JM Pettersen Startet 12.Juli.2013 Del på Facebook Startet 12.Juli.2013 Har kjøpt ein båt med Pajero 3.2 DID båt motor fungerte vist kjempeflott før den fikk ein ufrivillig dykkert... Er endel elektronikk på desse motorene så eg er litt skeptisk på korleis dette kommer til å gå.... Noen som har erfaring med slik type motor.? Sitér dette innlegget Link to post
JM Pettersen Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 håper du ikkje trodde den kunne berges men avskrev den totalt når du kjøpte båten Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
leif_erikg Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Kjenner ikke motoren, men kan komme med en generell uttalelse når det gjelder elektronikken. Det krever en god del innsats å redde elektronikk som har vært under vann, og det er ikke sikkert alt lar seg redde. Spesielt ikke om det var spenning på da elektronikken ble utsatt for vann. Uansett om man får ting til å virke igjen, så er det ikke uvanlig at man senere får problemer med elektronikk som har vært under vann. Følgefeil kan komme lang tid etter, for eksempel på grunn av korrosjon. Mange velger derfor å bytte deler, eller alt av ledningsnett og elektronikk. Er det mulig å spørre hva som har vært gjort så langt? Hvor lenge lå ting under vann? Hva ble gjort i det øyeblikket motoren ble tatt ut av vannet? Det siste er helt avgjørende for "prognosen". Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
JM Pettersen Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Kjøpte båten for ein så billig penge at eg kan koste på den en ny motor... men som mekaniker så ville eg jo tru at motoren skulle kunne berges... den er blitt ferske ned og fylt ny olje på ... eg jobber offshore så eg er ikkje heilt fersk med saltvann... hehe og at det blir rust brunt så betyr det ikkje at det er ødelagt med en gang... Sitér dette innlegget Link to post
JM Pettersen Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Har motoren blitt startet etter at den har vært under? Om den ikkje har det, så vil det nok bli dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
JM Pettersen Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Motoren har ikkje vært starta nei... men skal være drenert og fylt olje på.... så eg er i grunn red for at motoren er tapt... så eg har vel igrunn to valg... bygge om med ein annen type motor eller kjøpe ein brukt pajero 3.2 did og bytte over alt av maritimiserings utstyr ein slik motor får eg fra 10 000 til 30000 lapper... men eg har aldrig hørt om båt med pajero motor før så om noen veit om det funker eller ikkje hadde vært kjekt MVH Jon M Pettersen Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Da tror eg at du ikkje trenger å tenke på å få liv i den motoren. Etter min meining så bør en motor bli startet innen to timer etter at den har kommet opp av vannet. Blir den ikkje det, så vil sylinderforingene og lagerflater begynde å ruste temmelig fort. Da må du i så fall opne opp motoren og hone sylindre, skifte stempelfjører og skifte alle lager. Det enklaste og billigaste valget ditt er nok å kjøpe en lik motor hos en høgger og flytte over mariniseringen. Sitér dette innlegget Link to post
JM Pettersen Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Ja eg trur eg går for det ;) er litt lærerik prosess og for ein landkrabbe som meg og hehe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.