Jump to content

16 volt ladespenning. For høyt?

AQ140A

Recommended Posts

Hei. Prøvde å søke litt på forumet her å ser at 16 volt over tid er skadelig for batteriene. Har nettopp kjøpt ny dynamo og den legger seg på 16 volt. Så straks jeg legger inn forbruk, feks. Varmeapparatet legger den seg på 14volt. Slår jeg av så kryper den sakte opp på 16 volt.

Siden motoren må ut for å bytte dynamo så håper jeg å slippe å bytte den. Spørsmålet mitt er: kan jeg ha det slik? Evt. Hva må jeg passe på om jeg har det slik, eller må jeg gjøre noe?

Takk for alle svar.

Det er ingen 12V regulatorer som har settpunkt på 16V. Er du sikker på at den virkelig regulerer på den spenningen, altså at den stopper og holder seg der når du kjører motoren uten belasting på den? (intet elektrisk forbruk)

Regulator av Bosch typen er vanlig, kan enkelt byttes uten å demontere dynamo.

bilde

At spenningen faller nå du setter på belasting er helt naturlig, iallfall om du ikke måler direkte på dynamoen.

Hva som vil skje om regulatoren er på 24V vet jeg ikke, det kan være en mulighet. Dvs, da hadde ikke spenningen stoppet på 16V. Jeg tipper du har et system uten regulering, at noe er feil med regulator eller oppkobling.

Om regulatoren er av typen som er avbildet så står settpunktet oppå 'lokket'. Sitter med 2 skruer og bør kunne løsnes uten å ta ut motor.

Må være litt av en jobb å stramme vifteremmen om det er så trangt...

Hvilken type voltmeter bruker du? Hvis du leser av spenningen på et vanlig analoge voltmeter har disse ofte store avvik. Hvis dette er tilfelle, så bør du kontrollmåle med et godt multimeter rett på batteripolene. Analoge volt- og amperemetere er i seg selv ofte den største feilkilden ved spennings- og strømavvik som måles på disse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...