bruke øynene og kartet. Men det kan synes at det å forstå kart og sjømerker er høyere matematikk. Redigert 7.Juli.2013 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Skjønner ikke helt hva trådstarter mener her... Størrelsen har vel ingen betydning. Om båtfører ikke følger med, spiller det liten rolle om det er en jolle vs større båt / skip. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 (redigert) Jeg tenkte igrunnen bare stor dyr båt betyr masse dyrt og oppgradert utstyr. Jeg og skjønner at fører kan rote det til uansett hvilken flåte han fører. Eller er det slik at det kan stå et gammelt kart i plotteren, som ikke viser skjæret. Jeg skjønner ikke at det går an å gå ut i et slikt farvann uten å gjøre hjemmeleksen sin! Redigert 7.Juli.2013 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Lenge leve janteloven... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Igjen, om det står nytt oppdatert kart eller gammelt, spiller ingen rolle, sa det her er båtfører som ikke har fulgt med. Her er det snakk om en menneskelig feil, noe som kan skje alle.... Og som viser seg er den vanligste årsaken til grunnstøtninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Bare et øyeblikks uoppmerksomhet eller feiltolkning er det som skal til i vår vakre skjærgård som er pepret med skjær og grunner. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Eller er det slik at det kan stå et gammelt kart i plotteren, som ikke viser skjæret. Der slutta jeg å ta innlegget ditt seriøst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Jamen det er lov det, Folk I Båt! Spørsmålene mine er seriøst ment de, men det nemlig enkelte ting jeg ikke forstår. Det er lenge siden vi fant veien til Månen og hjem igjen, og utviklingen er på vei til å skaffe oss førerløse biler. Hvorfor har vi f.eks. ikke utstyr i båter som kan varsle oss når vi er på kollisjonskurs. Bitteliten, jeg har enda ikke kommet så langt at jeg tror at jeg er bedre enn andre, og når det gjelder båt, tvert imot. Men jeg er forsiktig, sjekker og dobbeltsjekker når jeg går inn i et farvann som er ukjent. Det kan utmerket hende jeg ikke klarer å tolke det jeg ser, men jeg regner med at en som før en båt av denne typen er kapabel til det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Før "i gamle dager" sto der altid en foran i baugen og holdt utkikk etter skjær og grunner når vi beveget oss inn i ukjent farvann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Nok en gang.. Hva har båttyper med saken og gjøre ? Menneskelig svikt, feilbedømmelser forekommer over alt.. Være seg båt, bil, fly, industri mm. Elektronikk kan ikke erstatte båtfører, heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Øya Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 I artikkelen står det jo at føreren ikke fulgte med. Fort gjort å gå på da........ Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Nettopp, og dermed burde vel spørsmålet fra trådstarter vært unødig, med mindre han ønsker debatt og folk i store båter.. Det skinner jo tvers gjennom , selv om han benekter janteloven denne gangen.. Dette er ene og alene menneskelig svikt som jeg skrev i innlegg 2 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Dette er jo et godt merket skjær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Joda, men sysler en med andre ting enn å holde utkikk så hjelper det ikke om det er både merket og dobbeltmerket .. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Leser man teksten fra avisen godt får man svaret: Nils Reidar Christensen opplyser at føreren av båten ikke har fulgt med, og dermed kjørte på det godt merkede skjæret, Ufredsundsholmen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 I artikkelen står det jo at føreren ikke fulgte med. Fort gjort å gå på da........ Det stod ikke det i den opprinnelige artikkelen, men logisk var jo det! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KARILLA Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Det finnes to typerbåt eiere, de som har gått på grunn og de som kommer til å gå på grunn. God sommer uhell kan skje den beste og hovmod står for fall :-) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post Share on other sites More sharing options...
Stella Polaris Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Uten å erte noen kan man også si at høy fart reduserer marginene når forglemmelsene eller uoppmerksomheten skjer. (Kjenner ikke til farten i dette konkrete tilfellet) Så voldsomt kjekke trenger ingen være,- det er veeeldig fort gjort. Vi lever også med det faktum at undervannstopografien bare delvis er kartlagt i kongeriket. Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 (redigert) Etter lange tider med kaldt og surt vær er det svært mye pent å se på for en stakkars mann på på Sørlandet nå som kan ta oppmerksomheten fra en liten pinne som stikker opp av vannet ;-) Til ett av spørsmålene - de fleste radarer og kartplottere kan alarmere om hindringer eller dybder som kommer i veien, men det er en del arbeid å stille det inn riktig slik at man får færrest mulig feilmeldinger. Tror ikke det er særlig vanlig å bruke disse funksjonene. Det er litt trist at folk fra redningsselskapet uttaler seg om "hendelsesforløpet" enten de har det direkte fra skipperen i en stresset situasjon eller det er noe de regner seg fram til selv. Synes slike folk burde ha tilnærmet taushetsplikt i slike saker, spesielt ettersom det ikke har noen annen funksjon enn å si " se så dum han var" Mons Redigert 7.Juli.2013 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettern1972 Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 iflg kommentarene under artikkelen er det ingen pinner som stikker opp, kun merket i kart, så han titta nok på "kosekuler" istedetfor kart og plotter. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.