Jump to content

Marna s propeller huvud flyttar sig vid reversering


Gucpm

Recommended Posts

Hej,

Här kommer en fråga från en ny ägare av två Norska smycken. En Polar 20 med en Marna S båda från 1974'a . Nu när motorn går som en klocka har turen kommit till propelleranläggningen och reverserings spaken samt propeller vingarnas vridning.

 

Propeller axeln sitter fast fram med hjälp av den fyrkantiga skruven och rör sig inte bakåt eller fram åt.

 

Men vid bruk av reverserings spaken så flyttar sig propeller huvudet och bladen på propellern vrider sig, men i fel ordning och med dåligt utslag för framdriften.

Längst fram med spaken går båten bakåt sen 70% bak kommer neutralen sen kommer lite framåt på slutet. Även vissa hugg / dunk/ knackningar hörs när man vrider propelleraxeln för hand, känns som den ramlar ner från en klack eller något, möjligen är detta en följd av propeller felet men jag tycker att det kommer framifrån gearlådan. Det knackar till på precis samma ställe vid vridning av axeln.

 

 

Jag misstänker att propellern inte sitter fast i axeln bak. Finns det någon sprängskiss eller så på denna tvåbladiga vridbara propeller där man ser vad som kan vara fel. Föregående ägare hade smörjt upp propellern och lossat en större mutter bak på propeller huvudet kan detta ha lett till att axeln lossat? Men muttern satt fast bak på propellern.

 

Båten ligger i sjön så jag har lite problem med det handgripliga för tillfället, får ordna med lyft.

 

Har sökt Marna om sprängskiss men så här i högsäsong så tar det nog tid för mali svar. Och man vill ju gärna hinna beställa delar innan hösten om det behövs.

 

Med vänlig hälsning,

 

Per Mattson

Hamburgsund

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke er helt på bærtur så benytter man her et "bakkerør", dvs et tynnvegget rør som ligger utenpå selve akselen. Det den innbyrdes forskyvningen mellom aksel og bakkerør som gjør at vingene vris forover/akterover.
Slik som du beskriver dine observasjoner kunne det minne om at bakkerøret har røket tvert av - f.eks der hvor det er skrudd inn i propellholdet.
Det er mulig at du kan se noe med en vannkikkert hvis du ber en annen om å betjene reverseringen for deg.
Lykke til med feilsøking og reparasjon!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Som regel ikke noe med propellen å gjøre det er hylserøret som må justeres ..skal prøve å forklare det
Der spaken til reverseringen din griper fast i axselen har den nok løsnad /forskjøvet seg så bare løsne forskruvningen der å justere den så spaken passer på midten og skruv fast igjen ..ca:50%
Håper du fikk litt forståelse for det jeg mente

Lagt til
Har vært borti noen som har hatt samme problemet på eldre Marna motorer skjer gjerne når en bruker for mye makt under betjening mens den har litt høy belastning

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hej och tack för svar!

 

Jo det är en fast axel i mitten och ett rör/ hylsa utanpå som reglerar vingvridningen.

 

Jag håller med om att en justering skulle vara bra, men eftersom huvudet på propellern rör sig bakåt och framåt samtidigt som propeller axeln sitter fast i framkanten så måste något vara fel där bak.

Man ser att axeln sitter fast och att yttre hylsan rör sig ca 2-3 cm fram och åter.

Enligt sökningar på nätet och farbröder ;) i hamnen så skall propeller huvudet stå still i längsled.

När huvudet rör sig och kuggarna till vingarna greppar så kanske man kan få till det omvända förhållandet att den går bakåt när den är i fram läge. Justeringen på denna motor verkar kanske simpel en skruv som gör att man inte kan ha för hög stigning framåt bara.

Men som sagt jag har ingen manual över propellern eller hur man skall smörja den, borde ju finnas.

Med vänlig hälsning, per

Link to post
Share on other sites

Her finnes bruksanvisning til motor med tegning av propellanlegget med reversering: http://www.marna.no/Bruksanvisninger Går ut fra at det er MB10 det gjelder.

 

Det er ser ut som det er to muligheter for at propellhodet kan bevege seg i lengderetingen. Den ene er at propellmutteren har løsnet og hodet beveger seg på konen, den andre muligheten er at akselen har løsnet i flensen mot reverseringshuset.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hej Marna har många fina tipps och bruksanvisningar, tyvärr har jag inte hittat någon över propellern där. Och jag tror jag har läst allt dom har om marna s mb10a.

 

Jag har också sett enbart två alternativ för att huvudet skall kunna röra sig , lös fram eller bak. Fram sitter den fast så det måste vara bak det är fel.

 

 

Men jag skall titta på de andra motorerna också kanske har dom liknande propellrar.

 

Med vänlig hälsning, per

Redigert av Gucpm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har ring till Marna, men dom hänvisar till mail eller webshop (inspelat meddelande) antagligen har dom mycket att göra så här års.

 

Kanske är det fel propeller huvud monterat på axeln. Om den var helt lös bak så borde den väll lossna vid reversering? Eller åtminstone dra i backeröret/treckhylsan.

 

Det vore bra med en sprängskiss över propellern.

 

Med vänlig hälsning, per

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...