Jump to content

Beste sted for å feste vinsj for opptrekk av tresnekke?


MarexSuncab_FD

Recommended Posts

I og med at propellakslingen røk, måtte jeg trekke opp båten min - en 24 forts tresnekke. Jeg hadde ikke annet feste enn pullerten som er festet med 2 gjennomgående bilter gjennom dekket. Det knakte og brakk mens jeg vinsjet den opp på båttilhengeren. Selv om det gikk greit denne gangen, ønsker jeg et mer robust feste neste gang.

 

Hvordan bør jeg gjøre dette? Jeg ser at på plastbåter er det festet en ring foran på "kjølen". Er det noe jeg kan gjøre? Altså borre gjennom en sjakkel eller noe å sette i kjølen foran, nærmere vannlinjen? Eller vil ikke dette holde, evnt føre til skader på treverket?

Link to post
Share on other sites

24 fots tresnekke hadde jeg nok vært veldig forsiktig med å ta opp med noe annet enn kran. her snakker vi om en båt som overhodet ikke er beregnet til å ta opp på denne måten. Men om du skal dra den opp på henger er nok en gjennomgående sak foran i kjølen å foretrekke, og gjerne ca 50 -70 cm fra vannlinje

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

oppskrifta frå då oldefar gikk i knebukser bør vera god nok enno:

Man tager eit høvelig tau og legg utover langs med båten. Dette skal tres gjennom åpningen mellom båt og ror, gjerne oppå propellen, og dras inn igjen på andre siden av båten. Fest so lina som du skal dra etter i begge desse endane.

Dette gir ein stropp som du trygt kan dra, uten å ødelegga båten.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Dinamo er inne på noe vesentlig. Jeg bruker å få hjelp av en eldre herremann til opptak av båten, vi drar aldri min trebåt på 28", sender hengeren helt ned i vannet, med vaier (3-4m) opp til bilen, Så er vi 3-4 mann som tauer båten i posisjon over hengeren, har så ei brei jekkestroppe rundt akterspeilet som er festet framme i hengeren, så drar vi henger og båt saaakte opp, båten "setter" seg i hengeren, når vi er oppe kobles hengeren til bilen og jeg kjører hjem :-) hengeren får et par dager med vannsprederen og hjullagerkontroll/refetting.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...