Jump to content

Noen med erfaring med Biltemas startboostere?

Slangemannen

Recommended Posts

Måtte ha hjelp idag fra RS til å få start på båten da jeg ikke hadde nok strøm på batteriene til å starte. Ikke hatt noe problemer med batteriene tidligere i sommer og nå var det bare snakk om en natt med kjøleskapet på. Kommer selvsagt også til å sjekke batteriene om de er helt kaputt for så og kjøpe nye. Noe feilkobling må det være da jeg satte bryteren til bare og ta fra forbruksbatteret. Tenkte derfor å kjøpe meg en startbooster for å ha til nødsfall. Er Biltemas booster (den største på 1100 A maks, 450nom) ok eller noe jeg bør styre unna?

Jeg kjøpte en startbooster fra Kolberg Caspary http://www.kcl.no/wsp/kcl/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1457&table=CONTENT etter samme opplevelse med RS. Tenkte at heretter skal jeg være selvhjulpen.

Den er kombinert 12/24V og beregnet på lastebiler. Har en TAMD61A i båten, og det er jo en lastebilmotor og trenger litt ompff for å starte. VELDIG fornøyd med den startboosteren.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Som Pettern har jeg også dårlig erfaring med en eldre en. Min lignet litt på den 400A versjonen.

Alt inni korroderte veldig fort av å stå i en vanlig garasje. Den mistet også veldig fort kapasitet. Varte et år før den tok kvelden.

Men Biltema bytter jo produsenter hele tiden. Og siden den ser annerledes ut, er det mulig det er snakk om en helt annen kvalitet i dag.

Jara Wynja

Kjøpte Biltemas startbooster for ca. ett år siden da vår gamle startbooster vi har brukt i nesten 10 år på jobben tok kvelden. Denne var av typisk Biltemakvalitet, altså fullstendig ubrukelig! Etter to mnd. var batteriet i boosteren defekt og tok ikke imot lading mere. Har kjøpt mye på Biltema, og har ikke større forventninger til greiene enn at de ihvertfall skal fungere minst en gang..

+1. Er ikke det eneste fornuftige og logiske løsning?

En starterhjelp er jo et batteri m. innebygget lader...

Ser ut til at Kapt. Langskjegg har litt plass, siden han vurderer den store.

Vil tro om en kjøper 25629 på Biltema. En Ctek lader. Og så stort batteri en får i kassa sammen med laderen, og muligens noen kabler. Så får en nok ikke noen særlig bedre starthjelp/booster/forbruks-ekstra-pakke.

Jara Wynja

Guest Avmønstret#

Kjenner en som kjøpte booster fordi batteriet i bilen begynte å bli dårlig. Jeg mente det var en bedre plan å bytte batteriet men han fikk da brukt boosteren en del før han måtte bytte batteriet. :-) Booster blir vel litt å pisse i buksa om batteriet faktisk bør byttes. Om problemet er at "noe" tømmer batteriet så bør vel det løses også?

Men ser absolutt poenget med booster om man jobber eller er i et miljø der starthjelp ofte er noe man må gi. En stund hadde vel så og si alle bensinstasjoner en booster stående, men det er det vel slutt på nå? Dette burde jo også gjestehavner og marinaer ha stående (oppladet).

--------------

Er mange år siden jeg ga eller fikk starthjelp sist. Sist jeg ga var det til en gammel veivals som ikke ville starte, uten at det hjalp noe. Og tror det snart må være 7-8 år siden jeg fikk starthjelp selv, men det var fra Viking og det endte med at han taua bilen uansett så....

Har Biltema sin oransje/gule booster. Kjøpt i vinter. Allerede reddet 4-5 biler. Fungerer enda. Men i båten har eg ikkje bruk for booster. Har eget batteri for baupropell i baug. Om eg skulle klare å tømme 2+1 forbruk/start på hver 115ah så har eg fjernstyrt hovedstrømbryter på baugpropellbatteri slik at eg kan koble inn dette og gi strøm bak. Her ligger 90mm2 kabler. Ved vanlig bruk (kjøring eller landstrøm) kobler eg inn slik at lading kommer via forbruksbatteri.

Det er forskjell på å dra i gang en 2liters bilmotor og en båtmotor. Så om biltema booster fungerer til det?

Kommer til å kjøpe nye batterier, men det er en gammel båt og som alle vet så skjer det alltid noe med de. Mange rare løsninger som må nøstes opp i før man er helt trygg på at det funker som det skal. Har masse lagringsplass til ekstra batteri eller booster. Tanken er vel også å skaffe et eller flere batterier til forbruk, men da må jeg flytte batteriene til et annet sted enn det som er orginalt. En booster er lettere og dra med seg fra båt til bil og andre steder man kunne trenge den. Må nesten nevne at samtidig med at jeg fikk hjelp av RS i går så var det en annen båt på samme sted som heller ikke fikk starte. Og han var ikke medlem. Hadde jeg hatt en booster stående der da så kunne jeg hjulpet meg selv og han andre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...