Seastar Startet 13.Mars.2005 Del på Facebook Startet 13.Mars.2005 Hei! 1 ) Er det noen som vil anbefale en spesiell utgave av disse bærbare/vanntette GPS mottakerne med USB tilkobling for laptop? Og det gjør ikke noe om det kommer fra en prisgunstig leverandør heller 2 ) Likedan trenger jeg en fleksibel 12v strømforsyning/lader for bruk på laptop'er i bil og båt. Mener jeg har sett en tråd, der det ble anbefalt noen slike som var "kraftige" nok for de fleste og som hadde flere tilkoblingsplugger til de mest kjente maskiner, bl.a. DELL? NB! Vet det er omtalt i noen tråder tidligere, men er ikke i stand til å bruke søkeredskap/ emneoversikt slik at jeg finner det igjen. Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Kan IKKE anbefale, da jeg ikke har motatt dem enda (bestilte på fredag), men dette er hva jeg bestilte på Komplett.no : GPS mus : https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304933 12V Laptop lader : https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303230 Vurderte lenge å kjøpe en 12v - 220v inverter i stednfor, bla for å kunne bruke reiseTV, men rapporter om at Laptoper som gikk i stykker, samt for høyt strømtap, gikk jeg for en ren laptop inverter i steden. Bestilte isteden en Slik for å se TV : https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304755 Men som sagt, har ikke motatt pakken enda, så jeg vet ikke om jeg kan anbefale dem (men vet mer etter påske regner jeg med Så foresten at Clas Ohlson hadde en GPS mus til Ca 100,- lappen mindre, som også hadde Engnos etc. Erik Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Skipper Worse Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Bestilte isteden en Slik for å se TV : https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304755 Men som sagt, har ikke motatt pakken enda, så jeg vet ikke om jeg kan anbefale dem (men vet mer etter påske regner jeg med Jeg kjøpte ny bærbar PC i går, det samme kortet fulgte med og dessuten fjernkontroll. Fungerer helt utmerket, søker seg selv frem til tilgjengelige stasjoner. Ingenting å si på kvaliteten heller. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Al-Tec Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 (redigert) Har selv en gammel bærbar PC i båten med kartprogram, og GPS'en er av USB typen kjøpt på Clas Ohlson for 998,- Dette er en 12 kanaler, og fungerer utmerket. Ligger bare på innsiden av vindskjermen. Bruker dette systemet så lenge PC'en holder, og den har holdt i 4 sesonger hittil! Når det gjelder 12/220V innverter så bruker jeg en på 300W. Dette holder til PC, lading av mobiltelefon, lading av videokamera osv. Den kjøpte jeg brukt "over rekka" av en som hadde den til overs for rundt 300,- kroner om jeg ikke husker feil. Redigert 13.Mars.2005 av Jon_P (see edit history) Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Arnstein Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Har selv en gammel bærbar PC i båten med kartprogram, og GPS'en er av USB typen kjøpt på Clas Ohlson for 998,- Dette er en 12 kanaler, og fungerer utmerket. Ligger bare på innsiden av vindskjermen. Bruker dette systemet så lenge PC'en holder, og den har holdt i 4 sesonger hittil!Imponerende. Si meg er det full instrumentstyring eller har du fortsatt utsikt forover? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Erik Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Jeg kjøpte ny bærbar PC i går, det samme kortet fulgte med og dessuten fjernkontroll. Fungerer helt utmerket, søker seg selv frem til tilgjengelige stasjoner. Ingenting å si på kvaliteten heller. <{POST_SNAPBACK}> Høres bra ut. Mange som klager på motaks forholdene på de forskjellige USB2 baserte TV løsningene. Dette (PCMCIA) fant jeg ingen som hadde erfaringer med, var egentlig ikke veldig optimist, men fant ut at det var verdt en prøve. Hva slags antenne er det du har testet det med ? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Seastar Svart 14.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Takker for svar, men den 12 v strømforsyningen hadde vel ikke den "firkanta" spesielle DELL pluggen som alternativ? GPS musa hadde jo bra tekn. specs, og er vel noe det samme som Haicom sin antagelig, noen som har erfaringer? Det haster mest med 12 v strømforsyning for bil/ båt, som skal passe til flere maskiner, bl.a. DELL. Kan noen hjelpe med å finne den tråden, der jeg husker å ha sett disse 12 v for laptop nevnt og det var linker til forskjellige leverandører. Ellers: Det kan være interessant å høre mere erfaring med dette Tv-kortet i PC-Card utførelse og om det er noe forskjell i kvalitet/installering i.f.t. utgavene for USB? Hva er f.eks. minimum spec's for maskinen for å bruke dette? Takker for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Det haster mest med 12 v strømforsyning for bil/ båt, som skal passe til flere maskiner, bl.a. DELL. <{POST_SNAPBACK}> Denne HER adapteren passer de fleste LapTops og leverer 6 Ampere. Har den selv og den fungerer utmerket. Jeg ville ikke valgt GPS mus. Får du trøbbel med PCen har du ingen GPS. Furuno har en fin fastmontert en, GP-32 til drøye 3000.- I tillegg til å ha valg av flere store gode displayer, lagring av ruter og waypoints - trekker den svært lite strøm. Den har selvfølgelig også utgang for å sende GPS posisjon (NMEA) til LapTop. Til sammenligning trekker LapTop GPS/mus fra 4-6 ampere. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Ronald Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 (redigert) ...Takker for svar, men den 12 v strømforsyningen hadde vel ikke den "firkanta" spesielle DELL pluggen som alternativ?... <{POST_SNAPBACK}> Jeg regner med du da referer til Erik sine linker?Om den er firkanta eller ei vet jeg jo ikke, men i alle fall støttes flere Dell-maskiner. Fra Komplett sin side kan du klikke videre til produsentens side. Der er det listet flere maskiner, bl.a. Dell. Og om din ikke står i lista, så skryter de av at du kan maile dem direkte. Her er forøvrig produsentens oversikt: http://www.okgear.com/viewsku.asp?SKUID=OK1168&DID=Main10 Ronald. Redigert 14.Mars.2005 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 14.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Takker til Sirdalsrypa og Ronald for svar, og min DELL Inspiron 8000 må ha en spesiell "firkanta" plugg som har vært vanskelig å få tak i som "uoriginalt tilbehør" tidligere. Tror ikke den som Erik linker til fra komplett har denne i listen sin, men en annen plugg (rund) som DELL bruker på sine modeller nå. Men den Sirdalsrypa linket til, den ser jeg av bildene på tilbehør, har denne pluggen jeg er ute etter som et av alternativene. BRA, og i tillegg leverer den "nok" strøm 6A og maks 120W, som skulle holde - også når jeg tar hensyn til ekstrautstyr som drives sammen med pc'en! Da tror jeg at jeg bestiller dette universale Trust-poweradapteret til mitt behov! Takk for linkene! Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Takker for svar, men den 12 v strømforsyningen hadde vel ikke den "firkanta" spesielle DELL pluggen som alternativ? <{POST_SNAPBACK}> Har selv kjøpt en 12V til Bærbar PC omformer fra Elfa, den har også den firkanta kontakten til Dell. Det var derfor jeg kjøpte den, da jeg har Dell selv. Har ikke rukket å prøve den ennå men, snart.... Sitér dette innlegget Link to post
RLWI Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Men den Sirdalsrypa linket til, den ser jeg av bildene på tilbehør, har denne pluggen jeg er ute etter som et av alternativene. BRA, og i tillegg leverer den "nok" strøm 6A og maks 120W, som skulle holde - også når jeg tar hensyn til ekstrautstyr som drives sammen med pc'en! Da tror jeg at jeg bestiller dette universale Trust-poweradapteret til mitt behov! Takk for linkene! Hei, De selger også "samme" omformer adpteren for "sigarett stikk", justerbar fra 12 til 21 volt / max 120 watt hos Clas Ohlson, Amperen og firkant pluggen er jeg noe usikker på, men det var en drøss med plugger i pakken. Har ikke vare nummeret på denne men så på den sist jeg var innom der. Denne er ny i deres sortiment og koster 498,- kr. Kan du bruke den sparer du jo 200,- kjappe + rundt 100 lappen i frakt hvis du da har Clas i nærheten:yesnod: . RLWI Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 14.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Har selv kjøpt en 12V til Bærbar PC omformer fra Elfa, den har også den firkanta kontakten til Dell. <{POST_SNAPBACK}> Hva er linken dit da, prøvde elfa.no og kommer til garderobeskap o.l. ?? Komplett.no hadde selvfølgelig ikke inne denne for øyeblikket, så takk til RLWI som tipset om den på Clas Ohlson......., har ringt nærmeste butikk for å sjekke om firkantplugg er med , og det er den!!! Dette kom ikke frem på websiden deres, bare alle de andre pluggalternativene som er med. De har den i to utgaver: V.nr. 32-5502 12v bil 3,5A kr 398,- V.nr. 38-1383 12v bil 6,0A kr 498,- Jeg greier meg fint med den for 3,5A, så takk til RLWI , som sparte meg for enda mere penger , og i tillegg så slipper jeg porto - en kjenning kjøper den i Ålesund (nærmeste butikk), så da er det i box, og i god tid før "påsketurene" NB! De har også for 220v og til bl.a. Dell, V.nr. 32-3876 (leverer 3,5A) kr 598,-, bare slik at det er nevnt det også. HURRA - og Ship'O'Hoi Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 (redigert) Hva er linken dit da, prøvde elfa.no og kommer til garderobeskap o.l. ?? <{POST_SNAPBACK}> http://elfa.se Lars H. Redigert 14.Mars.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ok67 Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Hva er linken dit da, prøvde elfa.no og kommer til garderobeskap o.l. ??Elfa finner du på: http://www.elfa.se/no Direkte: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...=0&dok=6450.htm Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Hva slags antenne er det du har testet det med ? <{POST_SNAPBACK}> Jeg koblet den rett på antennekontakten i huset. Har ikke hatt tid til å prøve den i båten ennå. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Erik Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Jeg koblet den rett på antennekontakten i huset. Har ikke hatt tid til å prøve den i båten ennå. <{POST_SNAPBACK}> Vanlig husantenne, eller kabel/tuner ? Dersom vanlig husantenne : Har du antenne kraft forsterker? Erik., Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Da er pakken vell i hus. Tv Kortet virket over forventning, får inn både TV2 og NRK1 på en herpa inne antenne her nede i kjelleren hvor til og med vanlig radio har vanskelige forhold, så jeg antar det skal være mulig å få dem inn ute på fjorden også. Laderen funket fint på min IBM T23, men det var ingen firkantede plugger, så den funker neppe på Dell. Lagde også litt suselyd fra viften, samt var litt løs i koblingen, så jeg vet ikke om jeg vil anbefale den før jeg har testet mer, men den virker ihvertfall . GPS'en derimot sliter jeg med. Får frem masse sattelitter på den medfølgende software, men sliter med å få den til å snakke med kartprogrammer. I Autoroute hadde jeg den inne en stund (men ikke nå lenger), mens C-Mapen har jeg ikke fått liv i den i det heletatt. Det får bli årets påskenøtt det da Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.