Jump to content

Turtall Sabb 2g


Avatar34

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har en sabb 2g 69 modell i snekka. Har tenkt å montere turteller til den i år. Anbefalt turtal i brukerhåndboken finnes ikke, det står der bare ikke full regulator før motoren har blitt varm.

Men antar att det finnes ett anbefalt turtall så lenge det finnes turteller til den orginalt.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Jeg har en sabb 2g 69 modell i snekka. Har tenkt å montere turteller til den i år. Anbefalt turtal i brukerhåndboken finnes ikke, det står der bare ikke full regulator før motoren har blitt varm.

Men antar att det finnes ett anbefalt turtall så lenge det finnes turteller til den orginalt.

<{POST_SNAPBACK}>

Husker ikke helt åssen dette var, men anbefalt turtall når man vender proppel er 1000!

Jeg mener jeg stort sett tusla på 1500 ig gjorde da ca 6knop!

Husker ikke helt maks turtall på skalaen men kunne det være 2000 tro..er ikke sikker men.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har forstått (har selv en 2H) så innstilles max vridning på propellen på disse motorene slik etter montering at med full regulator og fulle vinger ligger du ett til to hundre omdreininger under max. Dette skal gi optimalt dreiemoment på motoren.Så lenge du går med fulle vinger så skal det altså ikke være noe problem å gå med full regulator. Jeg pleier å gjøre dette med min når den har fått opp lunken litt, og den ser ut til å trives utmerket med det. Det står heller ikke noe i instruksjonboken som skulle tilsi redusert turtall. Tror Sabben er litt annerledes enn andre motorer på dette området...

 

Jeg monterte forøvrig turteller i min for et par uker siden, så det skal bli artig å følge med på hvilket turtall den faktisk har under varierende belastning. Ikke alltid så lett å høre variasjoner på et par hundre omdreininger...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:seeya: Maks turtall på 2G'en er, ifg, Sabb i Bergen = 1.800 RPM

 

H-modell (8hk = eldgammel tror jeg...kjenner ikke til den...) = 200 RPM !!! :smiley:

G-modell = 1.800 RPM

GA (12hk) = 1.800 RPM

GA (14hk) = 2.000 RPM

2H = 2.250 RPM

2G = 1.800 RPM

2J = 1.900 RPM

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

Jeg pleier å kjøre den på sånn ca 3/4 fart. Så får jeg se hva dette utgjør når jeg får montert turteller.

Hvis 1800 RPM tilsvarer full fart og fulle vinger så vil det vel lønne seg med en gradvis tilvenning av dette siden jeg da eventuelt har "små kjørt" motoren?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...