Jump to content

Polar 20, hvilken motor anbefales/anbefales ikke


Våtbåt

Recommended Posts

Hei, jeg vurdere å kjøpe meg en Polar 20, de ser fine ut og det virker relativt avslappende å tøffe rundt i en slik - det gode liv :sailing:

Har lest meg opp noe, men det hadde vært supert om det var noen her med erfaring med VPs dieselmotorer til Polar.

Jeg så feks ett innlegg om at 2000-serien til VP ikke var av beste sort. Hva er deres erfaring og mening om dette?

 

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt en ny Polar i to år (tredje sesong), og dette er virkelig ei snekke å anbefale hvis man ikke skal haste avgårde i 30knop. De fleste båtene (20og22fot) fra Polar er levert med diverse Volvo diesel motorer,bortsett i fra de aller første som vel kom med Marna bensin. I dagens nye modeller er det Yanmar som er brukt, noe som også står i mi sjekte også (3 YM 20).

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for tips!

De båtene jeg har sett på har alle diesel og 3 sylindere samt saltvannskjøling. Det kan virke som om dette er normalt.

En sa også at dette er vanlig og at det eneste som trengs å byttes er manifold og eksosbend, ellers holder disse motorne i åresvis.

 

Mtp tidligere motortrøbbel så lurer jeg på om jeg skulle gått for en litt elder polar, feks fra 80 tallet og kjøpt fabrikkny ferskvannskjølt motor. Det blir en dyr snekke, men mest sannsynlig

kan det også bli mange fine år med lite bekymringer. Er det ikke det det handler om, å kjøpe seg fri for bekymringer :cheers_wine:

 

Bensin tror jeg er uaktuelt I denne omgang.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Polar 22 og har nå 20, begge fra 70-tallet med Marna bensin. Jeg syns bensin er et meget godt alternativ til diesel. Mindre støy og vibrasjoner enn diesel.

Men det er klart, er det diesel i båten så er det dumt å bytte, men det er egentlig litt dumt å bytte fe bensin til diesel også

Link to post
Share on other sites

Svigers har en Polar 22, tror den er 7 år gammel, med en 3-sylindret Volvo i. Den går silkemykt uten noe mer vibrasjoner enn i en bensinmotor. Eller sagt på en annen måte, om det er mer vibrasjoner og støy enn med bensin, så er det så lite at det er ingenting man vurderer som sjenerende eller ubehagelig. Deilig "tøffe-rundt-fjorden" båt.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...