Titicaca Startet 11.Juli.2013 Del på Facebook Startet 11.Juli.2013 Jeg har en båt med en Volvo D6 350. Motoren var ny i 2007. Båten har to styreposisjoner. Den utvendige styreposisjon ble montert av lokal leverandør og er ikke standard. Etter en tid (ca. 200 timer) ble den problemer å starte båten fra den innvendige styreposisjonen. Ingen ting skjedde når tenningsnøkkel ble betjent. Imidlertid kunne den startes fra den utvendige styreposisjon. Dette skjer helt sporadisk og det kan gå flere starter før det skjer og jeg kan også starte mange ganger uten at det skjer. Ettersom det skjer tilsynelatende tilfeldig har det vært vanskelig å finne ut av det. Tenningslås har vært byttet da det var antatt at det kunne være feil i dette. Problemet ble borte i en periode etter dette , men kom tilbake og sansynligvis var var det ikke feil i tenningslåsen. I forbindelse med dette hevdet Volvo at tenningslås var en slitasjedel (etter 200 timer) og ikke var omfattet av garanti! Er det noen som har opplevd noe lignende og/eller har synspunkt på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Kan dette ha noe med sikkerhetsfunksjonen som hindrer motoren i å starte dersom den aktuelle gear/gass-spaken ikke står i fri? Kanskje løsningen er så enkel som å kalibrere spaken på den styreposisjonen der du har problemer. Spaken på utvendig posisjon som du betegner som ikke standard, er dette en spake fra VP eller fra en annen leverandør? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Titicaca Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Takk for innspill, men det er samme type gass/gear spak på begge styreposisjoner, levert av Volvo. Kan det tenkes at feikalibrering av den ene resulterer i sporadiske startproblemer. I de fleste tilfeller fungerer alt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Er det elektronisk overføring? Dersom du har låst en av posisjonene kan du ikke stoppe med den andre posisjonen. Du får heller ikke startet med den andre posisjonen dersom den ene posisjonen blir låst i tiden mellom du vrir tenningen det første hakket og at motoren blir startet. Kansje en feil i utvendig posisjon som gjør at denne låser seg automatisk? Kansje lekkasje og overledning kan forklare den sporadiske oppførselen? Neste gang det skjer burde du ta en titt på utvendig posisjon for å se om låseindikatoren lyser eller ei. Jeg rev meg også bra i håret en gang jeg hadde tiltet drevet i "Beach" før jeg stoppet motoren. Når jeg skulle starte var det ikke liv i det hele tatt. Etter en halvtime fant jeg ut at drevet måtte tiltes ned i "tilt" posisjon før motoren kunne startes. Mye rart med elektronikk........ Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Det kan godt være mulig at feilkalibrering gir slike startproblemer. For at motoren skal starte fra en styreposisjon må systemet oppfatte at denne spaken står i fri. Kanskje hjelper det med kalibrering. Event. kan det være en fysisk feil på en bryter/føler inne i spaken. Prøv å kalibrere som et første tiltak. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ebonita Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 (redigert) Menar Du verkligen att Volvo nekar garani på nyckellåset med hänvisning till att det är en slitdel? Inget annat än skandal i så fall! :thumbsdown: Skriver detta inlägget för att hjälpa Volvo att sprida kunskap om deras garantipolicy. Hoppas att det kostar dom åtminstone ett nyckel-lås i Bad-will! Redigert 11.Juli.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 En tanke: For å eliminere at utvendig styreposisjon overstyrer den inne kan det kanskje være mulig å koble fra den utvendige neste gang problemet oppstår for å se om innvendige styreposisjon da virker. Jeg vet ikke hvordan en slik frakobling skal foretas, men det er kanskje så enkelt som å dra ut en ledningsplugg eller tre på den utvendige styreposisjonen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Titicaca Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Her er svaret fra Volvo da jeg reklamerte på tenningslåsen. Nå hører det med til historien at båtleverandøren til slutt etter mye om og men dekket kostnaden. I ettertid viser det seg at det sansynligvis ikke var noe i feil med tenningslåsen, men at det er andre ting som skaper problemer. Emne: RE: 2006010583 Hei. Denne er utenfor garanti og tenningslås er ikke et kjent problem så denne tar vi ikke. Tenningslås er vel også å anse som en slitasjedel. Hilsen / Kind regards___________________________________________________________Frank FinnkrokenVolvo Penta office europeMarket SupportLienga 2No-1411 KOLBOTN, Norway Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 (redigert) Det er forskjell på garanti og reklamasjon. volvo kjenner til det, og kunder bør også kjenne til det Volvo gir ett års garanti, med mulighet for utvidelse til tor. Hvor gammel var motoren da du reklamerte? Er den utvendige styreposisjonen din standard VP EVC ? Redigert 12.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.