Jump to content

Hesteskobøye, hvordan brukes den egentlig?


Eureka

Recommended Posts

Ja, den henger bakpå der, fin og ny. Men hvordan skal den egentlig brukes i praksis? Hvordan holder man den når man har fått den kastet etter seg i vannet? hvordan brukes den om du skal berge en annen person? Hva er de to snorene med plastklips egentlig til? Om du skal feste en line til den før den kastes, hvor fester du den?

 

Om noen finner youtubeklipp så er det tøft :)

Link to post
Share on other sites

Ja, den henger bakpå der, fin og ny. Men hvordan skal den egentlig brukes i praksis?

 

Jeg forstår ikke vitsen med hesteskobøye. Jeg foretrekker en rescue-sling, i prasksis en flytevest /redningsslyne med tau til båten. Kan også brukes til heising av MOB. I tillegg en oppblåsbar dan-boy.

Link to post
Share on other sites

En hestesko kan du raskt tre rundt brystet under armene. En rund må du tre over hodet og armene. I en stresset situasjon er det raskere/enklere å tre den på både for den livredde og livredder :wink:

Hvor mange her inne får egentlig en hestesko rundt brystet og under armene? De er ikke akkurat store i åpningen...

 

Jeg er mer enig i at den henger der til den blir ødelagt av vær og vind, og så byttes den i noe mer praktisk.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En hestesko kan du raskt tre rundt brystet under armene. En rund må du tre over hodet og armene. I en stresset situasjon er det raskere/enklere å tre den på både for den livredde og livredder :wink:

Det tar der 2sek og få på deg en slik Redningsring. Den er mer sikker hvis du skal overleve lenge, si f.eks at båten går ned. Du klemmer ringen ned i vannet med to hender nær hverandre og vips ringen " velter" over hode. Du tar så hånd ledden og surrer din inn i tauet som henger rundt. Da kan du tå deg en god hvil mens du venter på hjelpen.

 

Men jeg som alle andre håper slim utstyr aldri får ha en nytte ombord og bare henger der får pynt :D

Link to post
Share on other sites

En rescue-sling tauer du etter båten mens du sirkler rundt MOB. da får han lett tak i den. Etterpå kan den brukes til å trekke MOB inn mot båten og heise ham om bord.

 

Du skal kaste veldig presist for å klare å kaste en hesteskobøye til en MOB slik at han får tak i den. Veldig stor sannsynlighet for å bomme og at den blåser av gårde.

Link to post
Share on other sites

mao er det ikke bare jeg som hadde det helt klart for meg hvordan den brukes....

 

Tror jeg skjønner litt bedre nå.

Bøyen kastes. MOB, forutsetter bevisst tilstand, trer den på seg inn fra siden under armen og fester klipsene på snorene rundt kroppen/ under armen på motsatt side. Da kan MOB svømme sidelengs, om så med en livløs person i ene hånden. Eventuelt MOB er livløs, du hopper uti med bøyen, fester den, slik som beskrevet over, og du kan trekke med deg MOB uten at han synker ned. -for det er drit tungt å svømme med livløs person langt,... og med litt bølger, så blir det gurgle gurgle..

Link to post
Share on other sites

Den er vel så viktig for å markere i sjøen hvor man oppdaget MOB situasjonen slik at man har et visuelt holdepunkt ved oppsett av søkemønster. Særlig om natten, om bøya har lys da.

 

Og til det er en Danboy med lys, vimpel (og drivanker) mye bedre egnet. Et lys som flyter nede i overflaten vil bli svært vanskelig å se selv i moderate bølger.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant diskusjon - jeg har også lurt litt - jeg burde forlengst ha praktisert på MOB-situasjonen - men det eneste jeg har gjort så langt er å hoppe i vannet med flyteplagg (overlevelsesdrakt med klær under i kalde Tromsø, samt flytevest med badebukse sørpå) under oppankring og gode værforhold.

 

På begge båtene jeg har hatt har hesteskoen vært uten tau, den har kanskje gitt mening som markør, men knapt nok dét. Jeg har festet et tynt tau til hesteskoen nå, men det er synketau, det burde vel veldig mye heller vært flytetau. Jeg tror jeg kommer til å ta tipset fra andre her til etterretning - bytte ut hesteskoen med noe mer moderne. Det er vel strengt tatt et kostnadsspørsmål også, jeg tror ikke jeg er villig til å bruke mange båtlapper på noe som høyst sannsynligvis aldri vil bli brukt, og som i tillegg er helt verdiløst den gangen jeg faller i vannet og er alene ombord.

 

(Jeg har kjøpt en håndholdt VHF-radio - den bør vel være i beltet snarere enn festet i rekka når jeg seiler alene).

 

... og selvfølgelig har jeg opprettet et par wiki-artikler:

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Livb%C3%B8ye for presentasjon av ulike livbøyevarianter/alternativer

http://www.baatwiki.no/wiki/MOB for "Man Over Board"-situasjonen.

 

Temmelig mye som mangler, men kommer forhåpentligvis på plass etterhvert :-)

Link to post
Share on other sites

Vi har en oppblåsbar hestesko bøye på akterdekket. Fordelen med den er at den er beskyttet mot vær og vind, samt at den har drivanker når den er pååblåst i vannet. En tradisjonell hestesko driver fort avgårde.

Alle vestene ombord har automatisk blink

En tradisjonell hestesko har man selvfølgelig drivanker og lykt på. Jeg er uansett litt skeptisk og vurderer en danbuoy hos oss etterhvert.

 

Ellers så er det mulig å kjøpe nytt trekk til hestesko hvis det man har falmer og sprekker.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...