Jump to content

Marna S MB10 vridbar propeller helt felaktig inställning


Gucpm

Recommended Posts

Hej,

Min Marna S med vridbar propeller har felaktig inställning av reverseringsspaken och propeller vingarna. När spaken är 100% bak så går båten svagt framåt sen ca 70% bak ligger neutralen resterande framåt med spaken är reversering och båten går bakåt.

 

När jag tittar hur mycket jag kan justera inne vid motorn så är det inte så mycket åt vart håll. Kan propellerhuvudet vara felaktigt sammansatt av föregående ägare? Så detta omvända fram är back kan hända? Känns som det skulle vara svår justerat efter som man inte närmar sig neutralen igen vid spaken Max framåt, jag menar ett helt varv bakåt med max pitch på mitten och en neutral punkt på var sida.

 

Någon som råkat ut för detta?

Skall försöka lasta upp bilder på Max min framme vid motorn. Och propellerns Max min läge. Har iPad så får se hur detta slutar....

 

Med vänlig hälsning, Polarn Per

Link to post
Share on other sites

Har hittat felet,

 

Föregående ägaren satte samman propellern felaktigt efter uppsmörjning. Det finns pinnar med fyrkanter på kallade tärningar i Sverige som kan sättas i på två sätt sätter man det fel blir det en höger propeller och på andra håller en vänster propeller, eller fram blir bak.

 

Lätt att fixa med båten på land, svårare på sjön. Men inget är omöjligt som Gunde Svan brukar säga.

 

 

Med vänlig hälsning, Per

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...