freds123 Startet 11.Juli.2013 Del på Facebook Startet 11.Juli.2013 Hei. Jeg har en Tamd40 VP. I dag når jeg hadde kjørt en liten stund ble motoren varmere og varmere. Jeg fikk lagt kjapt til kai heldigvis og begynte å feilsøke litt. Det får kjølevann, olje nivå er normalt, det er vann i ekspansjonstanken. Men ser at det er så og si TOMT her(se skjermbildet) Er dette Termostat huset? Hvis ja, det her man skal fylle på ferskvann ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LFLO Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Hei, det er der du skal fylle på glycol/vann. Påfylling av ferskvanns siden på motoren. Er det tomt er det ikke rart at det går en smule varmt:) Mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettern1972 Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 uten at jeg har vært borti den motoren der, ser det nå ut som det er ekspansjonstanken for frostvæske Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post Share on other sites More sharing options...
Toroa Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 (redigert) Det lokket som du har tegnet ringer rundt er påfyllingen på varmeveksleren. Her skal det ned ferksvann og frostvæske. Og termostatene sitter nede under det lokket. Så ja, fyll vann og anti-freeze Redigert 11.Juli.2013 av Toroa (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post Share on other sites More sharing options...
freds123 Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Ok takker for svar! Så jeg skal blande vann og frostvæske? Trodde frostvæske skulle helles på ved opplag av båten? Du mener ikke kjølevæske? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Peile olja og sjekk motoren nøye for lekkasjer etter oppstart igjen. Er det slik at vannet forsvinner må du finne ut hvor det tar veien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Trodde frostvæske skulle helles på ved opplag av båten? I denne kjølekretsen er det vanelig å ha frostvæske hele året. Den grønne fra VP beskytter godt mot korrosjon i kretsen også. Men om væske blir borte har du nok en lekkasje et sted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
freds123 Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 (redigert) ja det er det jeg og mistenker. Skal sjekke litt seinere idag. Typisk en slange et sted vell som det lekker ifra.. Men bare for å ha det klart. Jeg skal ha i både ferskvann og frostvæske der, til maks nivå ikke sant ? Redigert 12.Juli.2013 av freds123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 (redigert) Her har du et bilde av varmeveksler: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18336B.aspx Det er del nr 17 som er selve veksleren. Går saltvann i rørene på denne som skal kjøle ferskvannet/kjølevæska i tanken der du ikke har hatt vann U C ? Det går ann å demontere hele denne varmeveksler-"tanken" (del nr. 1) for trykktesting. Men sjekk først visuelt for lekkasje. Men om du ikke finner den, så kan det være korrosjon i rørene på del 17. Da vil ferskvann/kjølevæska forsvinne ut i eksosen. Men det kan jo være andre årsaker også. Greit å få feilsøkt litt, ja ! NB. Ikke hell på for mye kjølevæske ! Kun til du ser at rørene på varmeveksleren dekkes nede i tanken. Redigert 12.Juli.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RWilliams Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Frostvæske/kjølevæske samme sak. Lurer på om du har en type kjøler/varmeveksler som er på aqad40, se link http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744060_037?path=MarineDieselEngines%2F7744060%2F7744060_26%2F7744060_037 sjekk instruksjonsboka for påfylling og nivå. Har du en tank styrbor side av motoren litt lenger bak? Omtrent midt på motoren? I såfall er det her du fyller på og kontrollerer nivå. Har hatt litt styr med kjøleproblemer på samme type system (egen båt). Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
freds123 Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 OK takk for bra info! Sjekker dette seinere :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 (redigert) Er du sikker på at det er en TAMD40 du har ? Har du drev ? (TAMD40 er for aksling) Om ikke så tror jeg det er en TMD40A du har. Der ser det slik ut: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18334B.aspx Og det ser jo mere ut sånn som der gjør hos deg..? Jeg kan ikke se om du har Aftercooler ..? Redigert 12.Juli.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
freds123 Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 tja, har aksling ivertfall... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
løve Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Har platekjøler, er nok tmd evt.md40 Har platekjøler, er nok tmd evt.md40 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
freds123 Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Jeg fikk fylt på frostvæske og vann på termostat huset. Kjørte en god stund uten at den ble varm. Så lagt alt vell. Men! Så ser jeg oppi motoren igjen og da ser jeg at det selvfølgelig lekker. Jeg finner til slutt ut at det lekker ifra siden/bunnen av selve termostat huset! Mulig det er rusta igjennom da? Litt usikker på hva jeg skal gjøre å.. Har ferie om 2 uker og vi tenkte å bruke båten endel.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
freds123 Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Lurer på om det går ann å helle på radiator tett på termostathuset slik ? eller eventuelt la det renne ut og tørke, deretter spraye der det lekker med motor spraymaling? Tenker på dette selvfølgelig som midlertidige løsninger... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Får du tatt bildet av lekkasjen ? Det kan hjelpe oss å se. Jeg har ikke noe tro på radiatortett i dette systemet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
freds123 Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 ja, kan stikke ned en tur idag. Det pippler små dråper nederst på siden av tanken og litt under ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
freds123 Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Da har vi vært ute hele helga og motoren fungerer 100% igjen :) Det var lekkakje i termostathuset foran på motoren. Under termostathuster var det utført en gammel sveis. Sikkert for å tette. Her var det litt lekk, helt nede på siden av tanken. Jeg benyttet lekkaskje tett(kjøpt på maritim) som tåler 100 grader + og kunne benyttes til metall slik som diseltanke, radiatorer osv. Dette er en pasta som man må smøre på. Først vaske området, deretter pusse ned, vaske litt og deretter påføre pasta blandingen. Funka som bare det :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.