Jump to content

Volvo D6 350 vil ikke starte


Titicaca

Recommended Posts

Jeg har en båt med en Volvo D6 350. Motoren var ny i 2007. Båten har to styreposisjoner. Den utvendige styreposisjon ble montert av lokal leverandør og er ikke standard.

Etter en tid (ca. 200 timer) ble den problemer å starte båten fra den innvendige styreposisjonen. Ingen ting skjedde når tenningsnøkkel ble betjent.

Imidlertid kunne den startes fra den utvendige styreposisjon.

Dette skjer helt sporadisk og det kan gå flere starter før det skjer og jeg kan også starte mange ganger uten at det skjer.

Ettersom det skjer tilsynelatende tilfeldig har det vært vanskelig å finne ut av det.

Tenningslås har vært byttet da det var antatt at det kunne være feil i dette. Problemet ble borte i en periode etter dette , men kom tilbake og sansynligvis var var det ikke feil i tenningslåsen. I forbindelse med dette hevdet Volvo at tenningslås var en slitasjedel (etter 200 timer) og ikke var omfattet av garanti!

Er det noen som har opplevd noe lignende og/eller har synspunkt på dette?

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan dette ha noe med sikkerhetsfunksjonen som hindrer motoren i å starte dersom den aktuelle gear/gass-spaken ikke står i fri? Kanskje løsningen er så enkel som å kalibrere spaken på den styreposisjonen der du har problemer.

 

Spaken på utvendig posisjon som du betegner som ikke standard, er dette en spake fra VP eller fra en annen leverandør?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Er det elektronisk overføring? Dersom du har låst en av posisjonene kan du ikke stoppe med den andre posisjonen. Du får heller ikke startet med den andre posisjonen dersom den ene posisjonen blir låst i tiden mellom du vrir tenningen det første hakket og at motoren blir startet. Kansje en feil i utvendig posisjon som gjør at denne låser seg automatisk? Kansje lekkasje og overledning kan forklare den sporadiske oppførselen? Neste gang det skjer burde du ta en titt på utvendig posisjon for å se om låseindikatoren lyser eller ei.

 

Jeg rev meg også bra i håret en gang jeg hadde tiltet drevet i "Beach" før jeg stoppet motoren. Når jeg skulle starte var det ikke liv i det hele tatt. Etter en halvtime fant jeg ut at drevet måtte tiltes ned i "tilt" posisjon før motoren kunne startes. Mye rart med elektronikk........

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være mulig at feilkalibrering gir slike startproblemer. For at motoren skal starte fra en styreposisjon må systemet oppfatte at denne spaken står i fri. Kanskje hjelper det med kalibrering. Event. kan det være en fysisk feil på en bryter/føler inne i spaken. Prøv å kalibrere som et første tiltak.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Menar Du verkligen att Volvo nekar garani på nyckellåset med hänvisning till att det är en slitdel?

 

Inget annat än skandal i så fall!

 

 

:thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

 

 

Skriver detta inlägget för att hjälpa Volvo att sprida kunskap om deras garantipolicy.

Hoppas att det kostar dom åtminstone ett nyckel-lås i Bad-will!

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En tanke: For å eliminere at utvendig styreposisjon overstyrer den inne kan det kanskje være mulig å koble fra den utvendige neste gang problemet oppstår for å se om innvendige styreposisjon da virker. Jeg vet ikke hvordan en slik frakobling skal foretas, men det er kanskje så enkelt som å dra ut en ledningsplugg eller tre på den utvendige styreposisjonen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Her er svaret fra Volvo da jeg reklamerte på tenningslåsen. Nå hører det med til historien at båtleverandøren til slutt etter mye om og men dekket kostnaden.

I ettertid viser det seg at det sansynligvis ikke var noe i feil med tenningslåsen, men at det er andre ting som skaper problemer.

 

Emne: RE: 2006010583

 

Hei.

 

Denne er utenfor garanti og tenningslås er ikke et kjent problem så denne tar vi ikke.

Tenningslås er vel også å anse som en slitasjedel.

 

 

Hilsen / Kind regards
___________________________________________________________
Frank Finnkroken

Volvo Penta office europe
Market Support
Lienga 2
No-1411 KOLBOTN, Norway

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på garanti og reklamasjon. volvo kjenner til det, og kunder bør også kjenne til det

 

Volvo gir ett års garanti, med mulighet for utvidelse til tor. Hvor gammel var motoren da du reklamerte?

 

Er den utvendige styreposisjonen din standard VP EVC ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...