Jump to content

Herwa 16 med Yamaha 55 hk motor stoppet og vil ikke starte igjen


Trollkaro

Recommended Posts

Hei.

 

Er det noen som har god greie på påhengsmotor og litt elektrisk her?

 

Vi var ute på sjøen i dag, og da stoppet brått når den gikk på tomgang. Det var ikke livstegn i starter til motoren etterpå. Vet at det er noe galt med giringen på den, for vi fikk rygga ut av båtplassen i dag, men 10 min etter fikk vi ikke giret i revers. Samme om girspaken ble dyttet forover eller bakover, gikk båten kun fremover. Ble bytta wihere på den i fjord, og de vi kjøpte båten av brukte den ikke no spesielt mye etter det.

 

Båten ligger på Hakan i Holmestrand.

 

Er utrolig takknemlig om noen kan bistå med litt hjelp, da vi kjøpte båten for 2 dager siden og kan litermål båt. Så får vi kanskje vært en del på sjøen i helgen.

 

Det er snakk om en Herwa 16, med en Yamaha 55 hk motor (eldre type, mørkeblå i fargen)

Link to post
Share on other sites

Kontakt selger så fort som mulig.

Dere har vel neppe klart å kjøre i stykker motoren på to dager? Skjult feil/mangel?

 

Men hvis det er som du skriver at det ikke er livstegn i starteren (altså den elektriske motoren som drar motoren rundt) så må du sjekke batteriet med et spenningsmeter. Bør være 12,7 volt.

Rengjør batteriets poler og innvendig i kabelskoen som sitter klemt fast til batteriet med smergel/sanpapir eller en stålbørste spesielt for formålet som du får kjøpt i bilrekvisita eller noen båtutstyrsforretninger. Ta av hetten på børsten så kan du rengjøre batteripolene.

 

Hvis batteriet er utladet (under 12 Volt) så må det lades. Kanskje dynamoen eller ladekretsen i motoren er i stykker.

Bruk en batterilader først og sjekk at det er nok vann på batteriet før lading - hvis batteriet ikke er av tett type.

Det finnes markeringer for vannstanden i påfyllingeshullet til batteriet.

Fyll kun med batterivann (ikke det samme som destillert vann).

 

Om dette (evt nytt batteri) ikke virker så kan det være feil i dødmannsbryter eller tenning/nøkkelbryter til motorstarteren.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om motoren har låst seg i forover så er det ikke mulig å starte den igjen. Slik skal det være.

Sjekk om wire har hoppet av girsjalter inni motoren. Om den ikke har det så beveg håndtak forover-bakover og se om staget som går ned i stammen vrir seg.... Hvis ikke så kan det ha hoppet av i en skjøt på staget. Som oftest er det en skjøt inni motorrom i front.

Går staget rundt sitter problemet lenger ned og undervannshuset må av.


i tillegg kan jo sef wire ha hoppet av inni selve kontrollboksen eller noe i kontrollboksen har røket.

Uansett ta kontakt med selger og få han med på laget med en gang. Ny kontrollboks er ikke billig heller....

Link to post
Share on other sites

Batteriet er fint, for vi har lys i lyktene på det.

 

Når girspaken beveges forover er det bevegelse i motoren (motoren er fortsatt død), men ingenting skjer når den dyttes bakover.

 

Om wire har hoppet av, er det nok til at ikke motoren vil starte? Jeg har virkelig ikke peiling på slikt, er samboeren som skal skru etter tips. Så skal jeg auge til meg kunnskap.

Batteriet er fint, for vi har lys i lyktene på det.

 

Når girspaken beveges forover er det bevegelse i motoren (motoren er fortsatt død), men ingenting skjer når den dyttes bakover.

 

Om wire har hoppet av, er det nok til at ikke motoren vil starte? Jeg har virkelig ikke peiling på slikt, er samboeren som skal skru etter tips. Så skal jeg auge til meg kunnskap.

Batteriet er fint, for vi har lys i lyktene på det.

 

Når girspaken beveges forover er det bevegelse i motoren (motoren er fortsatt død), men ingenting skjer når den dyttes bakover.

 

Om wire har hoppet av, er det nok til at ikke motoren vil starte? Jeg har virkelig ikke peiling på slikt, er samboeren som skal skru etter tips. Så skal jeg auge til meg kunnskap.

 

Vet ikke hva som skjedde der, men beklager at det jeg skrev kom flere ganger

Link to post
Share on other sites

At du har lys i lanterner er ikke nødvendigvis det samme som at det er nok spenning til å dra starteren rundt. Om dere tilter opp motoren ser dere gjerne deler av girstangen på baksiden av stammen. sjekk om dere ser bevegelse i denne når dere sjalter fra forover-fri-bakover. Har dere hatt av motordeksel og sett at sjalteren på motoren virker som den skal, altså at stagene på innersiden av dekselet beveger seg?

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Vi hadde av dekselet på motoren og når vi da dyttet giret forover så var det bevegelse i noe greier der.

 

Beklager mangel på riktige navn, må sette meg ned å få lest opp på slikt.

Men når vi vrir om og prøver å starte motoren skjer rett å slett ingenting. Ingen lyder, bevegelser eller noe.

 

Skal bes å se på den snart. Fått høre at det kan være noe i girkassen som kan h knekt. Så skal skru opp og ta en titt

Link to post
Share on other sites

Fant problemet. Takk for tipset Geir.

 

Problemet er at dt er lite område plutselig, dr båten blir stående i fri. Så det var vanskelig å finne riktig sted. Må sitte å trykke på en knapp på kontrollboksen for å finne riktig plassering.

 

Nå trenger vi å finne en måte å få justert kontrollboksen. Så området for fri blir på en eller annen måte større, eller mer markert om ikke annet. Punktet for fri er nå slik at det føles ut som at du setter giret i revers.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...