Jump to content

Bruke Gassgrill på badeplattform?


MaSa

Recommended Posts

I uthavner griller en selvfølgelig som en vil, men i de fleste marinaer rund om i verden er det ikke lov å fyre opp en grill over dekk, forståelig nok med tanke på brannsikkerhet.

?? Hvor har du det fra? Jeg har aldring opplever slike restriksjoner her i landet. Hva da med alle de som har byssa oppe?

bilde

 

Standardutrustning på Escada i ferien, sykkel og Magma med 6kg flaske.

Magma, the best there is

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er vel noe mer kontroll med en fast innstalasjon som en bysse enn en grill tenker jeg. Vi har nå kommet hjem etter 6 år langtur og har seilt i 10 land og har til gode å se noen grille i en marina I noen tilfeller har man faste grillplasser på land.En ting er brannfare, en annen ting er å plage naboer med røyk og matos. Det er så opplagt og selvfølgelig at jeg har aldri hør det har blitt satt spørsmål om det før det nå løftes opp på her på BPen.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både i Kragerø,Arendal,jomfruland, Risør, grilles det i havnen rett langs bryggekanten. Det har nå jeg sett hver gang jeg har vært der!

 

Både gass og med kull! Jeg selv ville aldr fyrt opp med kull langs en trebrygge eller i nærheten av andre båter. Unntaket er vel på jomfruland og Kragerø om mann ligger innerst ved veien.

 

At det grilles i havneområder har jeg alltid visst! Det som var mitt problem var rett og slett om jeg kunne bruke Gassgrillen på badeplattformen og hvordan andres erfaring med det er i havn!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Å fyre opp en grill i en uthavn der man ligger for seeg selv er greit, men å gjøre det på badepaltformen i en gjestehavn vil jeg reagere veldig negativt på. En ting er brannfaren, noe annet er røyk og matos når du ligger en halvmeter fra naboen. Hvis du har en bærbar grill kan du vel ta med deg den inn på land?

Link to post
Share on other sites

En ting er brannfaren, noe annet er røyk og matos når du ligger en halvmeter fra naboen. Hvis du har en bærbar grill kan du vel ta med deg den inn på land?

 

Er det noe mer brannfare og matos enn ved bruk av vanlig steikepanne da? Ser ofte folk i småbåt fyre gassblusset i cockpit og lage mat i frluft.

 

Jeg pleier ikke akkurat skalke alle luker når jeg steiker maten i havn, og for å være dønn ærlig synes jeg stort sett mat lukter ganske greit, så tommel opp fra meg.

Link to post
Share on other sites

Forbinder ikke det og grille med en Gassgrillen på badeplattform for og utsette andre for noe mer fare enn og lage mat på gassapparat eller rødspritapparat i båten. Eller kanskje den største faren fulle folk som røyker i båten.

 

Var aldri faren jeg tenkte på, men aksepten blant andre mtp matos, røyken osv !

 

Men fikk ingen sure blikk eller kommentarer, alt gikk bra.

Og det jeg forstår ut ifra svarene her er at det er helt greit så lenge man tar sine forhåndsregler mtp naboen og røyk, os og vindretning:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Bare en liten kommentar til topicen, kjøper man Magma for gass så får man kjøpt feste til rekka og ben om man vil ta den på land.

Det kan også monteres kobling til vanlige propanbeholdere ellers benyttes Camping-gas(dette er ikke den typen Biltema har) som kjøpes i sportsforretninger.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde valget mellom Magma og Weber q120. Valgte Weber. Mer fleksibel. Kan tas med i land og brukes på stativ på soldekket. Samt støpejern som holder godt på varmen.

Begge har sikkert sine fordeler. Magefølesen sa Weber.

Etter feriebruk er vi klempefornøyde så langt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det kan også monteres kobling til vanlige propanbeholdere ellers benyttes Camping-gas(dette er ikke den typen Biltema har)

 

Er det ikke maken til disse da? jeg bruker iallefall disse på Weberen. I likhet med Astor har jeg inverstert i Weber i år, men valgte den minste versjonen Q100. 1,5 båtpenge på elkjøp

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Nei, det er en type med dyp forsenkning hvor det monteres en gulfarget "lås"(adapter) mellom beholderen og regulatoren. Jeg har 6 bokser fra biltema lik den på linken din som ikke passet.

Det en den typen du ser på bildet her med grønnfarget forsegling: http://www.campingaz.com/Benelux/c-604-cartridges-cylinders.aspx

 

Gassen er en blanding mellom butan og propan.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Slik ser Camping Gaz-ventilen til Magmaen ut:

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Ettersom Magmaen kom med båten da vi kjøpte den vet jeg ikke om Camping Gaz-ventilen er standard eller tilbehør. Hos oss lå den i en skuff mens det er en standard Statoil-ventil på slangen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Er det ikke maken til disse da? jeg bruker iallefall disse på Weberen.

Glem de blå beholderne både med og uten gjenger. For det første mister de futten etter en grilling eller to og må byttes før de er tomme. For det andre er de utrolige uøkonomiske hvis du sammenligner med feks ei 5 kg flaske. 5 kg flaskene koster under 150,- å fylle på Rema og varer innpå en hel sesong, mens de blå boksene vel koster innpå 100,- og varer som sakt kun en grilling eller to

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jo, kan hende 10 kg faller enda rimeligere. Jeg har imidlertid brønn ombord som rommer to 5kg flasker. Svært upraktisk da å dra ei uhåndterlig 10 kg flaske ombord

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Glem de blå beholderne både med og uten gjenger. For det første mister de futten etter en grilling eller to og må byttes før de er tomme.

 

Ikke helt enig. Jeg har den koblingen Poppeye70 la ut bilder av og på 3 uker ferie brukte vi 1 og 1/2 boks. Klart det er mer økonomisk med en 5 eller 10 kg, men om grillen er festet på rekka så er det langt mer hendig med en boks. Merket ikke noe til at "futten" forsvant. Jeg kunne ikke kjøre full guffe på ventilen, da ble det for sterk varme.

Mulig gassblandingen butan/propan fra Campingaz er litt annerledes enn disse Biltema-boksene.

Jeg benytter denne 450gr. boksen: http://www.campingaz.com/Benelux/p-22997-cv-470-plus.aspx

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det fine med hurtigkoplinger er at en kan bruke Weberen der en vil, på kaien, eller på badeplattformen.

Og samtidig kunne bruke gasskomfyren og varmtvannberederen, og alt på 10kg flaskene til anlegget ombord.

Skal man langsteke ett lammelår, lage saus, koke poteter, grønnsaker etc, vaske opp litt imellom er dette suverent.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...