Jump to content

Den evige debatten, hvorfor avgift på bensin på vannet ?

Worry II

Recommended Posts

Agurknytt fra Aftenposten: http://www.aftenposten.no/okonomi/De-storste-batene-slipper-billigere-unna-7250860.html

Debatten med "hvorfor avgiftsfri diesel, og ikke bensin" begynner å bli en gjenganger. Ikke så ofte vi leser om det i avisen, men når en leser at: "Reidar Kjelsrud, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), er ikke glad for at Aftenposten skriver om avgiftsforskjellen på diesel og bensin for båter, selv om han prinsipielt sett mener at forskjellen ikke er riktig."

Hva er det som krever avgift ved ferdsel på vannet ?

Hvorfor er det ikke riktig ? Hva mener du ? Er det riktig med avgiftfri diesel, eller feil med avgift på bensin ?

Redigert av Worry II (see edit history)

Selv om jeg selv også har dieselmotor i snekka og bruker mer diesel enn bensin på sjøen, så sier det seg vel selv at det er helt meningsløst at vi med diesel motor skal slippe å betale avgift, mens en 15 åring i jolla si med 50 kroner i ukepenger og 9,9 hester bakpå må betale full honør til statskassa for den slanten han bruker. *Kremt* Men jeg håper nå at systemet fortsetter som idag slik at vi kan slippe den ekstra utgiften. Men at ordningen som idag er riktig og rettferdig? Nei det er den ikke. Den er en raritet som ikke kan forklares med annet enn at de med enorme-råflotte båter hadde laget folkeopprør hvis det skjedde en endring.

For å gjøre tullballet komplett er det vel slik at dem som har bensindrevne mikrofly kan få refundert mesteparten av bensinavgiftene ved å sende inn kopi av logg og bensinkvitteringer.

Som alt annet vondt i verden så kunne man jo skyldt på de rød/grønne, men dette er noe som regjeringer i flere fargevalører har levd komfortabelt med.

men dette er noe som regjeringer i flere fargevalører har levd komfortabelt med.

Ja, du er nok inne på noe sentral her, FIB :yesnod: Det partiet som ville finne på å gjøre noe med avgiftsfritaket på diesel til sjøs, ville nok skutt seg selv i foten ? (tror jeg,da)

Det er mye gammel norsk sjøhistore bak dette fritaket, og som de skriver, de måtte hatt 2 forskellige dieselpumper i alle marinaer om de skulle gjøre forskell på næring og privat.

For en dårlig skrevet artikkel. Avgiften har da ingenting med at de små straffes fremfor de som kjører store båter (les rike).

Avgiftsfri diesel er ikke avgiftsfri, den er bare uten veibruksavgift. Og siden heller ikke bensinbåter brukes på veien er det helt klart feil med denne avgiften på båtbensin.

Men problemet er jo at det er også dyrt for mange steder å bygge opp egne pumper for fylling av avgiftsfri bensin. Siden de ofte tar fra samme tank som bilpumpa. Så da er steget like lett å få til avgift på diesel ved å bygge ut i den enden isteden.

Et kanandrum som helt sikkert ender med tap for alle parter bortsett fra pensjonsfondet.

Men uansett er det feil å ha veibruksavgift for noe som brukes på vann.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Det partiet som ville finne på å gjøre noe med avgiftsfritaket på diesel til sjøs, ville nok skutt seg selv i foten

Om du med å skyte seg selv i foten, mener foreløpig 8 sammenhengende år i regjering, er vi enige. Men akkurat det sier nok mest om velgerne.

Jeg håper imidlertid at vi snart bare har en prisklasse på diesel også. Det virker litt urettferdig at bestemor Berit må fylle dyr diesel på Golfen sin for å komme seg til legen, mens nyrike Maxmillian Heroic Pretensiosmoi har tilgang på billigdiesel til yachten sin som brenner flere hundre liter i timen.

Bensin er et høyverdig og rettferdig drivstoff. Diesel er et avfallsprodukt fra bensinforedling.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Den artikkelen var så dårlig skrevet og skjevt vinklet at det var nærmest direkte frustrerende å lese den....

Det er da slettes ikke bare svære cabincruisere til flere millioner som går på diesel...

Og hvorfor i himmelens navn skal det betales veibruksavgift på vannet? Særlig når man slipper unna i luften?

Svaret er enkelt: Avgiftskåte politikere. De har vel ikke oppdaget at mikrofly får refundert veibruksavgifta, men nå som det er avslørt så står vel de og lagelig til for hugg...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Problemet er at dieselmafiaen og deres fremste talsmann/organisasjon KNBF driter en lang marsj i de som forbrenner bensin og er livredde for at fokus på problemet skal medføre at de mister et gode! Det står jo i klartekst i oppslaget det linkes til;

- Dersom du skriver om dette nå, kan det kanskje påføre meg og alle andre båtførere en utgift neste år. Dere stimulerer politikere til kanskje å innføre en avgift på diesel for bruk i båt neste år.

Makan til egoistisk rasshøl skal man lete lenge etter! :thumbsdown:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Før man får lynsjestemninhg over for KNBF må man huske dette er en klønete skrevet artikkel som ikke nødvendigvis har mye fakta i seg. Desverre lar mange bladsmørere ikke fakta ( og korrekte utsagn) komme i veien for en god historie.. Har desverre førstehånds kjennskap til dette.

Uansett er avgifsnivået på drivstoff lite rettferdig ( som så mange andre avgifter i forbudslandet)

Helt enig Mouche. KNBF har spillt komplett og totalt falitt i denne saken. Skammelig.

Hørt på tull !

KNBF har lært !

De som har levd og følgd med en stund vet at KNBF har prøvd å fronte dette før og det var det reneste idioti !

Resultatet var at politikerne ville fjerne avgiftsfri farget diesel for fritidsbåter !

Noe som ville ført til svært få bunkringssteder for fritidsbåter langs Norges kyst.

At egoistiske missunte dieselbåtfientlige personer her på båtplassen ikke skjønner dette er ingen overraskelse.!!!!

Hørt på tull !

KNBF har lært !

De som har levd og følgd med en stund vet at KNBF har prøvd å fronte dette før og det var det reneste idioti !

Resultatet var at politikerne ville fjerne avgiftsfri farget diesel for fritidsbåter !

Noe som ville ført til svært få bunkringssteder for fritidsbåter langs Norges kyst.

At egoistiske missunte dieselbåtfientlige personer her på båtplassen ikke skjønner dette er ingen overraskelse.!!!!

At de har prøvd og misslykkes unnskylder slettes ikke at de ikke prøver igjen.

For øvrig håper jeg Kjelsrud ikke er særlig nøyaktig sitert, hvis ikke avlører det en svært lite grei holdning ovenfor folk med bensinbåt....

Jeg er på ingen måte dieselbåtfiendtlig selv om jeg for tiden kjører bensin. Før jeg kjøpte min nåværende båt så hadde jeg tilgang til faren min sin dieselbåt, og min neste båt blir nesten garantert en dieselbåt. Forøvrig bor jeg (enn så lenge) på Svalbard og betaler hverken bensin- eller dieselavgift selv.

Ingen av de tingene hindrer meg i å se galskapen i at båter skal ilegges en veibruksavgift som f.eks mikrofly er fritatt for.

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg er lei av diesel. Det bråker, ryker og rister. Kanskje man burde selge diesellørja mens den fortsatt har en viss verdi, og kjøpe seg en skute med bensinmotor før disse stiger i verdi? Nå som agurktida får sånne saker på bordet, skjer det nok saker og ting kjapt.

Men det er valgår, så løftene om å ikke røre avgifta står vel formelig i kø, tenker jeg.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

At de har prøvd og misslykkes unnskylder slettes ikke at de ikke prøver igjen.

For øvrig håper jeg Kjelsrud ikke er særlig nøyaktig sitert, hvis ikke avlører det en svært lite grei holdning ovenfor folk med bensinbåt....

De kommer aldri til å prøve igjen. De har lært. Og godt er det.

At missunte sjeler klager og syter på avgifter etter at de har kjøpt billig bensinmotor er intet annet enn latterlig.

Dette visste de før de kjøpte båten/motoren så slutt og syt !

At missunte sjeler klager og syter på avgifter etter at de har kjøpt billig bensinmotor er intet annet enn latterlig.

Siden når ble det å klage på en avgift som er direkte feil (VEIbruksavgift på vannet!) å syte?

Som sagt så betaler jeg ikke avgifter på hverken bensin eller diesel (og planlegger kjøp av dieselbåt neste gang) så jeg kan jo drite i hele debatten sånn sett.

Før var det jo både fiskebåter og traktorer med bensinmotorer og dermed også avgiftsfri bensin. Bensinmotorene forsvant fra både traktorer og større fiskebåter og dessverre var ingen våkne nok når den avgiftsfrie bensinen forsvant.

Dessuten henger det vel også sammen med at det ikke var avgift på diesel som ble beregnet på pumpa, men på kilometer. Og det er ikke så veldig lenge siden det ble omgjort.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Selvfølgelig visste jeg det da jeg kjøpte en skjærgårdsjeep på 17 fot som var det jeg av praktiske grunner måtte holde meg innenfor rent størrelsesmessig (båtplass og henger), og da er utvalget med dieseldrevne båter nokså beskjedent, men din tidligere generalsekretær er ikke på linje med deg i denne saken for det han sa ifølge KNBFs egne hjemmesider var:

Syvertsen sier at de av hans medlemmer som er småbåteiere, ikke klager over at andre tanker billigere enn dem – det de er misfornøyde med, er at de må betale veiavgift på bensinen sin.

Og det er jeg faktisk enig med ham i selv om du mener å vite bedre hva andre mener enn de selv gjør? Forøvrig har jeg ikke noe problem med å betale den prisen jeg må betale og begrenser ikke bruken grunnet pris på bensin. Og er samtidig glad for å slippe å ha båt med dieselmotor = stink og rist! Har heller aldri eid en dieseldreven bil eller har planer om det!

Veldig rart at folk ikke klarer å se litt utover. Mange setter på seg skylappene og skriker opp med en gang om at du skal ikke ha fordelen av en ting, når ikke vi har det. Janteloven står dypt i sjelen ser jeg, også i dette spørsmålet.

Hva er gode argumenter for å innføre vegbruksavgift på båtdiesel? Fordi de med bensin må? Mener noen virkelig det?

De som fyrer seg opp må vel heller fyre seg opp andre veien med: Hvorfor må vi betale vegbruksavgift når andre som heller ikke bruker veien slipper?

Og ikke bli sint på de som mener innføring av avgift på diesel er feil. Men heller på de som har bestemt at båtbensin skal ha vegbruksavgift.

Om det skal bli forandringer, som igjen fordrer mye ny bygging/oppgradering av tankanlegg. Så er det fornuftige at alle drivstofftyper på sjøen får fjernet vegbruksavgiften.

Om staten fortsatt har bruk for de fiskale avgiftene får de innføre en ny. F.eks. skjærgårdsutbedringsavgift el.l. som dekker inn kartlegging av sjø, staker, fyr osv. Og sette nivået på denne avgiften i % tilsvarende det vegbruksavgiften i % gir tilbake til vei. Og beholde samme % sats på de inntektene som går til resten av samfunnet. Regnet opp i mot antall brukere av veg/sjø.

Jara Wynja

Hva er gode argumenter for å innføre vegbruksavgift på båtdiesel? Fordi de med bensin må? Mener noen virkelig det?

Siden du spør så er vel det fordi du mener (?) at noen mener det etter at dette temaet har vært debattert hvert eneste år i mange år så da ser jeg frem til hvem du vil hevde mener det.

Du kan jo samtidig navngi de du mener er misunnelige?

Og da ble det vel stille fra deg en stund vil jeg tro! :lol:

Hørt på tull !

KNBF har lært !

...

KNBF har etter min oppfatning ikke lært noe som helst. I det store og hele går argumentasjonen på at en avgiftsbelegging vil påføre staten merarbeid og utgifter med å passe på at ikke-næringsdrivende-fartøyseiere får kjøpt avgiftsfri diesel. De næringsdrivende er allerede regnskaps- og momspliktige så det vil i stor grad bare bli et ekstra avkryssingspunkt i et skjema.

Jeg meldte meg ut av KNBF i siste omgang med dieselavgiftsdebatt kombinert med båtførerbevis-saken, der de etter mitt syn fremstod som usedvanlig navlebeskuende.

Det gjør de denne gangen også; I godt selskap med det andre intervjuobjektet i artikkelen som hevder en avgiftsbelegging vil føre til marinanedleggelser og redusert servicetilbud.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...