Jump to content

Tetting av vinduslekkasjer (1978 Naver 29)


tobixen

Recommended Posts

Lekkasjer rundt vinduene er jo et klassisk problem - og jeg tipper det har vært skrevet mye om det her på båtplassen før, uten at jeg helt har giddet sjekke det opp. Jeg gjorde i går følgende:

  • Skrudde løs vinduene (vinduene som ble skrudd løs var glass (?) med metallramme rundt, og ble holdt på plass vha skruer til innvendig metallramme)
  • Tørket karmene (sola gjorde mesteparten, men jeg gikk også over med litt tørkepapir)
  • Gjorde litt grovrengjøring med negler, skrujern og sandpapir der jeg så at det var behov
  • Prøvde å legge en jevn pølse med sikafleks langs vinduskanten
  • Skrudde vinduene på plass igjen
  • I tillegg tenker jeg å gå over når sikafleksen har fått herdet, og stramme alle skruene skikkelig til.
Jeg ergrer meg over at jeg ikke tok bilder under prosessen.

 

Erfaringer:

  • Dette er en jobb man med fordel kunne vært to til å gjøre - en til å holde vinduet på plass fra utsiden mens en annen skrur fra innsiden.
  • Sikafleks er noe griseri
  • Det går med en god del sikafleks, og det er temmelig dumt når man er kommet halvveis på siste vindu og plutselig oppdager at man har gått tom. Best å ha en ekstra patron med sikafleks i reserve.
  • Det kunne nok vært en god idé å legge malertape på glassfiberskroget rundt vinduene slik at overflødig sikafleks lettere kan fjernes i ettertid
  • Noen som har litt bedre finmotorikk og tålmodighet enn meg burde nok ha gjort jobben med å legge sikaflekspølser på vinduene.
Kommentarer? Var dette en dårlig idé? (fruen mener jeg heller burde prøvd å finne nye gummipakninger)

 

Jeg tenker å etterhvert lage en wikiartikkel om dette på http://www.baatwiki.no/wiki/Tetting_av_vinduer

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var det nødvendig å ta av vinduene? Hvis du er veldig heldig så er det tett etter den operasjonen. Tanken om malertape er god men vil nok være mer anvendelig hvis du skal legge sika (eller tec7 som jeg ville gjort). Når du presset vinduet sammen tøt det nok sika ukontrollert der du minst ville. Fjern overskuddet umiddelbart etter at du har ført en finger med zalovann langs listen.

Jeg fjernet sist i går gammelt sika fra et vindu, en merkelig konsistens på den, porøs og vannsugende. Bruker selv nå bare tec7 og creeping et eller annet.

At det var en dårlig ide` det du gjorde kommer vel an på hvem du spør.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp gjort samme jobben, men har hørt på råd med å bruke Terostat 2759. Det er det beste jeg har brukt noen gang for å tette lekke vinduer. Og ikke minst, det er en enkel sak å få bort overskudd stoffet.

Mine pakninger var like gamle og etter at de var undersøkt, ble de skrotet. Det ble skiftet nye pakninger på vinduene.

Nå er vel dette rådet litt seint siden du allerede er ferdig med jobben.

Link to post
Share on other sites

Naveren har enkelt lag glassfiber rundt vinduene, har den ikke? -slik som på min Comfort det da i såfall. Selv om jeg har null lekasje, er jeg veldig glad for at det ikke er sandwich her. Jeg har sett noen prosjekter hvor det er vann i balsaen, og det er ikke noe hyggelig syn.

 

Terostat 2759 synes også jeg å ha hørt er et produkt for den jobben der. Er det en tape på rull eller tettemasse på patron? Butyltape er vel i samme gata som Terostat. Og det er vel nettopp dette med å få for lite tettemasse som gjorde at man gikk over til Butyltape en gang i tiden, fordi båtbyggeren ikke skulle jukse med fugen om patronene var i ferd med å gå tom. Med Butyltape så er du tom, når du er tom. Og det er lett å begrense søl og for mye masse.

 

Du har nok ikke gjort noe dumt med å gjøre denne jobben. Blir det lekk igjen, så er det vel bare å plukke ned og gjøre det på nytt. Uansett hvilket produkt du bruker til å tette, så er rengjøring viktig. Jeg savnet å høre at du brukte aceton for rengjøring på hele kontaktflaten, både ramme og glassfiber. Rubbing med våtslipepapir er bra, og så ny runde med aceton.

Har du noen ide om hva som var brukt tidligere? -hvordan var konsistensen?

Link to post
Share on other sites

Naveren har enkelt lag glassfiber rundt vinduene, har den ikke? -slik som på min Comfort det da i såfall. Selv om jeg har null lekasje, er jeg veldig glad for at det ikke er sandwich her. Jeg har sett noen prosjekter hvor det er vann i balsaen, og det er ikke noe hyggelig syn.

Jepp - ingen balsa, det var fuktig noen steder og så ikke bra ut rett etter at vinduene kom av, men etter litt tørkepapir og litt soltørking var det helt fint :-)

 

Jeg kjøpte min første båt samtidig som Mjøs kjøpte sin Columbie ... mye omtalt på et konkurrerende forum ... så har lest litt om råtten balsa ja.

 

Butyltape er vel i samme gata som Terostat. Og det er vel nettopp dette med å få for lite tettemasse som gjorde at man gikk over til Butyltape en gang i tiden, fordi båtbyggeren ikke skulle jukse med fugen om patronene var i ferd med å gå tom. Med Butyltape så er du tom, når du er tom. Og det er lett å begrense søl og for mye masse.

Butyltape har jeg liggende ... hm, burde kanskje valgt den i stedet. Jaja ... når jeg finner ut at det fortsatt lekker / lekker igjen, så er det vel bare å starte forfra igjen. Bør gå litt smidigere nå som man har mer kunnskap og erfaring :-)

 

Du har nok ikke gjort noe dumt med å gjøre denne jobben. Blir det lekk igjen, så er det vel bare å plukke ned og gjøre det på nytt.

Jeg er mest redd for at sikafleksen skal sitte såpass godt fast at det blir mye arbeid å fjerne den. Samt mye arbeid å få løs vinduene igjen, det er tross alt lim.

 

Uansett hvilket produkt du bruker til å tette, så er rengjøring viktig.

Huff, det slumset jeg nok med. Som sagt, begrenset det til tørt tørkepapir og negler/skrujern/sandpapir der det var åpenbart nødvendig. Sikafleksen ble lagt i tillegg til gammel pakning - den burde nok vært fjernet helt der hvor den var værst.

Link to post
Share on other sites

Var det nødvendig å ta av vinduene?

Jeg gjorde en tilsvarende operasjon i fjor uten å ta ut vinduene, med noe fugemasse jeg fant på biltema ("BT-Multibond" tror jeg den het), og det reduserte lekkasjene en stund ... men tross alt, jeg ser mange fordeler med å ta ut vinduene - bedre oversikt, unngår å stenge inne fuktighet, får plass til mer fugemasse, får mulighet til å vaske godt og tørke med aceton - kort og godt, større sannsynlighet for et vellykket resultat. Tror jeg.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er Terostat 2759 som er rett produkt for denne jobben. Det er en butyl på patron og som det nevnes her er det enkelt å fjerne overskuddsmasse. Det er også enkelt å demontere vindu om det skulle bli tema(knust rute eller lignende). Dette produktet er også egnet for montasje av luker og ventiler.

 

Det finnes også butyl på bånd, men styr unna den som er sort da den vil "vulke seg fast" og kan gi missfarging ved vask.

Det finnes grå og hvite typer som er mer egnet og med lavere klebestyrke.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Terostat 2759 synes også jeg å ha hørt er et produkt for den jobben der. Er det en tape på rull eller tettemasse på patron? Butyltape er vel i samme gata som Terostat. Og det er vel nettopp dette med å få for lite tettemasse som gjorde at man gikk over til Butyltape en gang i tiden, fordi båtbyggeren ikke skulle jukse med fugen om patronene var i ferd med å gå tom. Med Butyltape så er du tom, når du er tom. Og det er lett å begrense søl og for mye masse.

Jeg brukte tettemasse på patron. Det var brukt butylgummi som tape på rull fra før. Denne tapen er trolig svært vanskelig å få lagt riktig. Hos meg var det flere steder skjevt lagt på og dette har nok vert årsak til tidligere lekkasjer som har vert reparert med sika og lignende stoff. Noen steder var det også brukt silikon. Det var også brukt silikon mellom pakning og glass, her var det ganske fuktig.

Jeg tok ingen sjanse på å gå tom for patroner, tok først et vindu og så hvor mye som gikk til hvert vindu og kjøpte så nok til de andre to.

Det blir ikke noe søl med for mye masse, den er overaskende lett å fjerne. Pass på at du ikke legger for lite masse under metallisten, spesielt i hjørnene går det mye.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...