Jump to content

2-takt selger som aldri før! har dere forandret mening?


Alternes.

Recommended Posts

men det spiller ingen rolle for 8-hesteren på jolla som brukes få timer i året, hvis den brukes i det hele tatt.

4-5 hesterne brukes kanskje mere for de kommer jo ikke opp i plan på skikkelig vis ;-)

OG de kjøres jo stort sett på full gass for å få fart på prammen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ofte er jo mindre motorer til joller noe som tas av og på i takt med bruk av snapdaviter. Har selv en 3,5 hk luftavkjølt marinermotor fra 1978 på rib-en, selvfølgelig 2 takter. Løftes med 2 fingre. genial motor. Drar selvfølgelig ikke rib-en med Keikoflesket mitt opp i plan, men grei nok til lettbåtbruk. Når vi drar på ferie bruker jeg mercury xr15. Gidder ikke bruke den hele året for å løfte den av og på for hver gang rib-en skal opp i snapdaviter gidder jeg rett og slett ikke. Skulle jeg hatt en 4 takter til å erstattet noen av disse motorene hadde antakelig vekta flydd i taket.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Interessant måte å bli kvitt båten på.

Er nok mange som er interessert i en Tohatsu 8 til innbruddspris. Selv om det kanskje er lang stamme.

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42790401

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Om man tenker Økonomi på motor må man ta med vedlikehold .

Diagnose tester for feil søk , bytte av register reim osv . 4t mtr er en avansert mtr med di problemene som da kan oppstå . Gjerne pga kontakt feil/ oksydasjon. 4T mtr blir derfor dyrere på sikt mht vedlikehold -

Kjører selv fortsatt 2 takt , raskere respons , enklere konstruksjon og høyere forbruk . :smiley:

Link to post

Folk har en tendens å glemme i denne diskusjonen at 4T er den mest brukte

konstruksjonen i verden i dag, alt i fra gressklippere til store skip, å fremstille

denne designen som en svak og problematisk konstruksjon blir feil, Evinrude

har i mange år gjennom reklamen fremstilt det sånn for å fremme sin egen

design og det er greit nok men det er uriktige og feilaktige påstander.

Det er 4T motorer rundt om i verden som har passert 5000 driftstimer, i ett

tilfelle en Honda som hadde rundet 8000 t og da er det ikke annet en imponerende.

Link to post

En vanlig dag en vanlig langstedsjolle er i bruk går motoren i kanskje 3 timer, en slik jolle er kanskje i bruk 40 dager i løpet av sommeren og 20 dager til resten av året. Da tar det 27 år å nå 5000 timer og 54 år å nå 10.000 timer. Bruker du båten 5 timer hver eneste dag hele året tar det riktignok bare 2.7 år å nå 5000 timer og 5 og ett halvt å nå 10.000 timer, men slik bruk er nok ikke så vanlig.

Link to post

da er jo 2-takteren blitt miljøvennlig. hvis ingen bruker dem noe særlig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En nabo skryter fælt av den gamle Yamahaen sin. Er enig i at det er en del mer futt i den en min motor, men den går ikke mye. Selv mener han at han bruker båten mye siden det går ca 10000 i året på bensin.

 

Siden båten bruker 70 liter i timen blir jo det knappe 10 timer i året. Med snittfart på 40 knop rekker han jo 400 nautiske mil i året, som er ca det jeg hadde i februar da fryseren skulle fylles med vintertorsk.

Link to post

Hadde det vært timeteller på de gamle totakterne så ville de nok ikke fremstå som spesielt holdbare. Folk brukte påhengere mye mindre før i tiden.

I land der man får kjøpt begge deler så er 2takterne helt klart overrepresentert, der er det motorer så er årevis gamle som kjøres time etter time hver dag og hadde 4takterne vært voldsomt mye mer driftssikre så hadde de nok valgt det

Link to post

4-takterne i den populære 75-115 hk klassen brukes nok ofte langt mere enn 50 timer i året. Vil tro at de mindre og større motorene kanskje går noe mindre.

Min har ruslet snart 50 timer på drøyt 2 mnd sporadisk bruk, så 100 timer pr. sesong er et forsiktig estimat.

Blir antagelig omkring kr 15-20.000 i bensin hvilket er litt mye men det koster jo en tusenlapp å fylle tanken da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I land der man får kjøpt begge deler så er 2takterne helt klart overrepresentert, der er det motorer så er årevis gamle som kjøres time etter time hver dag og hadde 4takterne vært voldsomt mye mer driftssikre så hadde de nok valgt det

 

Problemet er hvordan vi skal måle driftsikkerheten. Ved normalt bruk så vil ingen av oss slite ut en påhenger uansett om det er to eller fire takter. Det er vel helst dårlig vedlikehold som dreper motoren, og da er det uinteressant hva slags teknologi som er brukt.

 

Siden jeg selv har en totakter fra tidlig 80-tall i bruk på jolla så kan jeg vel ikke si at de er dårlige. :lol:

Link to post

4-takterne i den populære 75-115 hk klassen brukes nok ofte langt mere enn 50 timer i året.

 

Denne klassen utgjør vel bare en liten brøkdel av det totale antall utenbordsmotorer her i landet og klassen over en enda mindre andel. Har sett oversikt over fordelingen, men finner ikke denne i farten. Tror forøvrig at du sterk overvurderer antall timer utenbordsmotorer brukes her i landet, men det er en påstand og ikke noe jeg kan dokumentere som sådan.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

En vanlig dag en vanlig langstedsjolle er i bruk går motoren i kanskje 3 timer, en slik jolle er kanskje i bruk 40 dager i løpet av sommeren og 20 dager til resten av året. Da tar det 27 år å nå 5000 timer og 54 år å nå 10.000 timer. Bruker du båten 5 timer hver eneste dag hele året tar det riktignok bare 2.7 år å nå 5000 timer og 5 og ett halvt å nå 10.000 timer, men slik bruk er nok ikke så vanlig.

 

Bilen min har nå gått 248000 km. Hvis den har kjørt på landevei med snittfart på 60 km/t så blir det 4000 timer. For å nå 10000 timer så må jeg holde liv i den til den når 600000 km.

 

Vet faktisk ikke om jeg har sett en bensindrevet bil som har gått 600000 km uten motorbytte, med unntak av drosjer. De av dere som tror dere har brukt de gamle totakterne deres like mye som en bil med over 500000 på telleren må nok revurdere dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...