Jump to content

Katta i sekken.? Alfa 24 PS

JM Pettersen

Recommended Posts

Hei båtfolk. Eg har kjøpt meg ein Alfa 24 PS (Aluminiums båt) Båten har vært under vann og er kondemnert. Eg har ikkje sett båten men på bilder så ser den grei ut. Grunn til at den har gått under antar den gammel eigeren og takstmann at må være pågrunn av dårlige belger rundt aggregate. Motoren som står ombord er ein Mitsubishi Pajero 3,2 DID 2002 mod. 165 hk. Eg veit ikke hva dei har gjort med den etter båten blei heiset opp. Så den er eg klar over at eg enten må bytte eller overhalla. Er det noen som har tips får å få den opp og gå.? Eg har kjøpt den for ein grei pris og har ikkje tenkt å lage noe gullkalv av båten... siden båten er ein 69 modell så regner eg ikkje med at de elektriske systemet er så veldig avansert... eg er mekaniker så den elektriske biten og mekaniske er eg ikkje redfor men resten hehehehe

Som sagt har du vært borti noe lignende selv så blir eg veldig gla for tips og triks til å få den opp og gå... ?????

MVH JM Pettersen 100%landkrabbe

Hvis ingenting har blitt gjort med motoren etter den ble tatt opp og motoren står full av saltvann så kan det nok bli litt av en utfordring å få liv i den igjen....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg er langt ifra noen ekspert, men jeg vil tro at treverket vil tåle det så lenge det tørker uten å sprekke på noe vis. Isolasjonen kan være vanskelig å få tørr, men det går nok greit det og.

Det elektriske anlegget ville jeg nok satset på å bytte ut. På en så gammel båt, så har det sikkert godt av en oppfriskning uansett.

Lykke til! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Eg vil anta at alt av treverk kan vaskes og pusses/lakkes på nytt. Isolasjon i motorrom må nok byttes. Samme gjelder skrogtrekk. Motoren og dens elektriske blir bremseklossen her. Om du gyver løs på å berge motoren mekanisk, så vil trolig elektronikk til en så ny motor bli dyrt. Men det importeres og hugges Pajero flere plasser i landet, så eg ville ikkje løst en skrue på motoren før eg hadde sjekka pris på byttemotor fra en huggebil.

Marinisering må du sjølvsagt sjå over så raskt som mulig for å få evt utbedringer at det med i regnestykket.

Elektrisk er i utgangspunktet enkelt i en liten båt. Det begrenser seg til lanterner og eit par sigarettennere og ein kurs til kartplotter. Det er trolig einpolt/enkelisolert anlegg på motor, og sidan det er aluminiumsbåt vil eg då tilrå å legge både pluss og minus i tett kablet anlegg, og ha hovedbrytere på begge deler slik at alt blir spenningsløst når du slår av hovedbrytere. Dette gjelder både start og forbruk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja elektrisk er ein bagatell. Men ein såpass ny motor som står i som blir den største utgiftsposten her tenker eg.... men om eg sauser motoren inn med tynn olje og kjøre på med noe diesel rens på innsprut systemet og lar dette virke, ? Tørne litt på motoren innimellom. Eg kan ikkje skjønne at det oppstår tæring så for??? Som sagt eg har aldrig hatt ein kano ein gang berre arrester meg :P :P

Var en gang med på heving av en skøyte som hadde ligget under vann i ca. 1 år:

bilde

Motoren var en Bedford 330 (?). Denne startet og gikk fint etter å ha blitt tømt for vann men de som jobbet med den bare så at den startet og stoppet den etterpå. Da de en god stund senere skulle starte igjen stod den fast og den ble kassert sammen med båten som var ganske makkspist. Viktig å få bort salt og vann og sørge for at der er olje alle plasser der skal være olje...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

En motor som har vært i sjøvann må taes umiddelbart! bare etter få timer ruster det som f. Så her snakker vi totalrenovering med rubbel og bit. Heilt sikkert ikkje lønt så bare å sjå etter ny motor med det samme. Mariniseringsbetane kan sikkert brukes oppatt så om du finner en lik motor

It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong

Pass bare på å bruke bunnstoff beregnet for aluminium, prøver du deg med kobberstoff blir det fort tesil av båten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 6 måneder senere...

Er innom her av og til. Prosjektet stoppet litt opp, og da ble det en ny pause. Men nå er jeg i gang igjen.

Det var ikke tært et eneste hull i min båt enda det var smurt på kobberbunnstoff rett på aluminiumen. Tror det er brukt veldig bra aluminium på disse båtene. Er påsveiset en tykk AL plate rundt aggregatet på min båt og her var det dype tæringer under festet til badeplatformen. Det var mest tæring på innsiden av båten under batteriet som hadde lekket ut syre. Men er en del jobb å skrape og pusse. Jeg har brukt biltemas epoksi grunning og 2K båtlakk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...