Eureka Startet 9.Juli.2013 Del på Facebook Startet 9.Juli.2013 Ja, den henger bakpå der, fin og ny. Men hvordan skal den egentlig brukes i praksis? Hvordan holder man den når man har fått den kastet etter seg i vannet? hvordan brukes den om du skal berge en annen person? Hva er de to snorene med plastklips egentlig til? Om du skal feste en line til den før den kastes, hvor fester du den? Om noen finner youtubeklipp så er det tøft :) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Ja, den henger bakpå der, fin og ny. Men hvordan skal den egentlig brukes i praksis? Jeg forstår ikke vitsen med hesteskobøye. Jeg foretrekker en rescue-sling, i prasksis en flytevest /redningsslyne med tau til båten. Kan også brukes til heising av MOB. I tillegg en oppblåsbar dan-boy. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Hesteskobøye er ein snål patent. Kva gjer det betre enn ei rund livbøye? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Julie III Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 En hestesko kan du raskt tre rundt brystet under armene. En rund må du tre over hodet og armene. I en stresset situasjon er det raskere/enklere å tre den på både for den livredde og livredder Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Desto lettare at ein dett ut av hesteskoen også..? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Artekno Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Hesteskobøya følger med båten og henger bakpå hekken til den blir så solbleket og stygg at du kaster den i søplecontaineren i båthavna - og kjøper en sling. (Det hendte med meg...) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Popeye70 Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 En hestesko kan du raskt tre rundt brystet under armene. En rund må du tre over hodet og armene. I en stresset situasjon er det raskere/enklere å tre den på både for den livredde og livredder Hvor mange her inne får egentlig en hestesko rundt brystet og under armene? De er ikke akkurat store i åpningen... Jeg er mer enig i at den henger der til den blir ødelagt av vær og vind, og så byttes den i noe mer praktisk. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Julie III Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Den er tøyelig, så de fleste får nok plass. Jeg forklarte hvordan den brukes og hvorfor den er laget slik, samt at den er bedre enn ring. Ikke at det var det beste og mest praktiske nå til dags... Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 En hestesko kan du raskt tre rundt brystet under armene. En rund må du tre over hodet og armene. I en stresset situasjon er det raskere/enklere å tre den på både for den livredde og livredder Det tar der 2sek og få på deg en slik Redningsring. Den er mer sikker hvis du skal overleve lenge, si f.eks at båten går ned. Du klemmer ringen ned i vannet med to hender nær hverandre og vips ringen " velter" over hode. Du tar så hånd ledden og surrer din inn i tauet som henger rundt. Da kan du tå deg en god hvil mens du venter på hjelpen. Men jeg som alle andre håper slim utstyr aldri får ha en nytte ombord og bare henger der får pynt :D Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 En rescue-sling tauer du etter båten mens du sirkler rundt MOB. da får han lett tak i den. Etterpå kan den brukes til å trekke MOB inn mot båten og heise ham om bord. Du skal kaste veldig presist for å klare å kaste en hesteskobøye til en MOB slik at han får tak i den. Veldig stor sannsynlighet for å bomme og at den blåser av gårde. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 hesteskobøye brukes med lite drivanker, slik at den ikke blåser av gårde. Festes med flytelys som aktiviseres når det snur seg rett vei. Påbudt ved flere regattaer. Om det er den beste løsningen, kan diskuteres. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Eureka Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 mao er det ikke bare jeg som hadde det helt klart for meg hvordan den brukes.... Tror jeg skjønner litt bedre nå. Bøyen kastes. MOB, forutsetter bevisst tilstand, trer den på seg inn fra siden under armen og fester klipsene på snorene rundt kroppen/ under armen på motsatt side. Da kan MOB svømme sidelengs, om så med en livløs person i ene hånden. Eventuelt MOB er livløs, du hopper uti med bøyen, fester den, slik som beskrevet over, og du kan trekke med deg MOB uten at han synker ned. -for det er drit tungt å svømme med livløs person langt,... og med litt bølger, så blir det gurgle gurgle.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Den er vel så viktig for å markere i sjøen hvor man oppdaget MOB situasjonen slik at man har et visuelt holdepunkt ved oppsett av søkemønster. Særlig om natten, om bøya har lys da. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Noen har også personlig søker montert. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Krimart Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 (redigert) Den er vel så viktig for å markere i sjøen hvor man oppdaget MOB situasjonen slik at man har et visuelt holdepunkt ved oppsett av søkemønster. Særlig om natten, om bøya har lys da. Og til det er en Danboy med lys, vimpel (og drivanker) mye bedre egnet. Et lys som flyter nede i overflaten vil bli svært vanskelig å se selv i moderate bølger. Redigert 11.Juli.2013 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Interessant diskusjon - jeg har også lurt litt - jeg burde forlengst ha praktisert på MOB-situasjonen - men det eneste jeg har gjort så langt er å hoppe i vannet med flyteplagg (overlevelsesdrakt med klær under i kalde Tromsø, samt flytevest med badebukse sørpå) under oppankring og gode værforhold. På begge båtene jeg har hatt har hesteskoen vært uten tau, den har kanskje gitt mening som markør, men knapt nok dét. Jeg har festet et tynt tau til hesteskoen nå, men det er synketau, det burde vel veldig mye heller vært flytetau. Jeg tror jeg kommer til å ta tipset fra andre her til etterretning - bytte ut hesteskoen med noe mer moderne. Det er vel strengt tatt et kostnadsspørsmål også, jeg tror ikke jeg er villig til å bruke mange båtlapper på noe som høyst sannsynligvis aldri vil bli brukt, og som i tillegg er helt verdiløst den gangen jeg faller i vannet og er alene ombord. (Jeg har kjøpt en håndholdt VHF-radio - den bør vel være i beltet snarere enn festet i rekka når jeg seiler alene). ... og selvfølgelig har jeg opprettet et par wiki-artikler: http://www.baatwiki.no/wiki/Livb%C3%B8ye for presentasjon av ulike livbøyevarianter/alternativer http://www.baatwiki.no/wiki/MOB for "Man Over Board"-situasjonen. Temmelig mye som mangler, men kommer forhåpentligvis på plass etterhvert :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Vi har en oppblåsbar hestesko bøye på akterdekket. Fordelen med den er at den er beskyttet mot vær og vind, samt at den har drivanker når den er pååblåst i vannet. En tradisjonell hestesko driver fort avgårde. Alle vestene ombord har automatisk blink Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Vi har en oppblåsbar hestesko bøye på akterdekket. Fordelen med den er at den er beskyttet mot vær og vind, samt at den har drivanker når den er pååblåst i vannet. En tradisjonell hestesko driver fort avgårde. Alle vestene ombord har automatisk blink En tradisjonell hestesko har man selvfølgelig drivanker og lykt på. Jeg er uansett litt skeptisk og vurderer en danbuoy hos oss etterhvert. Ellers så er det mulig å kjøpe nytt trekk til hestesko hvis det man har falmer og sprekker. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 det koster omtrent det samme for nytt trekk som en helt ny hesteskobøye. skiller 20-30 kr.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 det koster omtrent det samme for nytt trekk som en helt ny hesteskobøye. skiller 20-30 kr.. Dethar dessverre blitt sånn. Vedlikehold lønner seg ikke, eller det er umulig å få deler. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Her var det mye å velge mellom ... http://www.seatronic.no/sikkerhetsutstyr-hesteskoboyer-c-239_165/plastimo-rescuesling-p-796 http://www.maritim.no/baltic-rescue-sling-gul http://www.seatronic.no/sikkerhetsutstyr-hesteskoboyer-c-239_165/seago-automatisk-oppblasbar-p-806 http://www.seatronic.no/sikkerhetsutstyr-hesteskoboyer-c-239_165/teleskopisk-ior-danbuoy-p-797 http://www.seatronic.no/sikkerhetsutstyr-hesteskoboyer-c-239_165/automatisk-oppblasbar-p-798 Andre? Hva anbefales? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.