Jump to content

johnson 8 hk slipper på høge turtall, kan dere løse mysteriet?


Alternes.

Recommended Posts

Har nettop kjøpt meg en johnson 8 hk 2004 mod som gikk helt greit den første turen, nå derimot har det oppstått merkverdige problemer. ved gass over ca 70% og oppover ruser motoren seg, virker reglerett som at propellen slipper, eller at motoren ikke står i gir et lite øyeblikk før den så kobler seg inn igjen. hakker) jeg har drenert forgasseren og fylt ny bensin. Det merkeverdige er at dette problemet forsvinner når jeg gir den samme belastningen når båten er tjoret tilbrygga eller kjøres i tønne!! hva kan dette være? en tenningsfeil, rusk i forgasseren eller lignende skal jo ikke forsvinne av at motoren kjøres i tønne...for å og komme tilbake igjen ved kjøring.. :confused: håper virkelig noen kan ha en anelse om hva dette kan være

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

tipper det er vulkinga i propellen som slipper - kan være at når det kjøres i tønna eller fortøyd ved kai så pisker propellen litt luft slik at den ikke får like stor belastning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

takk for tips. Det ville absolutt vært det mest sansynlige om ikke propellen hadde hatt splint :worry: som sagt utarter problemt seg på samme måte som når propellen kommer litt over vann ved grov sjø. bare at den ikke gjør det. kasn det være at den slipper på akslingen?

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

hvis propellen ventilerer, hvorfor gjorde den da ikke det i går, og dagen før det?.......

Fordi du satt litt lengre foran/bak ibåten. Fordi det var litt vann ibåten , fordi det var bølger, fordi du gikk med/mot bølgene osv, osv.

 

Har samme problemet selv. Må ha tanken bak og sitt godt bak. Den ventilerer aldri i motsjø men fort vekk i medsjø og krapp sving. Har maritim gummien med oppblåsbar kjøl.

 

Prøv å få mer vekt bak, evt senk motoren, om mulig.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker så myefor inspill! nå blir jeg lit flau :blush: helt korrekt at propellen ventilerte. årsaken var noe så enkelt som at slepetauet med en plasthylse runt som skal være festet i stropper i baugen på båten under bruk var løsnet. dermed lå dette under båten og tvang baugen ned så propellen ventilerte :lol:

Ha en fin kveld alle sammen.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...