Jump to content

Må ha turtall for å få igang lading - D4260


Mart0n

Recommended Posts

Hei

Har en twin installasjon av Volvo Penta D4 260 (2007). Motorer fungerer fint og lading også, men den ene motoren må jeg veldig ofte (etter oppstart) kjøre opp til 13-1600rpm før dynamoen polariserer seg og gir lading. Noen som har erfaring med dette og tips? Har sjekket ledninger og slikt, ikke noe åpenbart som er feil. Har også målt laderen med klamme-amperemeter og sett at den faktisk lader når den først polariserer seg.

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

Alt er digitalt på disse maskinene, så jeg har ikke en slik tradisjonell ladelampe. ladelampen blinker hos meg etter start og jeg ser det på voltmålingen at jeg bare har 12.5 frem til turtallet kommer opp. Jeg vet at dynamoen må ha motstand i ladelampen for å polarisere seg, men er usikker på hvordan detter er på disse EDC kontrollerte motorene.

Link to post
Share on other sites

reimer og alt er fint. ingenting som slurer. Jeg teiter dem opp med korrekt moment og da holder de bra. Jeg har lading på tomgang, det er bare rett etterstart at dynamoen ikke polariserer seg og derfor ikke gir lading før turtallet kommer opp. Etterpå kan jeg ta ned igjen på tomgang.

Link to post
Share on other sites

Har vært borti dette på storbil , 2 stk.Volvo. Måtte ruses ørlite hver gang de ble startet før det ble liv i lading og turteller. Ble aldri fiksa på disse 2, men plagsomt hvis de som kjørte bilene ikke var klar over dette. Men når lading og turteller ble aktivert så koblet det ikke ut igjen selv om turtall ble senket til laveste tomgang. Plagsomt og det skal selvfølgelig ikke være slik, men har dessverre ikke oppskriften på utbedring.

Link to post
Share on other sites

Har det samme på mine gamle kad42, men bare når de har stått over natt eller lengre. Lampene lyser etter start og de trenger ørlite gass før alt slukker. Deretter kan de gå fint på tomgang med normal lading. På varme eller lunkne motorer trengs det ikke ekstra gass. Dersom noen har en god løsning er jeg også takknemlig for innspill.

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Link to post
Share on other sites

Har vært borti noe tilsvarende på D6 som er kliss lik D4 når det gjelder lading. Da var det motstanden som er montert på D+ på dynamoen som hadde tatt kvelden. Denne er enkel å bytte så lenge du kommer greit til bak på dynamoen. Mer om mine erfaringer i denne tråden. Motstanden har pos 20 på bildet i første innlegg.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...