Jump to content

Sette GM 6.2 i båt

JM Pettersen

Recommended Posts

Er det noen her som har montert ein GM 6.2 båt.?

Eg har tenkte å gjøre dette. Har fått med meg at eg må bytte diesel pumpe og nye eksosmanifold med kjøling og ein varmeveksle... kor får eg kjøpt slikt....????

har tenkt litt på å lage det sjølv er det noen har prøvd dette?? Hadde vært kanon med bilder om noen har...

MVH Jon Magne

Hei,

Jeg har ikke gjort dette i båt, men monterte i en bil for maaange år siden. Skikkelig treskeverk. :wink:

Det er vel ikke regnet som en driftssikker motor, tror jeg. Sikkert noen som kommer med mer informasjon etter hvert, men det finnes mye å lese på nettet. Bl.a:

http://www.manifoldwarehouse.com/mes/mgr?brch=mani&id=6

http://forums.iboats.com/boat-restoration-building-hull-repair/older-6-2-gm-diesel-marine-use-61058.html

http://www.dieselplace.com/forum/63-gm-diesel-engines/20-6-2l-diesel-engine/385062-6-2-marine-conversion.html

http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?4757-62-diesel

Hulda monterte sin 6,2L GM år 1999. Siden har den ruslet og gått. Grunnen til at denne motoren i sin tid ble valgt var følgende:

Ville ha minst 100 hk uten turbo.

Bredden på motoren spilte ingen rolle.

Den måtte være så kort som mulig

Den måtte være så lav som mulig.

Dessuten skulle jeg ha den ferdig installert for under kr. 100 000.

Så vidt jeg husker kom motoren ferdig overhalt (boret, nye stempler, herding av veiv etc. etc.) på kr. 55 000. Ingen hk-avgift i og med at jeg tok jobben selv. Med gir og propellutstyr havnet jeg rett under 100 000. Senere byttet jeg dieselpumpen, fikk renovert pumpe fra USA. Denne pumpen trimmet motoren ned til 140 hk, og er spesialdesignet for marint bruk. Manifolder, varmevekslere etc.: sjekk OSCO på internett. Om noen kaller denne motoren for treskeverk, så antar jeg at det er manglende innsikt. Det har vært en del problemer med topplokkene, men hos meg ingen problemer. Problemene øker antakelig proporsjonalt med effektuttaket. Man kan ta ut over 300 hk av disse motorene. Skal du ta ut mange hester, gå heller for 6,5L som har bedre kjøling. Det er en svenske bortover mot Stockholm som jobber mye med disse motorene, du kan sende meg en IM i så fall.

I år har motoren fått et lite 'facelift' ved at jeg blant annet har montert marin bunnpanne (den som Peninsular Motors bruker). Dessuten har PRM-gearet blitt skiftet ut med et gear fra ZF (som har 8 grader vinkling på utgående aksling). Sjekk også hjemmesiden til Peninsular, her er det masse deler etc. som slett ikke har så gal pris. Blant annet bør bunnpannen fra marineversjonen monteres.

Generelt er jeg meget godt fornøyd med motoren. Den har alltid startet momentant og har alltid stoppet når jeg vil det. Og den har et rått bånndrag, selv om dette ikke er den største preferansen i en seilbåt. Jeg målte drivstofforbruket i fjor. 16 tonn Hulda i rundt 6 knop går for noe under 5 liter i timen. Det er en usikkerhet i og med at det var 5 liter blank, men Eberspächer'eren hadde gått hele natten, og er inkludert i de 5 litrene. Hulda her ikke noe farstfantom verken for motor eller seil.

En, kanskje viktig, erfaring kan jeg bidra med. Den første motoren jeg kjøpte manglet oljetrykk da jeg startet opp. Det viste seg at et rammelager hadde blitt med rundt. Øret som hindrer lageret i å bli med rundt er visst (jeg har ikke sett så mange) uvanlig lite. En mulig forklaring er at lageret hadde klint seg på veiva pga. gammel sotet olje. Så rådet er; skift olje minst ofte nok. Motoren min produserte ihvertfall mye sot i olja. Jeg kjøpte en annen brukt motor og solgte "prosjektet".

Med treskeverk mente jeg nok mest lyden, sammenlignet med 7,5 liter'n jeg tok ut. Men god V8-lyd bak kan man få. :yesnod:

Men jeg har erfaring fra hvitmetallagre. Akslinger dreier tilnærmet friksjonsløst i slike lagre. Jeg kan dreie rotorer som veier mange tonn rundt for hånd. Det er ikke der problemet ligger, altså krefter som skal hindre lageret fra å dreie i lagerholderen, fremfor at akslingen skal dreie i lageret.

Nå har ikke motoren i Hulda gått mer enn ca. 600 timer etter installasjon. Og, jeg må nok si at aggregatet med en knøttliten motor fra Ruggerini produserer mer avfall i oljen en 6,2L GM. Ruggerinioljen lukter pyton etter ett år, virkelig sur.

Men det er nok slik at om man starter med noe som egentlig er et vrak, så blir det ikke bedre uten en gjennomgripende overhaling. Hvis jeg har noe problem med motoren i Hulda, så er det heller det at jeg ikke får tatt ut nok effekt. Jeg trenger nok å 'blåse' på en del og heller forbrenne 15 liter diesel i timen over perioder. Slik at avgassene blir varme nok til å brenne ut sot. For Hulda er motoren noe overdimensjonert. Men igjen, hvis man er klar over driftsparametrene, så kan man også forholde seg til dem.

Jeg mariniserte en 6.2 for noen år siden med deler fra USA og monterte denne i en Smuggler 24. GM motoren er en takknemelig motor å jobbe på med god tilgang til deler når det trengs. Forøvrig slutter jeg meg fullt til det som Hulda sier i sine kommentarer, blant annet at det vil være en fordel å sette på bunnbannen som er ment for marine bruk. GM fungerte veldig bra den tiden den var i bruk, men måtte vike plass for en Penisular 6.5 da jeg syntes farten ikke var helt som jeg ønsket og en særdeles gunstig dollar kurs.
Det hører med til historien at jeg ikke har hatt hjerte til å kvitte meg med 6.2 motoren. I tllfelle det skulle dukke opp et prosjekt i fremtiden ville denne motoren være mitt første valg som fremdriftsmaskineri tll tross for en del negative omtaler. Tar en vare på motoren og ikke røyner på i utrengsmål vil GM motoren gå i mange tusen timer. Og ikke minst - den er komplett fri for elektronikk bortsett fra dynamo og instrumenter med givere.

Oops - her var jeg litt snar. Det er selvfølgelig gløding til denne motoren, og denne var jeg litt plaget med til å begynne med. Men etter å ha modifisert gløde releèt med gode erstatnings deler var det problemet borte.

Redigert av Oktant (see edit history)

Og bare for å nevne det, '6,5 Peninsular' er også en GM, arvtakeren til 6,2. På 6,5 tar Peninsular ut opp til 320 hk. Som kan økes til 340 hk. Men, i følge 'min mann i Sverige' får motoren en meget hård gangen før den er skikkelig varm. Imidlertid har denne personen satt inn en 6,5 i en pickup som han har stående til spesielt bruk. Her har han tatt ut ca. 400 hk. Noe som, i følge ham selv, ikke vil holde for bruk i båt. Huda ligger således helt i andre enden med 140 hk ved maks turtall 3600 rpm. Fyren i Sverige selger Peninsular overhalte motorer for ca. SEK 70 000. De utvikler fra 170 hk (NA, ikke turbo).

Merk dessuten at det i Norge av enkelte foretak blir solgt rimelige dyser og rimelige glødeplugger av en helt elendig kvalitet. Det, sammen med et foretak i Østfold som 'overhalte' dieselpumpen, ga meg en del problemer med motoren inntil jeg fant ut av det. Men uansett dårlige deler, så startet og gikk motoren hele veien.

Men jeg har erfaring fra hvitmetallagre. Akslinger dreier tilnærmet friksjonsløst i slike lagre. Jeg kan dreie rotorer som veier mange tonn rundt for hånd. Det er ikke der problemet ligger, altså krefter som skal hindre lageret fra å dreie i lagerholderen, fremfor at akslingen skal dreie i lageret...

Men det er nok slik at om man starter med noe som egentlig er et vrak, så blir det ikke bedre uten en gjennomgripende overhaling.

Skal ikke dra dette for langt, er kanskje litt på siden av emnet. Men...

Kanskje var motoren vrak da jeg fikk den. Vi tok motoren helt fra hverandre, og det var bare det ene rammelageret som var skadet. De andre var ikke vesentlig slitt.

Noe har medført at lageret ble med rundt. Hva, og når det skjedde, blir vel bare gjetting. Det hadde slitt såpass mye i ramma at det medførte veivsliping og løfting av veivaksel/linjeboring. Jeg gjorde dette rundt 1990, så det var ikke så mye å velge i den gangen. Men jeg fant en annen god motor som aldri sviktet meg.

En marine motor har behov for vesentlig mer kjøling enn en bil motor. Oljen i en motor har flere egenskaper, bla er kjøling en av de. For å gi optimal kjøling er oljesumpen større på en marine motor enn en bilmotor.

Bildet under viser en standard oljesump til en GM 6.5 beregnet for bil.

bilde

Det neste bildet viser oljesumpen som Peninsular benytter i sine mariniserte 6.2/6.5 motorer.

bilde

Denne oljesumpen rommer det dobbelte i oljemengde og gir således bedre kjøling.

En marine motor har behov for vesentlig mer kjøling enn en bil motor. Oljen i en motor har flere egenskaper, bla er kjøling en av de. For å gi optimal kjøling er oljesumpen større på en marine motor enn en bilmotor.

Bildet under viser en standard oljesump til en GM 6.5 beregnet for bil.

bilde

Det neste bildet viser oljesumpen som Peninsular benytter i sine mariniserte 6.2/6.5 motorer.

bilde

Denne oljesumpen rommer det dobbelte i oljemengde og gir således bedre kjøling.

Da var det ein ting mindre å tenke på :) denne bygger eg lett om sjølv :) takk for infoen

Jeg har en GM 6,5 l som det er tatt ut 275hk av, med turbo og aftercooler.

Den går utrolig jevnt og har som tidligere nevnt et fantastisk bunndrag.

Min motor er en "Marine Power" et selskap sin satset på å selge diesel motorer til erstatning for 5,7 l bensin. Men de har hatt litt trøbbel med kjølingen og la etterhvert årene inn. Jeg har byttet varmeveksleren på min til et hakk større. Skal jeg ha deler så kikker jeg på peninsular. Jeg hadde ikke nølt med å skaffe meg en v-8 diesel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...