Jump to content

Bærbar VHF


RLWI

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg går rundt og funderer på om jeg skal kjøpe en VHF til og ha i skjærgårds jeepen. Ettersom jeg søkte rundt på nettet fant jeg en rimelig bærbar VHF. Men spørsmålet er jo om den gjør nytten da jeg ikke trenger en avansert sak.

 

Er det noen som har / kjenner til denne ? eller noen som kan uttale seg når de leser spesifikasjonene ?

 

http://www.nautiskhandel.no/shop/storefron...984&c1=&c2=&c3=

 

 

Takker for alle kommentarer som måtte komme.

 

 

RLWI

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ser at denne fortsatt er billig, men ser også i en annen gammel tråd at en absolutt ikke bør satse på håndholdte apparat i det hele tatt.

 

Ønsker i utgangspunktet en bærbar om det gjør nytten.

Jeg har jo en liten båt og området jeg beveger meg i er jo begrenset.

Om vi sier sundhordaland i sør og Lindås i nord tror jeg vi har ringet inn min lekeplass.

 

Spørsmålet blir det samme som trådstarter. Vil en slik gjøre nytten for meg????

 

tj

Link to post
Share on other sites

Om alternativet til en håndholdt VHF er ingen VHF så er det et godt alternativ. Jeg hadde en Garmin 725e som jeg etter å ha prøvd den ut anså som ganske unyttig som sikkerhetsutstyr. Nå har jeg en stasjonær VHF med full DSC og Garminen er back up apparat. Garminen har rett og slett for dårlig rekkevidde. Stasjonær VHF er å anbefale - om det er et alternativ

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som vi har vært inne på før: en bærbar VHF er helt klart bedre enn ingen VHF. Men som andre påpeker: rekkevidden er begredelig i forhold til en VHF med ekstern antenne. Når det gjelder akkurat det apparatet som omtales, så kjenner jeg det ikke, men som andre reagerer jeg på batteriene. Hvis den skal drives av AA-batterier så blir det fort en begrensning, og det blir iallefall ikke snakk om å la den stå på "når fartøyet er i sjøen" slik som lyttevakten forutsetter.

 

Mitt forslag ville være: undersøk om du kan bruke den med en passende ekstern spenningskilde og utvendig antenne, da først får du bortimot full nytte av den. Men skal du spandere spenningskilde og ha litt bryderi med å få dette laget til - så har du kanskje allerede prisen for en fastmontert VHF?

 

Men som sagt: enhver VHF er bedre enn ingen VHF.

 

Velkommen i det internasjonale sikkerhetsnettet som VHF'en representerer.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Trosset gråværet i dag og putret en tur utpå før regnet kom.

Jeg hadde en liten billig håndholdt vhf da jeg dro ut, men fisking ble litt for kjedelig for minsten og han fant ut at fiskene trengte mat. Vhf'en ligger derfor i Vatlestraumen.

Den jeg hadde tror jeg var av merket cobra (eller noe sånt) og kostet litt over tusen kr. Om den var god eller dårlig vet jeg egentlig ikke - har ingen sammenligningsgrunnlag.

Må ut og kjøpe ny og satser igjen på et billig apparat. Ser de har denne hos Maritim til 1250.

Er den ok eller er det andre billige jeg heller bør satse på?

Link to post
Share on other sites

Angående rekkevidde:

Nå finnes håndholdt VHF som sender med 6W effekt. Og det er jo en økning på 20%

 

icom_ic-m71_portable.jpg

 

Denne kjøpte jeg. Men har ikke brukt den lenge nok til å kunne uttale meg så mye... :smiley:

Det er en Icom IC-M71

* Vanntett IP68

* Li-ion batteripakke 2000mAh

* Effekt ved 7,4V 6W

Link to post
Share on other sites

Dersom antenna til stasjonær VHF ikke kan plasseres spesielt høyere enn ståhøyde i båten med håndholdt, -hvorfor bør da valget falle på en stasjonær?

 

Lengre antenne og bedre signal/støy-forhold? ...Eller er støy/signal-forholdet akseptabelt innenfor sin rekkevidde på bærbare?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Dersom antenna til stasjonær VHF ikke kan plasseres spesielt høyere enn ståhøyde i båten med håndholdt, -hvorfor bør da valget falle på en stasjonær?

 

Lengre antenne og bedre signal/støy-forhold?

 

Lengre antenne. Har ikke sett målinger av hvor mye det utgjør i praksis, men 5 - 10 dB blir det nok fort. Dvs forskjellom mellom 5W og 0.5 - 1.5 W.

 

Fordelen med den bærbare er at den er uavhengig av båtens strømforsyning, og at den virker selv om båtens antenne er blitt skylt over bord (f.eks. ved mastebrekk på seilbåt). Og bærer du den på deg, kan du bruke den mens du ligger i vannet etter at en av jappene med 500 Hk har kommet litt for nær.

 

...Eller er støy/signal-forholdet akseptabelt innenfor sin rekkevidde på bærbare?

 

Forsåvidt. Det er jo det rekkevidde betyr :-)

Link to post
Share on other sites

Er den ok eller er det andre billige jeg heller bør satse på?

Hvis VHF'en stort sett skal brukes som mat til fiskene, da vil nok de fleste gjøre jobben . . . .

 

Men hvis du også satser på mer konvensjonell bruk, da er det ialle fall en fordel at den er såpass robust at den tåler å gå i dørken noen ganger, gjerne også å få en "skyllebøtte" eller en liten dukkert.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Angående rekkevidde:

Nå finnes håndholdt VHF som sender med 6W effekt. Og det er jo en økning på 20%

Den mattematikken er grei nok, men i radioverden - og spesielt på så høye frekvenser som VHF - da vil du neppe kunne merke noen forskjell med 20% mer eller mindre effekt. Selv en dobling av effekten gjør små utslag.

Det som derimot gjør stort utslag er antennen, både mht plassering (høyt og fritt) og at antennen ikke er "nedspolt" dvs et slikt kompromiss som man finner på bærbare VHF'er.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Testet dette i forsvaret. Håndholdte VHF'er har så langt jeg har fått med meg vært begrenset til 5W sendeeffekt (ser at det nevnes èn med 6W ovenfor så dette er i hvert fall i riktig retning). Stasjonære har normalt 25W sendeeffekt. På åpent hav vil en stasjonær være begrenset av horisonten med mindre den er plassert voldsomt høyt, da vil sendeeffekten bli begrensingen også her. 5W håndholdte rekker ikke til horisonten uansett høyde.

 

VHF'er med maks sendeeffekt på 3W som nevnt av trådstarter er i beste fall leketøy og kan ikke stoles på i en situasjon der den trengs - mulig du kan snakke med nabobåten hvis dere ligger fender til fender. Fra de aller fleste posisjoner langs kysten vil den ikke rekke til en kystradiostasjon.

Link to post
Share on other sites

Er det stor forskjell på sender og mottaker da? Jeg har en knøttliten radioscanner som tar inn alle slags signaler mellom 0,05 og 1299,95 MHz eller noe sånt, og der får jeg jo inn folk jeg vet har kun håndholdt VHF i nabofylket?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

5W håndholdte rekker ikke til horisonten uansett høyde.

Dette er å overdrive. Min 5W bærbare amatørradio fungerer fint mot en relestasjon 25 km unna. Frekvensen er ikke langt unna maritim VHF.

 

VHF'er med maks sendeeffekt på 3W som nevnt av trådstarter er i beste fall leketøy og kan ikke stoles på i en situasjon der den trengs - mulig du kan snakke med nabobåten hvis dere ligger fender til fender. Fra de aller fleste posisjoner langs kysten vil den ikke rekke til en kystradiostasjon.

Også en overdrivelse. Forskjellen mellom 3W og 5 eller 6W kan være viktig i enkelte situasjoner, men oftest betyr det ikke så mye. Derimot vil jeg bekymre meg over mekanisk robusthet, vanntetthet og generell kvalitet på billigmodellene.

Redigert av jk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...