JM Pettersen Startet 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2013 Hei båtfolk. Eg har kjøpt meg ein Alfa 24 PS (Aluminiums båt) Båten har vært under vann og er kondemnert. Eg har ikkje sett båten men på bilder så ser den grei ut. Grunn til at den har gått under antar den gammel eigeren og takstmann at må være pågrunn av dårlige belger rundt aggregate. Motoren som står ombord er ein Mitsubishi Pajero 3,2 DID 2002 mod. 165 hk. Eg veit ikke hva dei har gjort med den etter båten blei heiset opp. Så den er eg klar over at eg enten må bytte eller overhalla. Er det noen som har tips får å få den opp og gå.? Eg har kjøpt den for ein grei pris og har ikkje tenkt å lage noe gullkalv av båten... siden båten er ein 69 modell så regner eg ikkje med at de elektriske systemet er så veldig avansert... eg er mekaniker så den elektriske biten og mekaniske er eg ikkje redfor men resten hehehehe Som sagt har du vært borti noe lignende selv så blir eg veldig gla for tips og triks til å få den opp og gå... ????? MVH JM Pettersen 100%landkrabbe Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Hvis ingenting har blitt gjort med motoren etter den ble tatt opp og motoren står full av saltvann så kan det nok bli litt av en utfordring å få liv i den igjen.... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
JM Pettersen Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Ja de vil eg også tru at det er... men kva trur du om alt treverket i båten og isolasjon.? Kan de være nok å vaske godt ned å og tørke den opp med ei byggtørke...? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Jeg er langt ifra noen ekspert, men jeg vil tro at treverket vil tåle det så lenge det tørker uten å sprekke på noe vis. Isolasjonen kan være vanskelig å få tørr, men det går nok greit det og. Det elektriske anlegget ville jeg nok satset på å bytte ut. På en så gammel båt, så har det sikkert godt av en oppfriskning uansett. Lykke til! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Eg vil anta at alt av treverk kan vaskes og pusses/lakkes på nytt. Isolasjon i motorrom må nok byttes. Samme gjelder skrogtrekk. Motoren og dens elektriske blir bremseklossen her. Om du gyver løs på å berge motoren mekanisk, så vil trolig elektronikk til en så ny motor bli dyrt. Men det importeres og hugges Pajero flere plasser i landet, så eg ville ikkje løst en skrue på motoren før eg hadde sjekka pris på byttemotor fra en huggebil. Marinisering må du sjølvsagt sjå over så raskt som mulig for å få evt utbedringer at det med i regnestykket. Elektrisk er i utgangspunktet enkelt i en liten båt. Det begrenser seg til lanterner og eit par sigarettennere og ein kurs til kartplotter. Det er trolig einpolt/enkelisolert anlegg på motor, og sidan det er aluminiumsbåt vil eg då tilrå å legge både pluss og minus i tett kablet anlegg, og ha hovedbrytere på begge deler slik at alt blir spenningsløst når du slår av hovedbrytere. Dette gjelder både start og forbruk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JM Pettersen Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Ja elektrisk er ein bagatell. Men ein såpass ny motor som står i som blir den største utgiftsposten her tenker eg.... men om eg sauser motoren inn med tynn olje og kjøre på med noe diesel rens på innsprut systemet og lar dette virke, ? Tørne litt på motoren innimellom. Eg kan ikkje skjønne at det oppstår tæring så for??? Som sagt eg har aldrig hatt ein kano ein gang berre arrester meg :P :P Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 kor lenge har den vært under vann da? Sitér dette innlegget Link to post
JM Pettersen Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Det er eg ikkje 100% sikker på men Max et par dager... og det ble gjort litt nødhjelp på motoren når den blei heisa opp har eg fått info om idag... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Var en gang med på heving av en skøyte som hadde ligget under vann i ca. 1 år: Motoren var en Bedford 330 (?). Denne startet og gikk fint etter å ha blitt tømt for vann men de som jobbet med den bare så at den startet og stoppet den etterpå. Da de en god stund senere skulle starte igjen stod den fast og den ble kassert sammen med båten som var ganske makkspist. Viktig å få bort salt og vann og sørge for at der er olje alle plasser der skal være olje... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Strå Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 En motor som har vært i sjøvann må taes umiddelbart! bare etter få timer ruster det som f. Så her snakker vi totalrenovering med rubbel og bit. Heilt sikkert ikkje lønt så bare å sjå etter ny motor med det samme. Mariniseringsbetane kan sikkert brukes oppatt så om du finner en lik motor Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Det anbefaler eg og. Sikkert nok å henge fingrene i uten å overhale motor :-) Du står ganske fritt på motorvalg sidan instument og kabler også har badet så må uansett full pakke byttes. Og så må du sikkert gå grundig over drev og sjekke for vannintrenging i olje der. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JM Pettersen Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Mangen bra forslag og tips her :) Det er bra for meg som ALDRIG har hatt båt i heile mit liv... :P er det mye problemer med tæring på aluminium skråg.? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Pass bare på å bruke bunnstoff beregnet for aluminium, prøver du deg med kobberstoff blir det fort tesil av båten... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
JM Pettersen Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Okei... tenkte eg skulle skrape og male opp heile båten....... vist eg har fått noen tæringer er det best å sveise dei.? Eller er det ikkje lurt å sveise i skroget.? Med tanke på spenninger trekk osv? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Der er jo en tråd til om restaurering av en Alfa 24 her på BP. Han beskriver ganske grundig hva han gjør med skrog og treverk, så der kan du finne mange tips for deg vil jeg tro. Når det gjelder motor er du så mye mer kyndig enn meg at der ønsker jeg deg bare lykke til! GL Sitér dette innlegget Link to post
JM Pettersen Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Eg har lest den tråden til han med Alfa'en ;) kjempe tråd han har der men trur ikkje han er aktiv her meir.???? Kunne godt tenkt meg å prata med han... Sitér dette innlegget Link to post
Hans Chr Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Er innom her av og til. Prosjektet stoppet litt opp, og da ble det en ny pause. Men nå er jeg i gang igjen. Det var ikke tært et eneste hull i min båt enda det var smurt på kobberbunnstoff rett på aluminiumen. Tror det er brukt veldig bra aluminium på disse båtene. Er påsveiset en tykk AL plate rundt aggregatet på min båt og her var det dype tæringer under festet til badeplatformen. Det var mest tæring på innsiden av båten under batteriet som hadde lekket ut syre. Men er en del jobb å skrape og pusse. Jeg har brukt biltemas epoksi grunning og 2K båtlakk. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Eller så er det minimalt med kobber i dagens "kobberstoff"... Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 18.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Har hørt at Kobberstoff direkte på Aluminium ikke er bra, mulig jeg tar feil her men selv har jeg blitt fortalt at man først bør prime med en god epoxyprimer og deretter legge kobberstoff. Rett meg gjerne om jeg tar feil Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Eller bare bruke stoff som er foreskrevet aluminium Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
smal-hans Svart 18.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Alu båter er følsomme for for tæring i forbindelse med dårlig el anlegg. To polet anlegg er å foretrekke. Vet om en 70 fots fiskebåt som bunnen holdt på å gå i oppløsning på kun få år etter at den ble byggd pga denne problematikken. Ellers er det et kjempemateriale for båtskrog. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.