Jump to content

Volvo penta tamd40 Går varm!


freds123

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Tamd40 VP. I dag når jeg hadde kjørt en liten stund ble motoren varmere og varmere. Jeg fikk lagt kjapt til kai heldigvis og begynte å feilsøke litt.

Det får kjølevann, olje nivå er normalt, det er vann i ekspansjonstanken.

Men ser at det er så og si TOMT her(se skjermbildet) Er dette Termostat huset? Hvis ja, det her man skal fylle på ferskvann ?

bilde

Link to post
Share on other sites

Det lokket som du har tegnet ringer rundt er påfyllingen på varmeveksleren. Her skal det ned ferksvann og frostvæske. Og termostatene sitter nede under det lokket. Så ja, fyll vann og anti-freeze

Redigert av Toroa (see edit history)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Her har du et bilde av varmeveksler:

 

bilde

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18336B.aspx

Det er del nr 17 som er selve veksleren. Går saltvann i rørene på denne som skal kjøle ferskvannet/kjølevæska i tanken der du ikke har hatt vann :smiley: U C ?

Det går ann å demontere hele denne varmeveksler-"tanken" (del nr. 1) for trykktesting. Men sjekk først visuelt for lekkasje. Men om du ikke finner den, så kan det være korrosjon i rørene på del 17. Da vil ferskvann/kjølevæska forsvinne ut i eksosen. Men det kan jo være andre årsaker også. Greit å få feilsøkt litt, ja !

NB. Ikke hell på for mye kjølevæske ! Kun til du ser at rørene på varmeveksleren dekkes nede i tanken.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frostvæske/kjølevæske samme sak. Lurer på om du har en type kjøler/varmeveksler som er på aqad40, se link

http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744060_037?path=MarineDieselEngines%2F7744060%2F7744060_26%2F7744060_037

sjekk instruksjonsboka for påfylling og nivå.

Har du en tank styrbor side av motoren litt lenger bak? Omtrent midt på motoren? I såfall er det her du fyller på og kontrollerer nivå. Har hatt litt styr med kjøleproblemer på samme type system (egen båt).

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er en TAMD40 du har ? Har du drev ? (TAMD40 er for aksling)

Om ikke så tror jeg det er en TMD40A du har. Der ser det slik ut: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18334B.aspx

bilde

Og det ser jo mere ut sånn som der gjør hos deg..?

Jeg kan ikke se om du har Aftercooler ..?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk fylt på frostvæske og vann på termostat huset. Kjørte en god stund uten at den ble varm. Så lagt alt vell. Men! Så ser jeg oppi motoren igjen og da ser jeg at det selvfølgelig lekker. Jeg finner til slutt ut at det lekker ifra siden/bunnen av selve termostat huset! Mulig det er rusta igjennom da?

Litt usikker på hva jeg skal gjøre å.. Har ferie om 2 uker og vi tenkte å bruke båten endel..

Link to post
Share on other sites

Da har vi vært ute hele helga og motoren fungerer 100% igjen :)

Det var lekkakje i termostathuset foran på motoren. Under termostathuster var det utført en gammel sveis. Sikkert for å tette. Her var det litt lekk, helt nede på siden av tanken. Jeg benyttet lekkaskje tett(kjøpt på maritim) som tåler 100 grader + og kunne benyttes til metall slik som diseltanke, radiatorer osv.

Dette er en pasta som man må smøre på. Først vaske området, deretter pusse ned, vaske litt og deretter påføre pasta blandingen.

Funka som bare det :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...