Gucpm Startet 8.Juli.2013 Del på Facebook Startet 8.Juli.2013 Hej, Här kommer en fråga från en ny ägare av två Norska smycken. En Polar 20 med en Marna S båda från 1974'a . Nu när motorn går som en klocka har turen kommit till propelleranläggningen och reverserings spaken samt propeller vingarnas vridning. Propeller axeln sitter fast fram med hjälp av den fyrkantiga skruven och rör sig inte bakåt eller fram åt. Men vid bruk av reverserings spaken så flyttar sig propeller huvudet och bladen på propellern vrider sig, men i fel ordning och med dåligt utslag för framdriften. Längst fram med spaken går båten bakåt sen 70% bak kommer neutralen sen kommer lite framåt på slutet. Även vissa hugg / dunk/ knackningar hörs när man vrider propelleraxeln för hand, känns som den ramlar ner från en klack eller något, möjligen är detta en följd av propeller felet men jag tycker att det kommer framifrån gearlådan. Det knackar till på precis samma ställe vid vridning av axeln. Jag misstänker att propellern inte sitter fast i axeln bak. Finns det någon sprängskiss eller så på denna tvåbladiga vridbara propeller där man ser vad som kan vara fel. Föregående ägare hade smörjt upp propellern och lossat en större mutter bak på propeller huvudet kan detta ha lett till att axeln lossat? Men muttern satt fast bak på propellern. Båten ligger i sjön så jag har lite problem med det handgripliga för tillfället, får ordna med lyft. Har sökt Marna om sprängskiss men så här i högsäsong så tar det nog tid för mali svar. Och man vill ju gärna hinna beställa delar innan hösten om det behövs. Med vänlig hälsning, Per Mattson Hamburgsund Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Hvis jeg ikke er helt på bærtur så benytter man her et "bakkerør", dvs et tynnvegget rør som ligger utenpå selve akselen. Det den innbyrdes forskyvningen mellom aksel og bakkerør som gjør at vingene vris forover/akterover.Slik som du beskriver dine observasjoner kunne det minne om at bakkerøret har røket tvert av - f.eks der hvor det er skrudd inn i propellholdet.Det er mulig at du kan se noe med en vannkikkert hvis du ber en annen om å betjene reverseringen for deg.Lykke til med feilsøking og reparasjon! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 (redigert) Som regel ikke noe med propellen å gjøre det er hylserøret som må justeres ..skal prøve å forklare det Der spaken til reverseringen din griper fast i axselen har den nok løsnad /forskjøvet seg så bare løsne forskruvningen der å justere den så spaken passer på midten og skruv fast igjen ..ca:50%Håper du fikk litt forståelse for det jeg menteLagt tilHar vært borti noen som har hatt samme problemet på eldre Marna motorer skjer gjerne når en bruker for mye makt under betjening mens den har litt høy belastning Redigert 8.Juli.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Gucpm Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Hej och tack för svar! Jo det är en fast axel i mitten och ett rör/ hylsa utanpå som reglerar vingvridningen. Jag håller med om att en justering skulle vara bra, men eftersom huvudet på propellern rör sig bakåt och framåt samtidigt som propeller axeln sitter fast i framkanten så måste något vara fel där bak. Man ser att axeln sitter fast och att yttre hylsan rör sig ca 2-3 cm fram och åter. Enligt sökningar på nätet och farbröder ;) i hamnen så skall propeller huvudet stå still i längsled. När huvudet rör sig och kuggarna till vingarna greppar så kanske man kan få till det omvända förhållandet att den går bakåt när den är i fram läge. Justeringen på denna motor verkar kanske simpel en skruv som gör att man inte kan ha för hög stigning framåt bara. Men som sagt jag har ingen manual över propellern eller hur man skall smörja den, borde ju finnas. Med vänlig hälsning, per Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 (redigert) Her finnes bruksanvisning til motor med tegning av propellanlegget med reversering: http://www.marna.no/Bruksanvisninger Går ut fra at det er MB10 det gjelder. Det er ser ut som det er to muligheter for at propellhodet kan bevege seg i lengderetingen. Den ene er at propellmutteren har løsnet og hodet beveger seg på konen, den andre muligheten er at akselen har løsnet i flensen mot reverseringshuset. Redigert 8.Juli.2013 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gucpm Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 (redigert) Hej Marna har många fina tipps och bruksanvisningar, tyvärr har jag inte hittat någon över propellern där. Och jag tror jag har läst allt dom har om marna s mb10a. Jag har också sett enbart två alternativ för att huvudet skall kunna röra sig , lös fram eller bak. Fram sitter den fast så det måste vara bak det är fel. Men jag skall titta på de andra motorerna också kanske har dom liknande propellrar. Med vänlig hälsning, per Redigert 8.Juli.2013 av Gucpm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 (redigert) Du kan jo også ta kontakt med de å høre Kommunikasjon og handel: Telefon:+47 38 26 48 25 Mail: motor@marna.no Redigert 8.Juli.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Har vært borti at den faste akselen inne i trekk røret har vært løs fra flensen på gear og da får du den bevegelsen på propell hodet - Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gucpm Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Hej Jag har ring till Marna, men dom hänvisar till mail eller webshop (inspelat meddelande) antagligen har dom mycket att göra så här års. Kanske är det fel propeller huvud monterat på axeln. Om den var helt lös bak så borde den väll lossna vid reversering? Eller åtminstone dra i backeröret/treckhylsan. Det vore bra med en sprängskiss över propellern. Med vänlig hälsning, per Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gucpm Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Hej, nu är båten lyft och propellerhuvudet sitter still enbart trekkhylsan rör sig ! Mitt huvud sitter nog lite löst som minns fel.... ;) startar ny tråd med rätt rubrik och fel. Med vänlig hälsning, per Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.