Jump to content

Nødpeilesender : PLB vs EPIRB

Erik

Recommended Posts

...

Så derimot at minst to båter ba om hjelp pga. tøft vær på vestlandskysten siste døgn. Storm var varslet, ("fare for storm ved Stadt") men mannskapet hadde alikevel blitt overasket av været? (iflg. media) Håpet de at det ble litt finere enn varslet? Håpet de at det ble som varslet men hadde ingen sikkerhetsmargin ut over varslet vær? Ikke vet jeg, men legger man ut i slikt varsel så er marginen til å få store problemer svært liten og jeg skjønner de som roper om at en saftig uansvarlighetsbot er på sin plass. (om ingen formildende omstendigheter)

Eit lite apropos når du nemner dette; i eitt av desse tilfella vart EPIRBen løyst ut manuelt, dette for at Seakingen raskast mulig skulle klare å lokalisere havaristen. At båten hadde EPIRB visste vi umiddelbart, alt radioutstyr var registrert på båten sitt kallesignal og MMSI-nummer. Eg meiner at dette er ein stor fordel som må takast med i vurderinga ved anskaffelse av utstyr. Men eg ser sjølvsagt at PLB også har sine fordelar :-)

Dette skjedde for øvrig ikkje på Statt (slik det kan virke i media) men derimot ca 100nm ute i havet mot nw, her var det eit forrykande uvær og det hadde vart i fleire dagar. Mannskapet måtte "legge inn årane" og forlate skuta pga. utmattelse og mangel på søvn.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Jeg er fortsatt i tvil. Jeg skal krysse hav og vil ha det som er best egnet til å gjøre at vi blir reddet enten skuta går ned, det tar fyr og vi må hoppe,

I helikopter offshore er det en PLB til hver passasjer som vi fester til redningsdrakten så det er vel noen som mener PLB er en god ide i tillegg til fartøyets eget nødpeilesystem.

• 4 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Bruker Plb med gps hengende i vesten, da har eg en teoretisk mulighet om eg er alene og faller overbord. skulle hatt begge deler men det har eg nå engang ikke.

Men en kan løse ut Plb uavhengig av årsak, uten å måtte ha ramlet overbord?

Så om båten synker eller en av en eller annen grunn trenger hjelp så er jo Plb gull.

At båten hadde EPIRB visste vi umiddelbart, alt radioutstyr var registrert på båten sitt kallesignal og MMSI-nummer. Eg meiner at dette er ein stor fordel som må takast med i vurderinga ved anskaffelse av utstyr.

Men er ikke det mer i kategorien "kjekt å vite"? Om en Plb løses ut og helikopteret kommer så spiller det liten rolle om en ligger i sjøen eller sitter i en båt, eller om signalet kommer fra Plb eller Epirb?

Om man er i en båt og løser ut Plb så tar jeg for gitt at man ikke oppnår kontakt, eller av en eller annen grunn ikke er i stand til å bruke VHF.

En liten og nett Plb som flyter og kan festes i vesten er jo utrolig praktisk, særlig når man bruker båten en del alene.

Guest Avmønstret#

Syns PBL er forlokkende. Veldig kjekt når en seiler alene siden den er så liten og praktisk at en faktisk gidder å ha den på seg. Kjekt ved MOB når en er alene. Selv om en smarttelefon (vanntett) teoretisk kan redde en i kystnære områder så blir det for mange svakheter og stor usikkerhet ved den løsningen. En PBL er åpenbart en bedre løsning.

Om en skal krysse mindre strekk i åpent farvann så er vel en kombinasjon av VHF og en PBL en god løsning. Man kan kommunisere og man kan tilkalle hjelp på sekundet om det skulle skje noe som gjør kommunikasjon umulig.

Merker at PBL stiger opp på lista over noe en kunne tenke seg. Men husker jeg feil om at det finnes klokker med dette innebygd?

Dersom du aksepterer at PLBer ikke flyter og har dårligere sende-effektivitet i sjøen, vil en PLB

være bra for ditt bruk.

Geir :seeya:

Det er bare å kjøpe en som flyter ... så flyter den :) Men har du svimt av i sjøen og har PLB'en i lomma er den til liten hjelp, det gjelder forøvrig en EPIRB som sammen med autopiloten seiler lykkelig inn i solnedgangen også. Når det gjelder sende-effektivtiteten er det vel nok at den holdes over vann, den begrenses ikke av horisonten slik som en håndholdt vhf.

Merker at PBL stiger opp på lista over noe en kunne tenke seg. Men husker jeg feil om at det finnes klokker med dette innebygd?

Breitling har en http://www.gizmag.com/breitling-emergency-2/27364/ ... starter på 17.000 USD, det vil vel sette mange av oss såpass tilbake økonomisk at det ikke blir plass til risikofylte sprell de første par åra, ihvertfall ... Egner seg nok best i fjellet hvor det kan være greit å spare vekt, eller i baren på yachtklubben seff :o)

...

Men er ikke det mer i kategorien "kjekt å vite"? Om en Plb løses ut og helikopteret kommer så spiller det liten rolle om en ligger i sjøen eller sitter i en båt, eller om signalet kommer fra Plb eller Epirb?

Ja, den nødstedte sin identitet er alltid "kjekt å vite", i tillegg til posisjon, antall personer, type nød, osv..

Men som sagt over, nødpeilesendere har en veldig stor andel falske alarmer så i denne sammenheng er det kanskje først og fremst viktig for å få avklart om det er snakk om reell nød eller ikke.

Men som sagt over, nødpeilesendere har en veldig stor andel falske alarmer så i denne sammenheng er det kanskje først og fremst viktig for å få avklart om det er snakk om reell nød eller ikke.

Oppmot 90% falsk alarm høres jo helt håpløst ut ... kan skjønne at det skjer med en EPIRB som har mekanisme for automatisk utløsning, men en PLB må jo løses ut manuelt, gjerne ved at et lokk skal fjernes, deretter ekstra beskyttelse foran utløserknapp osv. Eller er det sånn at folk sitter og fikler og klår, og så ... oups ... ?

Oppmot 90% falsk alarm høres jo helt håpløst ut ... kan skjønne at det skjer med en EPIRB som har mekanisme for automatisk utløsning, men en PLB må jo løses ut manuelt, gjerne ved at et lokk skal fjernes, deretter ekstra beskyttelse foran utløserknapp osv. Eller er det sånn at folk sitter og fikler og klår, og så ... oups ... ?

Tja, si det, dette vet jeg ikke.

Når det gjelder falske meldinger på DSC som det også er en del av, og som også har en lignende manuell utløsning, så har jeg inntrykk av at det er en god blanding av ukyndig bruk, "litt for ivrige fingrer" og teknisk feil på apparatet.

mvh

Helge

Guest Avmønstret#

Ja, den nødstedte sin identitet er alltid "kjekt å vite", i tillegg til posisjon, antall personer, type nød, osv..

Posisjon får en vel? Om jeg ser på hva Seatronic selger så står det PLB med GPS, er kun en som er uten. Er jo ikke noe poeng om ikke posisjon oppgis, eller er det slik at en faktisk må søke etter signalet?

Ser at PLB koster fra 2500. EPIRB begynner på 3500,- så det er egentlig ikke pengene det står på. Fordelen med PLB er jo at den minste modellen til 3000,- er på størrelse med en fyrstikkeske, har strobelys, gps og hele pakka. Enkelt og praktisk å feste i vesten når det blir så smått og lett. Noe som unektelig er er fordel om en havner i sjøen når en seiler alene.

Å kjøpe uten gps kan bety at man blir funnet for sent, eller i værste fall aldri. Batteritiden blir ofte litt dårligere på de minste plb. Min plb har også en antenne som spretter ut ved aktivering.

Eg har hatt denne i 4.5 år og meiner den skal flyte, det hadde ikke skada om den var mindre.

http://www.mcmurdomarine.com/en//plb/fastfind-max-g

Noen som har skifta batteri på denne

? Står jo at det skal være enkelt, men eg har ikke titta i manualen på en stund:-)

Redigert av volfro (see edit history)

Etterhvert kommer vel utløsere som trigget automatisk når avstanden til "moderenheten" ble stor nok, dvs når man faller i vannet og oppnår stor nok avstand til båten. Det er jo mange muligheter for falske alarmer, men på sikt finner man kanskje på gode nok løsninger (feks varsling på enheten slik at man får deaktivert den når man ruslet en tur i land for å kjøpe øl o.l.).

Etterhvert kommer vel utløsere som trigget automatisk når avstanden til "moderenheten" ble stor nok, dvs når man faller i vannet og oppnår stor nok avstand til båten. Det er jo mange muligheter for falske alarmer, men på sikt finner man kanskje på gode nok løsninger (feks varsling på enheten slik at man får deaktivert den når man ruslet en tur i land for å kjøpe øl o.l.).

Avstand som aktiveringskriterie finnes i bl.a. Raymarine sitt LifeTag-system (som ikke alarmerer andre enn båtens kontrollenhet). Kombinerer man LifeTag-systemet med en PLB samt deaktiverings-/kanselleringsmulighet fra fartøyets "sentral" så har man et rimelig komplett system. Sleng på automatisk MOB-alarm og melding via NMEA så plottere og PC'er får satt waypoint så er mye gjort.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

en enkel dødmanns knapp/snor eller trådløse greier på drakta og mottaker ombord med releutgang.

God tanke, dette er jo noe som man først og fremst har bruk for når man er aleine på dekk, risikoen er vel størst langt unna cockpit, så jeg tror det beste ville være noe trådløst på et eller annet vis. Og hvis autopiloten samtidig kunne programmeres til å sabotere så skuta ikke kommer seg så langt vekk ville det være fint :)

Å lage sånne systemer som skal virke for normal fritids bruk ser jeg på som nesten umulig. Det ville blitt så mange nødpeilere i drift samtidig at hovedredningssentralen ville gått varm.

Det gjøres jo i stor skala i dag, så helt stein hakkandes umulig kan det ikke være? (Sikter da til vhf m. dsc, epirb/plb osv.)

God tanke, dette er jo noe som man først og fremst har bruk for når man er aleine på dekk,

God tanke? ... et MOB-punkt på plotter er muligens ikke allverden å rope hurra for når man ligger og flyter i kjølvannet, som eneste mannskap ... ser den ... :o)

Redigert av quantumduck (see edit history)

Har nylig gjort en del research på MOB-systemer i forbindelse med planlegging av langtur.

Utgangspunktet vårt er at vi alltid er minst to om bord, men at man kan være uheldig å falle over bord alene på nattevakt. Da finnes følgende muligheter:

• AIS SART. En snerten dings man kan feste på vesten. Løser ut et AIS SART-signal som gir alarm til alle skip med AIS-mottaker i nærheten. Krever at man har AIS-system påslått om bord. Pratisk ved at man kontinuerlig ser posisjonen til MOB-en. Upraktisk ved at plotteren må være påslått.
  • Raymarine Lifetag. Varsler og lyser, men gir ikke posisjon til MOB-en. Gir bare alarm om man faller over bord.
  • DSC SART. Den beste løsningen, mener jeg. Sender ut en DSC-alarm som alle moderne VHF-er plukker opp. Krever bare at VHF-en står på, noe den uansett bør gjøre. Mottar GPS-posisjon fra MOB-en. Den er dog noe dyr. Vi kommer til å ha en bærbar VHF på oss på nattevakt. Da har man mulighet til å både sende DSC-alarm, GPS-posisjon og snakke med moderskipet.

Seiler man helt solo, er det nok bare PLB/EPIRB som nytter. Det beste er uansett å bruke sikkerhetsline :smiley:

Både VHF og AIS vil bare fungere noen få nautiske mil, så det er bare til å varsle moderskipet, evt. andre båter som er i umiddelbar nærhet. Skal man varsle andre, må man over til PLB/EPIRB. Ulempen med det er at man ikke varsler båter i nærheten. Det er lite vits å mobilisere HRS i Norge om man ligger 1 nm fra båten som seiler av gårde i Atlanterhavet...

Test av DSC om bord:

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...