Jump to content

Vinteropplag - poll

Baltic

Hvordan er båten din vinterlagret?  

241 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg lurer på hvordan medlemmene praktiserer vinteropplaget. Beskriv gjerne nærmere hvordan og hvorhen i landet :smiley:

Selv hadde jeg Draco 21 tidligere og den ble lagret utendørs med presenning. Baltic'en (2004 modell) ble jo byttet inn i en ny 2005 modell, så den har Scand Boats AS tatt vare på i vinter. Jeg har begynt å lure på hvordan jeg bør gjøre det til neste år :rolleyes:

Redigert av Andreas (see edit history)

Ute på sjøen, uten presenning, med varme på i forlugar og akterlugar + frostvakt i kjelleren. Ideen er å få brukt båten også vinterstid. I alle fall her paa bierget er det fullt mulig, det er mange fine dager hvor man kan ha sjøen omtrent helt for seg selv. Anbefales!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Brukes hele året - derfor ligger den i en lun og god havn ved mørekysten.

Siden båten er av lukket type , er det ikke nødvendig med noe presenning.

Ligger med landstrøm, vedl.holdslading og nødvendig varme i de kaldeste periodene.

Alt ligger til rette for å dra på tur når finværet er der, eller fisken kaller :fishing:

Derfor kastet vi loss igår og hadde en heldag med max vær og alt hva hjertet begjærer av mat og opplevelser frem til 19.00 om kvelden.............., HERLIG!

OBS!

Hadde jeg kunnet å legge inn bilder, så kanskje jeg kunne ha formidlet stemningen og turen enda bedre. Dette må jeg lære meg......!

:seeya:

På land med presenning. Snekka på 27 fot står i hagen like utenfor døra. Når den først er på land om vinteren, er det en stor fordel om den kan stå hjemme i hagen. Da er det kort vei når noe skal gjøres, og jeg kan følge med daglig gjennom hele vinteren, uten å reise avgårde.

Båten lå på sjøen en vinter for etpar år siden, men den ble ikke brukt, selv med mange fine vinterdager. Måtte også drive endel ishakking og snømåking. Så for meg er det kun en ting som gjelder om vinteren: I opplag i hagen rundt oktober, og ut igjen i april/mai.

Svarte på sjøen uten presenning, men vanligvis er det med presenning.

Grunnen er at det skulle gjøres en god del i båten i vinter og det er da lettere å komme ut og inn uten "burka".

Ligger dessuten i boblehavn i Oslo området, har landstrøm + varme i kabinene og motorrommet.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Vi har altid hatt båtene på land, men har nå sannsynligvis skaffet vinterbåtplass til neste vinter. Båsen er litt i minste laget, men håper det går bra. Havnen er dessuten skjermet. Gleder meg til å kunne ta båtturer i snøvær og uvær! Har lukket båt med godt varmeannlegg!

<{POST_SNAPBACK}>

Da jeg var på din alder i syttiårene, kunne vi så mang en vinter gå på isen til utom Hildaneset. Er det ikke is ute på Faleide lenger? Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Står på land med presening. Vurderte i fjor oppvarmet hall, men over 20.000,- (riktignok inkl. opptak, klargjøring, service osv) var i drøyeste laget. Ser at noen legger veldig vekt på at båten har vært lagret innendørs når den skal selges. La oss si at du har hatt båten i 5 år og lagret den innendørs. Da skal du pinadø ha 100.000,- mer for båten for å få igjen pengene. Det tror jeg ikke du får. Dersom vinteropplag ute gjøres grundig og skikkelig, er det ingen båter som blir mer slitt av å stå under presening gjennom vinteren. Men selvsagt skjønner jeg de som betaler for å slippe å gå å kikke etter båt og presening hele vinteren. Men samtidig er jo en viss sjarm i disse turene også :smiley: (så sant alt ser greit ut da!)

Siden jeg har en liten båt og den ligger i en elv må den nesten opp før isen kommer. Har stativ med presening over. Stativet er noe som min far hadde på sin Polar 29, så det er god plass til min 16" Herwa. Motoren står inne i kjelleren. Er kanskje ikke nødvendig, men båt og motor er jo ikke billig, uansett alder og størrelse.

Tok en tur ut i dag for å se hvordan det gikk med båten og presening. Da det har blåst noe grusomt til tider og gjerne etter jeg har gått til sengs. Dette har medført provosoriske løsninger for feste av stativ og presening i minimalt med utetøy langt på natt. Men, det ser nå heldigvis ut til at ting holder seg på plass. Min eneste bekymring nå er om jeg får stativ og presenig av igjen da knuter o.l på fester er preget av mitt humør da de ble til.

Redigert av dux (see edit history)

kunne nesten ikke hatt den noe annet sted en på utsiden (3m) av huset, det ville jo gått med flere uker bare i reisetid hvis jeg skulle reist til båten hver gang jeg måtte gjøre noe... (eller fikk abstinenser....)?

Rett på utsiden under en billig dritpresening i år også (selv om jeg skrev i et inlegg ifjor at det var siste år med sånne tynne presseninger :blush:

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Da jeg var på din alder i syttiårene, kunne vi så mang en vinter gå på isen til utom Hildaneset.  Er det ikke is ute på Faleide lenger?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg husker at det et år var is helt til Lote - Anda ferga :yesnod:  :yesnod:

Og båten min står på land i en kald hall, men den skal varmes opp et par helger nå, så en kan starte med poleringa.

<{POST_SNAPBACK}>

På Hildaneset?

Det er nok klimaendringer på gang,ja!

Nei! Kan ikke huske at det har vert is på sjøen her så lenge eg kan huske. Eneste må vere Drivis som kommer utover. Og denne kan vere ganske farlig. Flytebryggen som ligger nedenfor meg har fått et par stygge smell.

Men siden eg ikke har noen skikkelig båthavn her eg bor som skjermer vinterstormene, har eg fått båtplass på Nordfjordeid. Ca 4 mil. Men siden eg går på skule der, er det ingen problem med ettersyn....

Spark meg bak hvis jeg tar feil....

Der verserer en god del pollèr innimellom her, men dersom jeg skal se mer nytteverdi i dem, så bør vi kanskje vurdere litt mer retningslinjer for utarbeidelse av poll ?

La oss se på pollen om seilbåtdrev. Svaralternativene er meget bra, men er der så mye nytteverdi når der kun er 25 avgitte stemmer ?? Der må jo være langt flere som benytter seilbåtdrev enn som så ?

Når det gjelder denne pollen, så er den opprettet (tror jeg) for å se selv hvordan man vil ha vinterlagring på egen båt neste og påfølgende vintre.

Når man ser på svaralternativene, så er de i og for seg bra, men jeg savner deriblant svaralternativer for hvordan man alternativt ville foretrekke å lagre båten?? Eksempelvis, så er det slik at for Osloborgere slik at mange ikke har anledning til å ha båten i hage, med presenning, men er henvist til hall. (der er mange oslomedlemmer her skjønner jeg) Det ville kanskje her være mer interessant å høre om hvordan man egentlig ville oppbevare båten ??

Se på spørsmålet om kald kontra oppvarmet hall. I Oslo har du etter det jeg forstår mange muligheter for lagring av båt i oppvarmede haller. Slik tetthet av oppvarmede haller har man ikke utover i det vidstrakte land. Det ville kanskje være mer interessant også her å få rede på hvordan man kunne foretrekke å lagre båten ?? (jeg refererer da til en tråd hvor det blir spurt om hva som er mest fordelaktig, kald/varm hall)

Det er slettes ikke meningen min å komme med kritikk eller negativ kommentar til denne poll. Hensikten min er kun ene og alene å belyse dette slik at vi kan få et mer fornuftig oppslagsverk til bruk i ettertid som viser mer interessante verdier enn tilfelle er i dag....

Er der andre som er enig i dette, og eventuelt også kunne tenke seg å ha litt mer retningslinjer rundt dette med å lage pollèr etc.??

Til Perlen og andre interesserte.

Takk for innspill. Jeg velger i denne omgang bare å presisere at jeg gjerne vil ha kommentarer på hvordan den enkelte helst vil ha lagret båten sin. Det er jo det jeg egentlig vil ha rede på,- hvilken lagringsmetode er god, bedre, best...

Jeg har i et annet emne tatt opp spørsmålet om vinteropplag (uten poll) hvor jeg spør om kald kontra varm hall etc. Lagring i varm hall er jo mye dyrere enn kald hall, og kald hall mye dyrere enn lagring ute m/presenning. Hva er det fornuftig å velge,- alt tatt i betraktning?

Hvis du vil lage en poll på hva vi helst ville foretrekke så gjerne for meg. Mitt svar vil i så fall være at det kommer ann på prisnivå/prisforskjell :rolleyes:

Mitt spørsmål er egentlig hva som er fornuftig, pris tatt i betraktning...

Det betyr at jeg mener oppvarmet hall, med jevn temp., er best, men er det fornuftig/nødvendig, vurdert opp i mot kostnaden??? Hva med kondensproblematikken ellers i kald hall/ute m/presenning?

:sailing::seeya:

Redigert av Baltic (see edit history)

Jeg var så heldig at jeg fikk lagret min båt innendørs i en kald hall en vinter. Dette fristet til gjentagelse, men diverse hindringer kom i veien for det. Da ble det opplag ute med presenning over igjen.

Fordelen med å ligge innendørs er jo stor. Du kan jobbe med båten når du har tid og lyst. (hvis det er tilgang til hallen da.) Du er ikke avhengig av vær og vind på samme måte som ute. Temperaturen er som regel bedre også. Ihvertfall midt på vinteren. Hadde aldri problemer med fukt heller. Mindre bekymringer om presenningen sitter ordentlig på når det blåser som verst. = Bedre nattesøvn.

Men når sola begynner å varme litt midt på dagen tar det lengre tid før det blir varmere inne i hallen. Da står du også og jobber i skyggen, mens andre jobber ute i solen og koser seg. Men igjen, du kunne sikkert begynne klargjøring mye tidligere enn de som ligger ute, så du er nok ferdig med vårpussen før andre har kommet skikkelig igang. Da er det jo bare å komme seg på vannet og nyte været isteden.

Min konklusjon blir da:

Mye bedre å ligge innendørs, men det er selvfølgelig et spørsmål om pris. Jeg hadde ikke betalt 20k for å ligge innendørs, når jeg betaler ca 1500 for å ligge ute. Så stor er ikke forskjellen.

Ligger i boblehavn i Oslo uten presenning, men har sprayhood og cockpigtkalesjen opp for å slippe og tømme cockpiten for snø. Dekk, overbygg og kalesje kostes rent etter hvert snøfall. Slik holdes dekk og overbygg rimelig rent og pent da alt skitt kostes bort med snøen. Har varme på ombord, men frostsikrer skroggjennomføreinger i forbindelse med pantry og toalett samt maskin så lenge det er risiko for en viss frost. Motoren er lett å frostsikre etter bruk på vinteren da sjøvannsfilteret er lett tilgjenglig fra cockpit. I samme operasjon fylles også kjølevannsslangen fra sjøvannsfilteret og ut gjennom skroggjennomføringen med frostveske. Prøver å unngå i det lengste å bruke vasker og toalett ved seiling på vintertid. Slik er skuta operativ hele vinteren igjennom :-).

Legger ved et bilde på hvordan det ikke bør gjøres.

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...