Jump to content

Overfakturering ved opplag og klargjøring - jus og gode råd?

Muggebigge

Recommended Posts

Jeg har havnet i et økonomisk dilemma.

Saken er som følger: Jeg har en klassisk Polar 22 med plastskrog og teak/mahogni dekk og vindskjerm. Båten har stått i vinteropplag, med avtale om sjøsetting 1. juli i år. Vinteropplag inkluderer konservering av motor. Alle arbeider utenom dette skal avtales på forhånd. Opplagsansvarlig har fått beskjed om å stoffe, polere og sette ut båten, men har på eget initiativ slipt ned og lakkert bakker og dollbord. Når jeg har ringt for å høre om båtens tilstand etter vinteren, har han riktignok fortalt at han er i gang med sliping og lakking. På spørsmål om dette er en stor jobb, har han svart litt svevende at det blir nok litt. Nå har jeg fått en faktura på 18.562 for klargjøring og sjøsetting av båt. På den spesifiserte fakturaen er det oppført 1.100 for klargjøring av motor, 8.400 for oppussing av treverk samt 1.000 for lakk. Fra å koste 4.200 for stoffing, vask og sjøsetting, sitter jeg nå med en regning som er 14.362 høyere. Dette mener jeg er et ganske drøyt tillegg i pris for klargjøring uten at det er avtalt på forhånd. Når båten i tillegg blir levert over en uke etter avtalt tid, kommer irritasjonen sigende. Men når jeg klager på regningen, får jeg beskjed om at jeg kan finne meg et annet opplagssted. Det kan jeg jo selvsagt. Men spørsmålet er hvilke rettigheter jeg har som forbruker og hvordan jeg skal forsholde meg til denne gigantiske regningen... Eller er dette en sak for Forbrukerombudet? Skal jeg la være å betale og heller kjøre saken i Forliksrådet? Eller skal jeg bare betale, smile og late som at alt er i orden? Noen som har noen gode råd?

Redigert av Muggebigge (see edit history)

I håndverkertjenesteloven er 15 % overskridelse av pris nevnt hvis det er gitt prisoverslag / tilbud. Det gjelder vel avtalt arbeid. Kan tenke meg at det samme gjelder for deg. Sett at du og en handverker er enige om at han skal bygge en trapp for deg. Hvis håndtverkeren i tillegg, uten tillatelse, synes at huset ditt må males og utfører et ikke bestilt malingsoppdrag det noe du ikke hefter for.

Redigert av Tasle (see edit history)

Du har båten i din besittelse? Om så har du jo alle kort på hånda. Du kan betale det du mener er rett sum i hht avtale. Så avviser du skriftlig kravet på lakkering, med henvising til at dette ikke er avtalt. Eventuelt ber du om at avtale om dette forevises. Går restbeløpet du holder tilbake til inkasso er det bare å motstride inkassokravet og igjen be om dokumentasjon på at verkstedet hadde avtale på at dette skulle gjøres.

Men venner blir dere jo ikke av slikt, men er det greit å finneseg et annet opplagssted er det jo greit

Verden er jo ikke slik at håndtverkere kan gjøre masse jobb på eget initiativ uten avtale for så å forlange betaling for det

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Men det er jo en setning i trådstarter sitt innlegg som forkludrer saken litt,

"Når jeg har ringt for å høre om båtens tilstand etter vinteren, har han riktignok fortalt at han er i gang med sliping og lakking. På spørsmål om dette er en stor jobb, har han svart litt svevende at det blir nok litt".

Hva ble sagt videre av trådstarter da? "OK, men la det ikke bli for dyrt da, eller Stopp øyeblikkelig, dette har jeg ikke bedt om og kommer ikke til å betale for", eller hvordan foregikk denne kontakten?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takker for svar.

Jeg er enig i at det forkludrer saken litt at jeg har vært klar over at sliping og lakking har vært satt i gang. Og det er ikke det at jeg er uvillig til å betale for det. Men regningen er uforholdsmessig høy, og på forespørsel om pris har det ikke blitt gitt noen antydninger som har samsvart med regningen. Men hva som er dyrt er jo relativt. Opplagsmannen har satt 20 timer a 440 kroner for sliping og påføring av 4 strøk lakk. For alt jeg vet, er det helt kurant, men for den prisen hadde jeg heller gjort det selv. Henvendelser om prisreduksjon har ikke ført fram. Svaret er tvert imot at jeg gjerne kan finne meg et annet opplagssted. Det synes jeg er nokså stivbent, særlig med tanke på at båten ble levert over en uke senere enn avtalt.

Ser ellers av regningen at det regnes MVA på alle materialer, men det er kanskje sånn det gjøres i håndverkerbransjen?

Jeg får da inderlig håpe at de regner mva på alt de gjør.

Dette er jo ditt valg. NordWest tar 5000 kr for å slipe ned salongbordet vårt og shine opp lakken på det. Lakking av mahognilistene på fordekket koster 15000 kr. Da blir alt som nytt. Så har du noe å sammenligne prisen med. Jeg synes ikke 8000 kr er dyrt for lakkarbeid om jobben er skikkelig gjort

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg synest du skal betale denne regninga, og ta det

som en lærdom for framtida at du eventuellt avtaler fastpris.

du var kjent med at arbeidene var igangsatt, og innfant deg

med at det ville bli en ekstrakostnad, som endog var beskrevet

som at det blir nok litt. på dette tidspunktet kunne og burde du

reagert, og siden du ikke gjorde det, ikke gjør det nå heller.

er arbeidene fint utført er dette nok langt under gjengs pris for

lignende arbeider på båt, og min anbefaling forutsetter dette..

En sak som synes klønete håndtert fra begge sider, men uansett ingen grunn til å ikke betale for en jobb som de facto er utført og som TS ble kjent med var under arbeid og ikke stoppet eller protesterte på, men lot jobben gå sin gang og uten at det var, eller ble, avtalt noen pris.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvorvidt det foreligger en avtale om håndverkertjenesteoppdrag, beror på en rettslig bedømmelse av den kommunikasjon som har funnet sted mellom partene. Det er helheten i kommunikasjonen som avgjør om en avtale skal anses inngått eller ikke.

Uaktet hva som er "rett" i trådstarters virkelighet, vil det være noe i retning av en umulighet å vinne frem med at avtale ikke var inngått. Det er tre forhold som er avgjørende her: 1) uten avtale ville vel ikke verkstedet ha satt i gang arbeidet, 2) verkstedets meddelelse om at man var i gang og 3) trådstarters innvilgelse/manglende protest/klargjøring på sistnevnte tidspunkt. Den eneste logiske slutning man kan trekke av dette er at det var en avtale fra først av.

Dette løser imidlertid ikke spørsmålet om pris -- her kommer det an på om det som er fakturert er "normale satser. Håndverkertjenesteloven § 32 (1) sier at når ikke det er en avtale om pris, skal den "reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers." Jeg tror ikke det er noen som vil mene at 440/t er en ublu pris, snarere tvertimot, og er det så ikke noe å utsette på resultatet, er nok trådstarter fanget og betalingspliktig.'

Man kan mene hva man vil om pris og prisnivå og tilsnikelse av et oppdrag, men det finnes også en annen synsvinkel. Vi --båtfolket -- er helt avhengige av at det finnes en tjenesteytende bransje som kan bistå oss med de arbeider vi ikke klarer, orker eller har tid til selv. Merkverdig nok er vi -- kollektivt sett -- fryktelig gjerrige, og ingenting skal koste noe og det grines når det motsatte er tilfelle. Jeg mener at man bør betale godt, og få et skikkelig resultat, og bidra til at de tjenesteytende fortsatt eksisterer, heller enn å "grine over hver tier". Det forsvinner jevnt og trutt tjenesteytende som ikke orker mer av å jobbe "for småpenger" for båtfolk som likevel aldri blir fornøyd. Det er en ugunstig utvikling, men vi har det i vår hule hånd å få det annerledes.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

"Når jeg har ringt for å høre om båtens tilstand etter vinteren, har han riktignok fortalt at han er i gang med sliping og lakking":

Hr Worse, som er advokat , legger til grunn en totalvurdering av all avtale-kommunikasjon, men før jussen kommer på banen så finnes underforståtte premisser ved handel ærlige folk i mellom som resten av utviklingen bygger på.

Etter mitt leg-skjønn blir det slik:

"I gang med" : Har du bestilt dette eller ikke? Hvis ikke har han tatt seg til rette og fanget deg i det.

Helt åpenbart du burde vært mer våken her og spurt om konkret pris. Hvis svaret hans var "litt" så betyr det at det ikke ville avvike vesentlig fra det du ellers har betalt gjennom flere år. Det er dette jeg ville spurt ham om og ikke akseptert et snurt svar om om å finne seg en annen.

Får håpe for din del at arbeidsevnene er bedre enn kommunikasjonsevnene hans.

Er ellers enig at 2 lange arbeidsdager ved godt og effektivt utført arbeide så er 440 Kr/timen et kupp, men det tilhører egentlig ikke saken.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Takker for alle svar og innspill. Til informasjon har jeg nå gått med på å betale regningen, men samtidig vært tydelig på at vi må ha en klar avtale om hva som skal gjøres og ikke gjøres til neste år. Dermed anser jeg denne saken og tråden som avsluttet for min del. Takk for hjelp! :-)

Kudos til deg og Kudos til BP for dette. Dette illustrerer hvor godt forumet kan fungere. Det er ikke lett å vite hva som er "riktig" før man har hørt rådene fra andre. Selv synes jeg også i første omgang at firmaet hadde tatt seg for mye til rette, men etter å ha lest debattinleggene så innså jeg at så enkelt var det ikke.

Jeg er overbevist om at du har gjort det rette valget. Og firmaet vil helt sikkert ha din tilbakemelding i bakhodet neste gang de setter i gang et arbeid som ikke har vært avtalt.

Og alt i alt: Det virker som du har fått gjort et OK arbeid til en OK pris - selv om ikke arbeidet var avklart slik det burde.

Det gjorde jeg også, men det forutsetter at man har samme språk-kultur.

Slike "understatements" bør ikke forekomme i samtaler om priser.

Underlig at tjenesteleverandøren startet på egen hånd uten avtale.

Det virker mest sannsynlig at det har vært en tidligere kommunikasjon som ikke nevnes her, som selvfølgelig kan ha inneholdt misforståelser.

Skulle like å vite om andre har tilsvarende erfaringer med iverksatte arbeider som aldri har vært nevnt eller bestilt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...