Jump to content

Kombi inverter/lader. Victron eller Mastervolt


Enzo

Recommended Posts

Skrev en lengre post i tapatalk og når jeg postet så kom bare halvparten med, og når jeg skal redigere innlegg i den appen så forsvinner æøå så jeg slettet hele innlegget i fortvilelse :)

 

mhemil: Jeg har mastervolt i dag og bruker masteradjust og bestemmer selv hvordan syklusene skal være mtp spenning,lengde osv og det er veldig greit det men spørsmålet mitt var som følger:

 

 

Jeg har i dag en Mastervolt 60A lader og et MICC panel i båten, jeg ønsker 220V i alle stikkontakter i båten og da kunne bruke f.eks kaffemaskinen eller en stavmikser på typisk 15-1600W i noen minutter, evnt bare putte en PClader rett i kontakten.

Samtidig ønsker jeg ikke større batteribank enn 350-400ah.

 

Eneste prislisten fra Mastervolt som jeg fant på nett er fra 2010 og der koster en kombi innpå 30000.- om den skal være 2000W, samtidig så er laderdelen på den hele 100A og det er litt i overkant mye skulle man tro til bankstørrelsen.

 

Siden dette MICC panelet koster det hvite ut av øyet og allerede står montert i båten så ville jeg helst bruke dette da det kan styre inverter også.

 

Så ser jeg på sparelys at de har følgende:

 

Kombi lader/inverter 2000W, Victron MultiPlus C 12/2000/80-30

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=958&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Kombinert med:

Victron Digital Multi Control 200/200A GX

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=46&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=986&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Det er jo en mye rimeligere løsning og jeg får vel noen kroner for opplegget som står montert i dag men 80A lading er vel fortsatt i overkant til min bankstørrelse, kan man justere ned dette på denne laderen til f.eks 50-60A ?

 

 

Og til sist, finnes det noen alternativer i markedet, andre merker osv som kan løse det samme med god kvalitet som kan løse det samme til lavere pris ?

Link to post

Vi fikk innstallert Victon lader/ inverter 80/2800 for noen år siden samt Victron skilletrafo. Vi er meget godt fornøyd. Vi har alle forbruksmaskiner som ligger på 1000 watt og mindere. Pga gjestehavner og forbruk.

Når vi går bruker vi kaffetrakter, støvsuger ol. Vi har en batteribank på 660 amp.

Jeg er snill mot batteriene og føler at jeg bruker hardt på batteriene når maskinen ikke kompanserer mot batteritapet.

Har temmelig god oversikt med Victron sitt multimetr.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Kommer aldri til å kjøpe et eneste produkt fra Mastervolt pga forhandler. Makan til kundeservice skal man lete lenge etter. Bare så synd at båten er full av Mastervolt produkter. De vil bli erstattet fortløpende med andre produsenter etterhvert som de ryker, noe jeg er godt i gang med :-(

Til de prisene de har burde kvaliteten vært mye bedre også.

 

 

Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Ingen navn nevnt, dette er kun min personlige mening og andre får gjøre seg opp sin.

Hele konseptet til Mastervolt byr meg i mot. Enheter blir ikke reparert dersom de er over en viss alder(6år) for et produkt som koster nesten 30 båt lapper. Tviler på at mange hadde tolerert å få beskjed om å bare kaste vaskemaskinen sin året etter reklamasjonsretten er utgått?

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Hadde Mastervolt combi i gamlebåten og Victron i båten vi har nå. Har vært på langtur siste året og seilt over 12000 mil så langt. Jeg går utvilsomt for victron neste gang! I praksis oppfører de seg forholdsvis likt (enig i at ladingen virker bedere hos victron), men i både gamlebåten og båten jeg har nå er det best å ha combien under sofa i salongen hvor batteriene er lokalisert (typisk for mange seilbåter). Den gamle combien fra Mastervolt støyer vanvittig og har en irriterende "gnagelyd" selv når batteriene er fulladet, mens victron-combien kun er såvidt hørbar når den lader med 120 ampere. Har også en combi fra victron på hytta. Ett hakk mindre og denne er det også bare en fryd å ha. Når prisene for victron i tillegg er lavere er det et utrolig enkelt valg! Eneste som har gitt oss litt småtrøbbel på strømfronten på vår langtur er generatoren, men den er jo "state of the art" fra Mastervolt og selvfølgelig den absolutt dyreste generatoren i sin klasse... :giggle:

 

Kan også skryte litt av den norske importøren, Farco, som sendte oss en liten pall med 300 kg nye victron-batterier til USA da det oppsto tvil om fabrikasjonsfeil på ett eller flere av victron-batteriene som ble installert før vi dro... vi betalte ikke en gang for frakten og fikk kun navn og telefonnr til et firma i USA som hadde fått batteriene og oppbevarte de til vi seilte forbi. De kunne også sende de til båten vår, men vi synes det var greit å leie bensinsluker for en dag da vi tok båten på land i nærheten for noen dager. Ingen diskusjoner eller ubehageligheter av noe slag.. kun enestående service fra Farco og firmaet i USA som ordnet dette for oss på en fullstendig smertefri måte :thumbsup::thumbsup::thumbsup: ...

Link to post

Jeg har også en Victron 2000/80 (trodde faktisk inverteren var på 2500W?) koplet opp mot et Digitalt Multi Controll panel, og en Victron Ah-teller. Bortsett fra at Ah-Telleren har et irriterende lite og vanskelig lesbart display fungerer pakka aldeles utmerket.

Jeg kjører alt av forbruk ombord på 220V, og investeren står på 24/7 så sant vi ikke er påkoplet landstrøm eller inverterstrøm.

Står på landstrøm hele tiden da vi ikke er ombord, og den lader forskriftsmessig på 14,4/13.2A (bly/syre)

Jeg har en forbruksibank på 870Ah og 480 Ah start og kunne kanskje ønsket meg en noe kraftigere lader for å redusere generatortiden noe? Vi får se etterhvert.

Ellers kan jeg underskrive at en får utmerket service og oppfølging fra leverandøren Farco

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg har en forbruksibank på 870Ah og 480 Ah start og kunne kanskje ønsket meg en noe kraftigere lader for å redusere generatortiden noe?

Har du eget batteri for generatoren? Hvis så er tilfelle, kan det være en mulighet å la generatoren starte og lade på forbruksbanken. Hos meg gir dette ca 20A/24V i tillegg til laderens kapasitet.

Link to post

Skjønte ikke helt den F'bonden. Mener du at en da kan benytte generatoorens dynamo til lading av forbruksbanken? Uansett, jeg har vel neppe egen dynamo på generatoren da jeg starter generatoren med motorene startbatteri? Der henger forøvrig også trøsterne og ankervinchene i tillegg til VHF,

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Vi har Victron 3000/120 med Digital Multi Control og Victrons battery monitor BMW-600S.

Dette ble montert når båten kom til Norge i mai, så vi har ikke lang erfaring, men er svært fornøyd så langt.

 

Ladekapasiteten er muligens litt overkill da vi beholdt den originale laderen til starbatteriene og til trusterbatteriene foran.

 

Forbruksbanken er 6x110A samt et eget batteri til navigasjonselektronikk, samt 2 startbatterier og 2 til truster/ankervinsj foran.

 

Mulig vi legger på 2 batterier til på forbruksbanken, da båten ble litt skjev av ankervinsj og kjetting på sb side bak.

Redigert av Zandra (see edit history)
Link to post

Skjønte ikke helt den F'bonden. Mener du at en da kan benytte generatoorens dynamo til lading av forbruksbanken? Uansett, jeg har vel neppe egen dynamo på generatoren da jeg starter generatoren med motorene startbatteri? Der henger forøvrig også trøsterne og ankervinchene i tillegg til VHF,

De fleste generatorer har egen dynamo som kan lade eget startbatteri eller supplere lading av den batteribank den får startstrøm fra.

Hos meg er det 75 A lader, men jeg logger til stadighet oppunder 100 A inn på forbruksbanken.

Link to post

Interessant F'bonden, det må jeg sjekke opp. Takk for tipset.

Vi har Victron 3000/120 med Digital Multi Control og Victrons battery monitor BMW-600S.

Dette ble montert når båten kom til Norge i mai, så vi har ikke lang erfaring, men er svært fornøyd så langt.

 

Ladekapasiteten er muligens litt overkill da vi beholdt den originale laderen til starbatteriene og til trusterbatteriene foran.

.

Ja, det synes jeg absolutt var overkill? Skal vi bytte kanskje ;-)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Da har jeg sånn ca bestemt meg.

 

Det blir mest sannsynlig en slik

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=958&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Og så slenger jeg på en slik

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=46&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=986&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Da kommer det en mastervolt Mass 12/60 lader og et MICC panel til salgs brukt snart, egentlig litt synd å dumpe MICCpanlet da det er en grei batterimonitor men den funger vel ikke mot victron ?

 

Forresten har jeg tittet i batterikassa og der er det ikke rare greiene pr i dag så jeg tenker jeg utvider litt der også.

Står 4stk 110ah 6V traction deep cycle ett eller annet, det blir vel ikke mer enn 220ah i 12V ? + startbatteri og det er veldig lite og kanskje skummelt lite om jeg skal lade en så puslete bank med 80A lader. Men den Victronen går vel an å begrense ned til f.eks 40-50A lading

Link to post

Vi hAr Victron Easyplus ombord og er kjempefornøyd. Inverterdelen på den er vel litt for liten for deg (1400), men ladingen er mer enn nok på 90A, hos oss begrenset i parametrene til 70. Ladesyklus ser riktig ut og den senker spenningen ytterligere etter noen dager, så ingen problem å la landstrømmen stå i. Enkelt å skru av og på inverterdelen med fjernpanelet og den støyer lite.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
  • 3 uker senere...

 

 

Forresten har jeg tittet i batterikassa og der er det ikke rare greiene pr i dag så jeg tenker jeg utvider litt der også.

Står 4stk 110ah 6V traction deep cycle ett eller annet, det blir vel ikke mer enn 220ah i 12V ?

Quoter og retter meg selv litt, jeg så feil i batteriboksen, det er 4stk 6V golfcart/tractionbatterier på 225ah hver så det er 450ah totalt og ikke 220 som jeg trodde først.

 

 

 

Vi hAr Victron Easyplus ombord og er kjempefornøyd. Inverterdelen på den er vel litt for liten for deg (1400), men ladingen er mer enn nok på 90A, hos oss begrenset i parametrene til 70. Ladesyklus ser riktig ut og den senker spenningen ytterligere etter noen dager, så ingen problem å la landstrømmen stå i. Enkelt å skru av og på inverterdelen med fjernpanelet og den støyer lite.

Easyplus har en som heter 12/1600/70 og den er vel helt passe for oss.

Men hva er forskjellen på Easyplus og Multiplus ?

 

Og en annen ting.

Dette er jo 230V så man kan vel ikke montere dette selv, her må det vel elektriker til og skal det være noe dokument på monteringen ?

Link to post
  • 2 år senere...

Åpner opp denne tråden igjen etter å ha trålet forumet (og diverse brukermanualer) etter informasjon.

 

Nå er Sandviken på jakt etter ny eier, og vi ser for oss å kose oss videre i vår nye Nor Star 290.

Ønsker å oppgradere strømanlegget litt, og ser for meg å montere inn en Victron EasyPlus C 12/1600/70-16 lader / inverter.

Er det noen her som kjenner denne og kan hjelpe med følgende informasjon:

Batteriene for forbruk i dag er bly/syre (2*110Ah). Jeg ser for meg etterhvert å oppgradere forbruksbanken til Lithium Jern batterier. Er dette støttet?

Trenger denne eget galvanisk skille, eller er det "plug and play"?

Er det nødvendig med eget kontrollpanel, eller er dette kjekt å ha?

Er Victron BMV 702 et godt monitor valg for batteristatus?

Link to post

Kjenner ikke EasyPlus C, men har selv MultiPlus 12/120/3000 lader/inverter.

Laderen min programmeres med PC/Victron program og kan programmeres til alle batteri av typen åpen blysyre/agm/gel. hvorvidt Lithium støttes er jeg usikker på.

En telefon til Farco AS som importerer disse vil gi svar. Vil også anbefale å handle der da service og kompetanse er unik(også på en lørdag ettermiddag). Driver og eier er for øvrig medlem her på BP.

Kontrollpanelet er et must. Der kan du styre hvor mye du vil trekke fra landstrøm slik at du ikke knekker sikringer. Du styrer også om du bare vil bruke lade-funksjon eller om du vil sette på inverteren i tillegg.

Jeg har selv BMV 700(forgjengeren til 702) og kan ikke få fullrost den. Den har ikke gjort et feilslag og "lærer" seg selv batteribanken å kjenne når du har lagt inn størrelsen på den.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Stemmer, man kan programmere tilpasset syklus, den funksjonen hadde jeg glemt  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...