superman Startet 13.Juli.2013 Del på Facebook Startet 13.Juli.2013 Jeg har lest meg helt blind på dette med strøm i båt. Nå vet jeg ingenting lenger. Alt har sine plusser og minuser, og det ser ikke ut til å finnes noen silver bulletts her. Båten det gjelder er en større seilbåt med 550Ah bank og alternativene jeg ser på er; generator, brenselcelle, vind- og vannmølle. Jeg vet ikke helt hva jeg skal velge lenger. Generator har jo sin klare fordel ved å være stabilt god. Den bråker mye, men gir godt med strøm og er jo et alternativ mange velger ser det ut for. Prisen er avskrekkende, ser for meg at det fort kan komme opp i rundt 100 båtpenger for å få det installert. Vindgenerator gir lite og varierende tilførsel av strøm, men er samtidig helt gratis å bruke - og ikke så veldig kortbart å kjøpe. De største gir vel rundt 400W maks over 12v? Mot en generators 7,5kW så er det jo forsvinnende lite. Kan brukes både på vei og ved land. Noe støy. Vanngeneratorer gir vel noe mer, men koster også litt mer. Kan kun brukes mens båten er i fart. En komboløsning med både vind- og vanngenerator i ett kan jo være et alternativ? Brenselcelle koster en del, men er liten, bråker lite og virker generelt til å være et svært godt alternativ. Prisen for brenselcellen er opptil 50 båtpenger. Største Eføy'en produserer 210Ah i døgnet, og drikker 9dl mat i timen. Når en 10-litersdunk koster 400kr så sier det seg selv at dette er enormt dyr strøm. Så nå vet jeg ikke lenger, og spør derfor den kollektive 'hive mind' her på forumet etter hjelp. Hvilke alternativer kan jeg leve komfortabelt med i båt over lengre tid (maks 7 dager uten tilgang til landstrøm f.eks.)? Er et bedre alternativ å oppgradere batteribanken til å bli mindre avhengig av strømgenereringsalternativer? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Pr. dags dato er det vanlig generator som er det beste alternativet med tanke på pris, kvalitet og driftsikkerhet. Noe annet vil bare bli dyrt og/eller lite brukervenlig. Det finnes også eit alternativ der du fester en generator rett på motoren som takler litt turtallsvariasjon, men det er stort sett brukandes når du er i fart. Bruker du litt tid og resurser på å installere eit dieselaggregat i båten, så treng det ikkje å bli så mye støy av det slik at det er problemer med å sove. Så klart vil det ikkje bli heilt stille, men etter dei første 2-3 døgnene med generator i gang, så vil dere ikkje føle det som eit problem lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Hvorfor har du utelatt Solcellepanel? Mitt på 95W har gitt båtlivet en ny dimensjon i uthavner. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Og vi har 2 × 68W solcellepaneler i vår Saga27. Med 280Ah batterikapasitet kan vi da sommerstid ligge en uke med kjøleskapet på før vi er nede på 50% batterikapasitet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
superman Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Solcelle er absolutt et alternativ - jeg hadde vel i grunnen avfeid det litt pga det jeg har lest andre steder. Det har vært installert to store paneler på båten tidligere. Det er mye dekksplass til rådighet. Vil solceller stå på året rundt? Tror kanskje jeg skal kikke litt mer på det. Generator til 100k er jo uaktuelt en stund uansett, mens solceller ikke er så fryktelig dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Jeg har solcellepanelet på året rundt. Har båten hatt solcellepanel så er kanskje regulatoren der enda? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Jeg har båten på land fra begynnelsen av november til isen går tidlig i april. Da er båten og solcellepanelene dekket av en lys presenning, og solcellepanelene gir da akkurat passe vedlikeholdslading slik at jeg ikke trenger å etterlade juletider. Jeg har en Naps Maxpover MPPT regulator. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
superman Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Takk for info - jeg synes solcelle høres ut som en glimrende ide. Har jo sett på priser og slik, og det er ikke det verste. Men er det nok? Eller bør det suppleres med noe? Er solcelle+vind/vann en god kombinasjon? Er jo litt spent på om det er mulig å kjøre på med "natur"-alternativer (og med det mener jeg at diesel og parafin i utgangspunktet ikke er natur-alternativer ) og bare det? Synes prisen for generatorer slår det alternativet litt ihjel. Kanskje jeg har et litt skjevt bilde på kostnadene ved å få installert en generator. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Hvor lenge vil Efoy trone med det som i realiteten er et monopol på fuelcelle tiltenkt båt, hytte og camping? Fuelcelle er ikke nytt, men efoy er vel dominerende på dette markedet. Hvor lenge holder det, og jeg savner ennå et godt svar på hvorfor man skal være tvunget til å kjøpe Efoymetanol til over 400,- for en 10-liter? Forstår heller ikke hvorfor den på 210 Ah/ døgn er dobbelt så dyr som den minste? Tror ikke det er det de tekniske forskjellene som utgjør det, men mer at Efoy tar seg betalt for antall Ah i døgnet.... Håper og tror det blir litt mer konkurranse på det markedet etterhvert for da vil jeg ha en :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Solceller kombinert med oppgradering av dynamoen til saann ca 200 amp. Selv om du kjoeper en 7.5 kw generator, vil du fremdeles ikke greie aa dytte inn i batteribanken mer enn maksimum 200 amp/time. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 (redigert) Brenselcelle koster en del, men er liten, bråker lite og virker generelt til å være et svært godt alternativ. Prisen for brenselcellen er opptil 50 båtpenger. Største Eføy'en produserer 210Ah i døgnet, og drikker 9dl mat i timen. Når en 10-litersdunk koster 400kr så sier det seg selv at dette er enormt dyr strøm. Her tror jeg det er en missforståelse ute å går. Forbruket, eller effekten om du vil er 0,9l/kWt. Med en 10 liters dunke til Kr. 400,- har du da 11,1 kWh / 925 Ah. Med den største Efoy`n som produserer 210Ah i døgnet(8.8Ah) vil du da bruke 105 timer for å bruke opp 10 liter med fuel. Dette om den går med full effekt hele tiden, noe den vel heller ikke gjør med mindre man har et slikt behov. http://www.efoy-comfort.com/nn/tekniske-data Ellers tror og håper jeg som SAP sier at prisen på disse brensel-cellene er kunstige og at man forhåpentligvis ser en hardere konkurranse i fremtiden. Efoy er jo hva Zerox var for kopimaskiner for mange år siden..... Redigert 14.Juli.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
superman Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Oj, ja, det var jo en gedigen misforståelse. Takk for oppklaringen, det var svært nyttig. Vet du noe om en er nødt til å bruke deres metanol, eller går det an å kjøpe metanol fra andre steder? Den prisen de opererer med er jo helt forkastelig. Har lest noen tråder på BP fra 2007 og den gang, og de sa det samme om prisen/konkurransen da Håper jo slik teknologi blir tilgjengelig. Lett å bruke, lett å installere. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Jeg kjenner ikke noe særlig til dette annet enn hva jeg har lest, men medlemmet "lano2" her på BP har en Efoy som han er meget godt fornøyd med. Kanskjen en IM til han, eller at han kommer men noen brukererfaringer i denne tråden slik at vi andre også kan ta del i de ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
bm 850 Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 http://profi-camper.no/truma/1784-brenselcellesystem.html kan dette funke i båt?. Bra ladekapasitet... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Det der så jo rett og slett "sprekt" ut. 28kWt på en 11kg LPG og 20Ah ladekapasitet. Sammenligner man med Efoy så har 210 modellen 8.8Ah kapasitet og gir 11.1kWt på 10 liter metanol...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.