Jump to content

Stereo skrur seg av og på når motoren ikke er på

slappfisken

Recommended Posts

Stereoen i båten skrur seg av og på når motoren ikke er på. :nonod:

Dersom jeg ligger fortøyd og setter på stereo anlegget uten motoren er på så vil det bryte etter ca 5-10 minutter og skru seg av og på, og slikt holder det på med noen sekunder mellomrom når det har stått på en liten stund. Av og på.. av og på. :confused:

Fakta:

Batteriene har nok volt når jeg måler dem.

Batteriene er i bra stand.

Stereo spilleren har blitt byttet med en helt ny og samme problem fortsetter.

Båten har 2stk batteri (motor og service).

Kan dette tyde på jordingsfeil? eller er det noe tull med batteri skillet? (motor/service)

Dersom noen har ider på hva jeg kan gjøre for å feil søke og eventuelt hva jeg bør se etter så setter jeg stor pris på litt "start hjelp" i feilsøkinga. :fishing:

Kanskje du har for tynne kabler slik at du får for stort spenningstap. Har du målt på strømledningen til stereoen? Dessuten, jo høyere du spiller, jo mer strøm bruker forsterkeren....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Hei.
Det blir enklere hvis du forklarer med tall, "nok Volt" er ren synsing.

Det du bør måle er spenning i Volt (inkl. desimale etter komma, er du snill....)
- både på batteri og rett bak stereoen
- både uten motor og mens motoren går.

Det finnes også flere muligheter.
En som er veldig sannsynlig er omtalt spenningsfall.
Trenger stereoen din kanskje noe høyer spenning enn f.eks. vanlige bil stereo? (les brukerveiledning)
Har du separat forsterker? Sånt har gjerne stor strømopptak og kan være synderen mens det finnes spenningsfall i tillegg.
... særlig hvis stereoen er så svær at den trenger eksterne kondensatorer....

Er batteriene kanskje så sulfatert at du måler o.k. spenning uten belastning, mens spenningen raser så snart den belastes med noen Watt?

Men det kan også være så enkelt som en løs kontakt, som tvert i mot vanlig antakelse får bedre kontakt hvis den vibrerer mens motoren går.
Mange muligheter, bare let.

Lykke til! :smiley:

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei.

Det blir enklere hvis du forklarer med tall, "nok Volt" er ren synsing.

Det du bør måle er spenning i Volt (inkl. desimale etter komma, er du snill....)

- både på batteri og rett bak stereoen

- både uten motor og mens motoren går.

Det finnes også flere muligheter.

En som er veldig sannsynlig er omtalt spenningsfall.

Trenger stereoen din kanskje noe høyer spenning enn f.eks. vanlige bil stereo? (les brukerveiledning)

Har du separat forsterker? Sånt har gjerne stor strømopptak og kan være synderen mens det finnes spenningsfall i tillegg.

... særlig hvis stereoen er så svær at den trenger eksterne kondensatorer....

Er batteriene kanskje så sulfatert at du måler o.k. spenning uten belastning, mens spenningen raser så snart den belastes med noen Watt?

Men det kan også være så enkelt som en løs kontakt, som tvert i mot vanlig antakelse får bedre kontakt hvis den vibrerer mens motoren går.

Mange muligheter, bare let.

Lykke til! :smiley:

Jørg

Da var jeg en tur ved båten i dag og målte litt spenninger.

Jeg fikk meg en liten overraskelse da ja. Service batteriet viste knappe 10 volt, og hovedbryterene hadde vært på "av".

Startet motoren og spenninga gikk opp til 14.1 Volt (sånn ca), stoppet motoren etter en stund og da så jeg spenningen begynte å falle gradvis nedover.

Har jeg en jord feil eller er batteriet dårlig? Sønnak Nautilus 115A begge to.

Hvordan bør jeg gå frem for å finne feilen? skifte batteri og satse på det løser seg? eller har jeg en jordfeil en plass da spenninga gradvis falt nedover?

Takker for all hjelpa!

Som Herman sier fant du sannsynlig problemet ditt.
Nå må du sjekke hvor feilkilden er.

Er det batteriene ( stikkord "Nautilus", man kan ofte si "som vanlig") da er det bare å bytte disse.

Likevel ville jeg sjekke om du har en snikmorder på båten, dvs. en liten forbruker som er tilkoblet batteriene utenom hovedbryteren.
Men det er enkelt å sjekke, f.eks. ved å løsne minuskontakten for så å måle om det går -strøm- mellom kabel og batteri.

Lykke til!

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 2 uker senere...

Koblet av minus polen som foreslått og målte om det gikk noe strøm/amper, resultatet viste 0.25 mA. (som er tilnærmet lik null) Med andre ord, ingen snik mordere på gang.

Ladet batteriet til topps, koblet fra minus og målte i en 15 minutters tid spenninga over batteriet. Den viste ett tap på 0.02 Volt hvert femte sekund.

Vippet ut Nautilus batteriet og inn med ett nytt AGM, vips ingen mer problemer. :thumbsup:

Er ikke imponert over Nautilus batteriet som var en 2011 modell. :sad:

Nu har husket å etterfylle vann på batteriet? Er det den typen med forsenkede propper med krysspor i og som kalles vedlikeholdsfritt, skal det likevel etterfylles vann på det ved behov.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det stemmer Lars, det er den typen der. Jeg har sjekket vannet og nivået er bra, men holder dessverre ikke ladinga, da Volt'en faller ned til 10.4V etter 24 timer etter det har blitt full ladet.

Når jeg ser ned i vannet ved bly platene så ser det helt nytt ut..... så kan ikke si noe på det kosmetiske.

Men men nytt batteri er installert og alt fungere bra nå :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...