Teerex Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 (redigert) men det spiller ingen rolle for 8-hesteren på jolla som brukes få timer i året, hvis den brukes i det hele tatt. 4-5 hesterne brukes kanskje mere for de kommer jo ikke opp i plan på skikkelig vis ;-) OG de kjøres jo stort sett på full gass for å få fart på prammen. Redigert 12.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Pettern1972 Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Ofte er jo mindre motorer til joller noe som tas av og på i takt med bruk av snapdaviter. Har selv en 3,5 hk luftavkjølt marinermotor fra 1978 på rib-en, selvfølgelig 2 takter. Løftes med 2 fingre. genial motor. Drar selvfølgelig ikke rib-en med Keikoflesket mitt opp i plan, men grei nok til lettbåtbruk. Når vi drar på ferie bruker jeg mercury xr15. Gidder ikke bruke den hele året for å løfte den av og på for hver gang rib-en skal opp i snapdaviter gidder jeg rett og slett ikke. Skulle jeg hatt en 4 takter til å erstattet noen av disse motorene hadde antakelig vekta flydd i taket. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Kiekhaefer Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Mine tanker om forbruk "teerex" var selvfølgelig myntet på betydelig større motorer, vi går neppe konkurs ved å kjøre en 5 hk 2T på full gass. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Interessant måte å bli kvitt båten på. Er nok mange som er interessert i en Tohatsu 8 til innbruddspris. Selv om det kanskje er lang stamme. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42790401 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
avmønstret5 Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Litt merkelig att en drar miljøkortet med tanke hvor mye mindre ressurskrevende det er å fabrikere en lett to-takter kontra tunge 4-taktere.Lett motor& lett båt er i alle fall vår oppskrift. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Helt enig.Små 4taktere er også svakere.Tviler på at det kommer lettere små 4tektere med det første som enkelte her hevder og tror.Honda har jo produsert motorer siden 70tallet men de er jo like tunge fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Harryi Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Om man tenker Økonomi på motor må man ta med vedlikehold . Diagnose tester for feil søk , bytte av register reim osv . 4t mtr er en avansert mtr med di problemene som da kan oppstå . Gjerne pga kontakt feil/ oksydasjon. 4T mtr blir derfor dyrere på sikt mht vedlikehold - Kjører selv fortsatt 2 takt , raskere respons , enklere konstruksjon og høyere forbruk . Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Min firetakter har ikke reim, men kjede (eller skjede som ungdommen sier). Dette er en 90h,k og jeg avkrefte at denne har kostet noe mer i vedlikehold/service enn de to-takterne jeg hadde på samme størrelse. Jeg motregner da oljeskift med oljeforbruk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kiekhaefer Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Folk har en tendens å glemme i denne diskusjonen at 4T er den mest brukte konstruksjonen i verden i dag, alt i fra gressklippere til store skip, å fremstille denne designen som en svak og problematisk konstruksjon blir feil, Evinrude har i mange år gjennom reklamen fremstilt det sånn for å fremme sin egen design og det er greit nok men det er uriktige og feilaktige påstander. Det er 4T motorer rundt om i verden som har passert 5000 driftstimer, i ett tilfelle en Honda som hadde rundet 8000 t og da er det ikke annet en imponerende. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Har hørt at kystvakta i USA har brukt Hondaer som har klart 10000 timer. Steller sikkert godt med motorene og bruker de ofte. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Folk har også en tendens til å glemme at 2T brenner olje med bensinen. Det gjør ikke 4T. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
andersb Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 nye e-tec sakene er jo rett og slett knallbra. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 er 5 og 10000timer imponerende ? Høres merkelig lite ut Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 En vanlig dag en vanlig langstedsjolle er i bruk går motoren i kanskje 3 timer, en slik jolle er kanskje i bruk 40 dager i løpet av sommeren og 20 dager til resten av året. Da tar det 27 år å nå 5000 timer og 54 år å nå 10.000 timer. Bruker du båten 5 timer hver eneste dag hele året tar det riktignok bare 2.7 år å nå 5000 timer og 5 og ett halvt å nå 10.000 timer, men slik bruk er nok ikke så vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Hadde det vært timeteller på de gamle totakterne så ville de nok ikke fremstå som spesielt holdbare. Folk brukte påhengere mye mindre før i tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 da er jo 2-takteren blitt miljøvennlig. hvis ingen bruker dem noe særlig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BAN Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 En nabo skryter fælt av den gamle Yamahaen sin. Er enig i at det er en del mer futt i den en min motor, men den går ikke mye. Selv mener han at han bruker båten mye siden det går ca 10000 i året på bensin. Siden båten bruker 70 liter i timen blir jo det knappe 10 timer i året. Med snittfart på 40 knop rekker han jo 400 nautiske mil i året, som er ca det jeg hadde i februar da fryseren skulle fylles med vintertorsk. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Hadde det vært timeteller på de gamle totakterne så ville de nok ikke fremstå som spesielt holdbare. Folk brukte påhengere mye mindre før i tiden. I land der man får kjøpt begge deler så er 2takterne helt klart overrepresentert, der er det motorer så er årevis gamle som kjøres time etter time hver dag og hadde 4takterne vært voldsomt mye mer driftssikre så hadde de nok valgt det Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Vil tro at de færreste påhengere brukes mer enn femti (50) timer i året så for disse å oppnå 5000 timer på telleren så skal de bli godt gamle. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 4-takterne i den populære 75-115 hk klassen brukes nok ofte langt mere enn 50 timer i året. Vil tro at de mindre og større motorene kanskje går noe mindre. Min har ruslet snart 50 timer på drøyt 2 mnd sporadisk bruk, så 100 timer pr. sesong er et forsiktig estimat. Blir antagelig omkring kr 15-20.000 i bensin hvilket er litt mye men det koster jo en tusenlapp å fylle tanken da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BAN Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 I land der man får kjøpt begge deler så er 2takterne helt klart overrepresentert, der er det motorer så er årevis gamle som kjøres time etter time hver dag og hadde 4takterne vært voldsomt mye mer driftssikre så hadde de nok valgt det Problemet er hvordan vi skal måle driftsikkerheten. Ved normalt bruk så vil ingen av oss slite ut en påhenger uansett om det er to eller fire takter. Det er vel helst dårlig vedlikehold som dreper motoren, og da er det uinteressant hva slags teknologi som er brukt. Siden jeg selv har en totakter fra tidlig 80-tall i bruk på jolla så kan jeg vel ikke si at de er dårlige. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Det er nok ikke mange påhengere som slites ut i ordets rette forstand. De fleste dør vel pga feil bruk og (mangel på) vedlikehold, ruster ihjel, skjæres, synkes osv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 4-takterne i den populære 75-115 hk klassen brukes nok ofte langt mere enn 50 timer i året. Denne klassen utgjør vel bare en liten brøkdel av det totale antall utenbordsmotorer her i landet og klassen over en enda mindre andel. Har sett oversikt over fordelingen, men finner ikke denne i farten. Tror forøvrig at du sterk overvurderer antall timer utenbordsmotorer brukes her i landet, men det er en påstand og ikke noe jeg kan dokumentere som sådan. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BAN Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 En vanlig dag en vanlig langstedsjolle er i bruk går motoren i kanskje 3 timer, en slik jolle er kanskje i bruk 40 dager i løpet av sommeren og 20 dager til resten av året. Da tar det 27 år å nå 5000 timer og 54 år å nå 10.000 timer. Bruker du båten 5 timer hver eneste dag hele året tar det riktignok bare 2.7 år å nå 5000 timer og 5 og ett halvt å nå 10.000 timer, men slik bruk er nok ikke så vanlig. Bilen min har nå gått 248000 km. Hvis den har kjørt på landevei med snittfart på 60 km/t så blir det 4000 timer. For å nå 10000 timer så må jeg holde liv i den til den når 600000 km. Vet faktisk ikke om jeg har sett en bensindrevet bil som har gått 600000 km uten motorbytte, med unntak av drosjer. De av dere som tror dere har brukt de gamle totakterne deres like mye som en bil med over 500000 på telleren må nok revurdere dette. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Se strengen om eTec. Mye bra info der.... Hvor mye de enkelte motorer brukes, varierer sterkt. Sjøl har keg eTec og bruker bensin for ca 5 k i sessongen. Nok til å holde oss med fiskmat gjennom året og noen småturer... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.