Jump to content

FM - ingen gnist på nytt tenningsanlegg


Mjøsdreggen

Recommended Posts

Skulle til å sjekke gnist på plugger etter et vinteropplag på en FM L2 motor med ombygd el.anlegg (fra magnetisk).

 

Det er ingen gnist overhode på den ene eller den andre pluggen. Det eneste jeg har gjort er å sette i fra meg båten et par vintre.

Tenningsanlegget har fungert en sesong.

 

Det jeg har gjort:

 

- sjekket pluggledninger: disse måler 0 ohm alle sammen.

- ohm mellomm + og - på coil sier 0 ohm

- det går 12v til + på coil ved vridning på tenningslåsen.

- fordelerlokket ser fint og helt ut og kan bare settes på èn vei.

 

startreleet slår inn riktig og dynastarteren drar rundt motoren, men ingen gnist.

Det er kjøpt inn nye tennplugger for sesongen. alt er kjøpt fra FM og Petter Fagerli.

Tenkte jeg skulle lufte problemet blandt dere før jeg plager han. Er vel nok telefonsupport som det er tenker jeg :-)

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke ut det med strøm fra coil til fordeler.

Har sett på stiften, den åpner og ser helt fin ut. Som sagt alt er nytt. Båten har stått to sesonger, men fungerte når jeg satte den fra meg.

Sikkert bare en bagatell, men er greit å få noen tips for feilsøking på riktige plasser. Er ganske fersk på dette :-)

Gir tilbakemelding.

Link to post
Share on other sites

Eit par ting som KAN skje:

Fuktighet i fordeleren, sett ein tennplugg rett i coilen, og la godset gå mot motorens gods, og dra motoren rundt - er der gnist?

å retta denne feilen er so enkelt som å tørka fordelerlokket innvendig med ein rein og tørr klut.

Den lille luringen av ein kondensator som ligg i / ved fordeleren, kan ha tatt til seg fuktighet. Dog skal det veldig mykje til der, før gnisten blir heilt borte. Kondensatoren kan koblast frå, så får du eindel gnistring på plugger og / eller stifter. Motoren må ikkje få gå lenge uten kondensator for det gir enorm slitasje på stiftene. Løsningen er i so fall ny kond.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg testet et par ting til :

 

For å rette opp et par målinger - Ohm viser 03.5 mellom + og minus på coil ved innstilling 200 på multimeter (uansett vridning på tenning). pluggledninger viser 00.5 på begge (om det har noe å si..).

Når stiften er lukket måler jeg 0.00 dvs. kortslutning, så da må vel det være nok til litt liv i pluggen evt.

Neste spørsmål har allerede Dinamo svart meg på. Hvordan finne ut om coil er i orden, og om det er liv inni fordeleren... Til info så ringte jeg Petter Fagerli (FM) om problemet og han hadde liten tru på at det var noe feil

med coilen, derimot poengterte også han stift eller kondis.

Dersom jeg bruker en tennplugg rett på coilledningen og så til gods så skal man altså kunne se om det er liv. Regner med at el. anlegget overlever et par kinninger på starteren med dette ? Hva slags gnist er vi ute etter ? Kjempe mye eller

gnist ala tennplugg ? Hva er optimalt ? Kommer til å prøve med kondis først. Dersom det ikke er liv så tar jeg av den og prøver igjen uten at det blir for stor skade ? (Har dobbelt opp med tennplugger så ingen fare der :-).

Link to post
Share on other sites

- Testet med å koble coilledningen direkte på "riktig del" av en tennplugg. Lot tennpluggen ligge på gods. koblet så av ledningen som går fra minus på coil til kondis på fordeleren. lot den enden av ledningen som er koblet til fordeleren (kondensatoren) skrape mot gods med tenning påskrudd. Da fikk jeg gnist på tennpluggen. vanskelig å si hva slags gnist, men det var den kjente kneppelyden og jeg så at det var gnist hver gang jeg skrapte ledningen mot gods.

 

- Så var det uten kondis: Koblet coilledningen tilbake på fordeleren. Lot tennpluggene ligge løst mot gods. Koblet minus ledningen fra coil, til den ledningen som kommer ut fra fordeleren (der kondensator satt). Dro så et par runder på starteren uten at jeg så eller hørte noe gnist ?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sjekket fordelerlokket grundig også. Fjernet noe som kunne ligne hvitt belegg på kontaktpunktene med fint slipepair. Still no go.

Merker jeg er virkelig på dypt vann her så drar nå til Biltema for å kjøpe ny stift, kondensator, coil, pluggledninger og diverse testutstyr :-)

Link to post
Share on other sites

Løsne begge kabler inn på coilen. Sjekk at der er 12V på den som kommer fra tenningslåsen. Løsne coilkabelen fra fordelerlokket og feste den slik at enden blir liggende ca. 5mm fra gods. Sett på en prøveledning i stedet for den kabelen som går til fordeleren. Koble til 12V kabelen og sett på tenning. Hakke prøvekabelen mot gods. Er coilen i orden vil det slå gnist mellom coilens høyspentkabel og til gods hver gang du hakker prøvekabelen til gods. Ingen gnist tyder på defekt coil. Gnist hver gang så ligger problemet i fordeleren.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med gamle snekke-tenninger er at feilen ofte kan være så enkel som å pusse ren kontaktflatene på stiften. Måtte gjøre det et par ganger på min Marna-motor etter vinteropplag. Alt annet fungerte som det skulle, og med litt lett pussing på kontaktene kom gnisten tilbake. Er noe slags oksydbelegg som dannes når de står en stund.

Link to post
Share on other sites

Endelig !!!

Det viste seg at det var stiften som var problemet, så jeg satte inn stiften jeg kjøpte på Biltema og motoren fyrte på første slaget :-)

 

Her er et bilde av den gamle stiften. Dette har jeg lite greie på hvordan skal se ut. (har pusset litt på kontaktflatene før bilde ble tatt)

bilde

Link to post
Share on other sites

Helt riktig, Dinamo ! 39,90 for å være helt eksakt :-) Biltema vare. Pass på å få riktig skruefesting (høyre/venstrevendt).

 

Nå som el. anlegget er på plass, setetrekkene har fått nye stifter, propellakslingen er totaloverhalt med nye talgpakninger og kulelagre, fettkoppene er velfylte og

FM'n putrer som aldri før så har jeg bestilt heising av båt til i morgen slik at finværet kan nytes i lange drag på Mjøsa sammen med Den Hvite Svane :-)

 

Takk for alle tilbakemeldinger og god båtsommer til dere også !

 

 

Mvh

Ole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...