Erik Startet 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2013 (redigert) Hei. Vurderer å kjøpe Nødpeilesender før sommerens havkryssinger (Nordsjøen/Skagerak). Ser at PLB (altså personlig nødpeilesender) ofte er litt billigere, litt mindre/lettere, og dessuten er personlig, så den kan tas med på fjellet etc. Har også lenger batteri levetid enn mange EPIRB. Hvilke fordeler har EPIRB (som er registrert på båten/VHF'en og ikke er personlig) ? Er det lenger rekkevidde/raskere respons, eller andre store fordeler som gjør at den bør være det foretrukne valget ? Er PLB noe mann i praksis har i tillegg til EPIRB, eller kan det erstatte EPIRB ? PS : Har VHF med distress ombord fra før. Redigert 11.Juli.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Herman Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 PLB er til bruk for mann-over-bord. Da har man en mottakerenhet i båten EPIRB er noe man bruker når båten synker under deg. Kort fortalt Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Erik Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Hvis dette er korrekt, så er det jo uten tvil EPRIB jeg skal ha. Men jeg oppfatter at feks denne PLB har andre egenskaper enn bare MOB ? : http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_455/gme-mt410-plb-p-199 Tar jeg feil ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørkski Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 PLB sender på samme ferkvens som EPRIB. EPRIB skal kodes med båtens data ( MMSI), mens PLBen ikke må det.PLBen er åltså noe mer enn en " MOB dings". Selv har jeg en EPRIB og to PLB. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 PLB betaler du 600 kr/år i registreringsavgift på. EPIRB inngår i VHF lisensen. Jeg har en av hver. PLB er med på ulike turer både høyt og lavt. EPIRBen ligger i båten. velger du RPIRB så velg en med GPS. Det gir mye raskere lokalisering. Det er feil at man har PLB mottaker ombord. PLB er en personlig nødpeilesender som sender til satelitter og melding går via GMDSS til HRS. For nærsøk etter MOB kan man bruke en AIS SART. Da kan man se MOBs posisjon på AIS mottakeren ombord Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Hvis dette er korrekt, så er det jo uten tvil EPRIB jeg skal ha. Det er jo ikke helt korrekt at man må ha mottaksenhet i båten for PLB akkurat, jeg har en Kannad som gjør følgende: "Once activated it transmits a unique identification signal along with your current position via the international search and rescue satellite system operated by COSPAS-SARSAT on 406 MHz. The call for help is then quickly passed to regional search and rescue authorities who can rapidly get to the scene." Siden jeg seiler mye alene og jeg er mer interessert i å bli reddet selv enn at båten blir det om jeg detter overbord, er det definitivt en PLB jeg vil ha ihvertfall, men det er jo også lurt å ha EPIRB som utløses automatisk, dersom ingen er i stand til å få utløst sin PLB. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 En PLB flyter vel ikke slik en EPIRB med hydrostatutløser gjør? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 En PLB flyter vel ikke slik en EPIRB med hydrostatutløser gjør? så lenge jeg flyter så flyter den også ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Jeg er fortsatt i tvil. Jeg skal krysse hav og vil ha det som er best egnet til å gjøre at vi blir reddet enten skuta går ned, det tar fyr og vi må hoppe, eller andre prekære akutte ting som ikke distress på VHF kan hjelpe oss med inntreffer. Hva har dere andre som krysser hav regelmessig satset på? Eller er det overkill med slikt utstyr for en liten ferietur i hjemlige farvann? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 EPIRP med GPS og hydrostatutløser er det som er lagd for båt. PLB er personlig. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Eneste grunn til å velge PLB er vel med tanke på MOB-situasjoner, hvis hendelsesforløpet - f.eks. ved eksplosiv brann - setter EPIRB'en ut av spill (og man selv f.eks. har hoppa i vannet med PLB'en på lomma elns.), eller hvis man har flere anvendelsesområder, f.eks. flere båter, fjellturer osv. Tror ikke noen vil si vanlig ferieseilas uten slikt utstyr er uansvarlig, på den annen side er det en ganske liten post i det store båtbudsjettet ... hvis man grubler mye på dette blir sikkert ferien mer avslappende med ustyret på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Kom til å tenke på at jeg solo seiler en del på vinteren, og mob da er min største frykt. Kaldt vann, dårlig sikt og nesten ingen båter ute. Er en PLB slik at den i praksis kan festes på vesten, og utløses ved MOB slik at noen kanskje finner mitt bevistløse legeme ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
quantumduck Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Kom til å tenke på at jeg solo seiler en del på vinteren, og mob da er min største frykt. Kaldt vann, dårlig sikt og nesten ingen båter ute. Er en PLB slik at den i praksis kan festes på vesten, og utløses ved MOB slik at noen kanskje finner mitt bevistløse legeme ? Kan ha i lomma på seildressen, i belte, og sikkert festes på vesten, du må nesten se an de ulike modellene, min er litt mindre enn en håndholdt vhf og har et futteral som kan tres på belte eller lignende. Hva har du på deg når du seiler alene om vintern? Det er jo ikke lenge man overlever, beste tipset er nok å ikke dette overbord ... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Å ikke dette overbord er min hovedstrategi ja. Har jo fungert greit så langt....... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Jeg var en stund overbevist om at det var EPIRB jeg skulle ha, men nå svinger pendelen mot PLB i stedet... Kan noen si noe kvalifisert om rekkevidde på disse? Er det Hips om happ, eller har EPIRB lengre rekkevidde ? Vil begge være synlige fra overflygende rutefly feks ? Jeg ser for meg at en PLB som kan festes på kropp vil være en stor fordel ved MOB som jo egentlig kan skje selv om man er flere ombord også. Vi er ofte bare 2, og dersom en er under dekk er man i praksis alene en god stund. Faller man på havet da er ikke EPRIB'EN som er igjen i båten til mye hjelp.. Men dersom en EPIRB er vesentlig sterkere/har lengre rekkevidde ved forlis o.l. så bør jeg jo egentlig ha begge deler etter hvert .... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Jeg hadde valgt PLB for den bruken du beskriver (står på innkjøpslista mi også). .. ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Denne PLB flyter, og sender med 5W : http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_455/gme-mt410-plb-med-gps-p-200 Denne EPIRB sender også med 5W : http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_455/gme-mt403-med-gps-epirb-p-196 Er det likevel grunn til å tro at EPIRB vil ha lenger rekkevidde eller andre fordeler som gjør den til det foretrukne valget hvis man i første omgang bare skal ha en av dem ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
avmønstret5 Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Auu...der kom mine tanker i sving. Hvor ofte skiftes batteri på EPIRB ? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 På den jeg har linket til : Batteribytte hvert 6.år Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Lwvetisen kan være opp mot 7 år, og det koster uforholdsmessig mye å bytte batteri. Når det i tillegg kommer nyere produkter ville jeg basere meg på å heller kjøpe ny. ... Levetiden. .. ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
hev Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Hei! Ein veldig stor del av EPIRB-alarmane (og PLB??) er falske, trur kanskje det er snakk om over 90 %? Slik eg ser det så er det ein stor fordel å kunne spore ein alarm tilbake til eit konkret fartøy slik at det er mulig for redningsapparatet å komme i kontakt via f.eks. VHF. På denne måten får ein avverga mange unødvendige og dyre aksjonar. Dette er også eit moment ein bør ta med i vurderinga ;-) mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Erik Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Kan PLB (eller EPIRB for den saks skyld) gå av av seg selv (pga støt eller vannsprut eller annet), og det UTEN at man merker det ? For HVIS man merker det, så kan man jo selv gå på VHF og informere om at det er falsk alarm i så fall, enten det er PLB eller EPIRB.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
hev Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 (redigert) Kan PLB (eller EPIRB for den saks skyld) gå av av seg selv (pga støt eller vannsprut eller annet), og det UTEN at man merker det ? For HVIS man merker det, så kan man jo selv gå på VHF og informere om at det er falsk alarm i så fall, enten det er PLB eller EPIRB.. Ja det skjer stadig vekk, alarmen går og dei ombord anar ingenting før kystradio eller HRS tar kontakt. Redigert 12.Juli.2013 av hev (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Nord West 420 Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 (redigert) Jeg har brukt PLB siden de var i mursteinstørrelse, prisen mangedoblet og feilraten var forholdsvis høy. Jeg har PLBen i en lomme med glidelås i vesten/jakken enten jeg flyr, seiler, padler eller er på tur i fjellet. Så lenge man er bevisst bør man klare å få sendt signal som indikerer nøyaktig posisjon, selv om man skulle havne i sjøen, knekke en arm og fot på fjellet osv. (enhåndsoperasjon) For meg er det et under at ikke flere benytter seg av dette og tross mange feilmeldinger tror jeg dette blir bagateller ift. liv som kunne vært spart, samt penger spart ved ofte å lete i blinde både på fjell og sjø. Om noen år har man kanskje full mobildekning, med vanntette mobiler og supre batterier men inntil dette evt. skjer, er PLB for meg et klart førstevalg på linje med redningsvest (selv foretrekker jeg ikke oppblåsbar eller flytejakke/flytedress), VHF og sikkerhetsbelte. Hei! Ein veldig stor del av EPIRB-alarmane (og PLB??) er falske, trur kanskje det er snakk om over 90 %? Slik eg ser det så er det ein stor fordel å kunne spore ein alarm tilbake til eit konkret fartøy slik at det er mulig for redningsapparatet å komme i kontakt via f.eks. VHF. På denne måten får ein avverga mange unødvendige og dyre aksjonar. Dette er også eit moment ein bør ta med i vurderinga ;-) mvh Helge http://www.prweb.com/releases/2013/6/prweb10858711.htm Flere falske alarmer kan ved gode systemer spores på mobiltlf./vhf da det forholdsvis sjelden skjer en falsk alarm på åpent hav. De fleste skyldes "fingertrøbbel" og verken støt eller vannsprut så vidt jeg har fått med meg. Uansett, langs den norske kystlinje kan man generelt forholdsvis raskt dirigere en annen båt, fly og helikopter til nøyaktig oppgitt posisjon uten at kostnadene skremmer meg fra å velge PLB. Så derimot at minst to båter ba om hjelp pga. tøft vær på vestlandskysten siste døgn. Storm var varslet, ("fare for storm ved Stadt") men mannskapet hadde alikevel blitt overasket av været? (iflg. media) Håpet de at det ble litt finere enn varslet? Håpet de at det ble som varslet men hadde ingen sikkerhetsmargin ut over varslet vær? Ikke vet jeg, men legger man ut i slikt varsel så er marginen til å få store problemer svært liten og jeg skjønner de som roper om at en saftig uansvarlighetsbot er på sin plass. (om ingen formildende omstendigheter) Redigert 29.Juli.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Bruker Plb med gps hengende i vesten, da har eg en teoretisk mulighet om eg er alene og faller overbord. skulle hatt begge deler men det har eg nå engang ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.