Jump to content

Erfaring med Pajero 3.2 DID som båt motor?


JM Pettersen

Recommended Posts

Kjenner ikke motoren, men kan komme med en generell uttalelse når det gjelder elektronikken. Det krever en god del innsats å redde elektronikk som har vært under vann, og det er ikke sikkert alt lar seg redde. Spesielt ikke om det var spenning på da elektronikken ble utsatt for vann.

 

Uansett om man får ting til å virke igjen, så er det ikke uvanlig at man senere får problemer med elektronikk som har vært under vann. Følgefeil kan komme lang tid etter, for eksempel på grunn av korrosjon. Mange velger derfor å bytte deler, eller alt av ledningsnett og elektronikk.

 

Er det mulig å spørre hva som har vært gjort så langt? Hvor lenge lå ting under vann? Hva ble gjort i det øyeblikket motoren ble tatt ut av vannet? Det siste er helt avgjørende for "prognosen".

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post

Kjøpte båten for ein så billig penge at eg kan koste på den en ny motor... men som mekaniker så ville eg jo tru at motoren skulle kunne berges... den er blitt ferske ned og fylt ny olje på ... eg jobber offshore så eg er ikkje heilt fersk med saltvann... hehe og at det blir rust brunt så betyr det ikkje at det er ødelagt med en gang...

Link to post

Motoren har ikkje vært starta nei... men skal være drenert og fylt olje på.... så eg er i grunn red for at motoren er tapt... så eg har vel igrunn to valg... bygge om med ein annen type motor eller kjøpe ein brukt pajero 3.2 did og bytte over alt av maritimiserings utstyr ein slik motor får eg fra 10 000 til 30000 lapper... men eg har aldrig hørt om båt med pajero motor før så om noen veit om det funker eller ikkje hadde vært kjekt

 

MVH Jon M Pettersen

Link to post

Da tror eg at du ikkje trenger å tenke på å få liv i den motoren. Etter min meining så bør en motor bli startet innen to timer etter at den har kommet opp av vannet. Blir den ikkje det, så vil sylinderforingene og lagerflater begynde å ruste temmelig fort. Da må du i så fall opne opp motoren og hone sylindre, skifte stempelfjører og skifte alle lager. Det enklaste og billigaste valget ditt er nok å kjøpe en lik motor hos en høgger og flytte over mariniseringen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...