Jump to content

Solas duoprop er ikke like VP


ElDart

Recommended Posts

Kjøpte Solas duoprop propeller på Maritim tidligere i år. Er jo god pris i forhold til andre - og da spesielt VP.

Men ved montering oppdaget jeg at de ikke var "like nok".

Jeg kjøpte A4 variant "tungdrevet båt". Diameteren og plassering av propellbladene gjorde at de krasjet med den lille styrefinna som henger ned mot propellene. Jeg valgte da å sage over finnen slik at propellene kunne rotere.

Jeg kjøpte også ny plastskive (skal være mellom ytterste propell og propellkon). Der var det også en metallskive som fulgte med. Denne kunne ikke brukes.

 

Dette er vel egentlig til å leve med, men det er nå litt merkelig mener jeg.

 

Verre for meg var at linekutteren innerst nærmest satt fast i den gamle propellen. Jeg valgte å montere uten denne. Etter noen turer oppdaget jeg oljelekkasje fra drevet. Om det var mangelen på linekutter som forårsaket lekkasjen vet jeg ikke, men noe hadde lagd unødvendig friksjon på lageret rundt akslingen. Nå, en god del tusen kroner senere, har jeg nytt lagerhus for aksling og fått påmontert propellene igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...