AQ140A Startet 14.Juli.2013 Del på Facebook Startet 14.Juli.2013 Hei. Prøvde å søke litt på forumet her å ser at 16 volt over tid er skadelig for batteriene. Har nettopp kjøpt ny dynamo og den legger seg på 16 volt. Så straks jeg legger inn forbruk, feks. Varmeapparatet legger den seg på 14volt. Slår jeg av så kryper den sakte opp på 16 volt. Siden motoren må ut for å bytte dynamo så håper jeg å slippe å bytte den. Spørsmålet mitt er: kan jeg ha det slik? Evt. Hva må jeg passe på om jeg har det slik, eller må jeg gjøre noe? Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Bytt regulatoren i dynamoen, til en med lavere spenning. 16 volt er for høyt... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
emmis Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 (redigert) Husk gnistsikker dynamo for bensinmotor. Tror ikke Boch og Machall dynamoer med utbyttbar regulator er gnistsikkre dersom det er det du har. Redigert 14.Juli.2013 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Selv 14,7 - til 14,8 volt (som jeg har) er høyt. Her teller man tideler oppover. 16 volt må være svært høyt. Du bør nok foreta korreksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Det er ingen 12V regulatorer som har settpunkt på 16V. Er du sikker på at den virkelig regulerer på den spenningen, altså at den stopper og holder seg der når du kjører motoren uten belasting på den? (intet elektrisk forbruk) Regulator av Bosch typen er vanlig, kan enkelt byttes uten å demontere dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Takk for svar:) jeg for se om jeg klarer å bytte regulator uten å ta opp motor. Hei. Ja den stopper på 16 volt uansett. Men setter jeg på belastning detter den ned på 14 volt. Tenkte du på at den kunne være 24 volt? Hva kan være galt da? Batteriene er bare Noen måneder gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 At spenningen faller nå du setter på belasting er helt naturlig, iallfall om du ikke måler direkte på dynamoen. Hva som vil skje om regulatoren er på 24V vet jeg ikke, det kan være en mulighet. Dvs, da hadde ikke spenningen stoppet på 16V. Jeg tipper du har et system uten regulering, at noe er feil med regulator eller oppkobling. Om regulatoren er av typen som er avbildet så står settpunktet oppå 'lokket'. Sitter med 2 skruer og bør kunne løsnes uten å ta ut motor. Må være litt av en jobb å stramme vifteremmen om det er så trangt... Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Takk for svar. Det skal ikke være enkelt...... Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Hvilken type voltmeter bruker du? Hvis du leser av spenningen på et vanlig analoge voltmeter har disse ofte store avvik. Hvis dette er tilfelle, så bør du kontrollmåle med et godt multimeter rett på batteripolene. Analoge volt- og amperemetere er i seg selv ofte den største feilkilden ved spennings- og strømavvik som måles på disse. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Hei. Det er wema sitt analoge, samt ett multimeter. De stemmer overens innenfor o,5 volt. 16 volt er tatt fra multimeter. Analoge viser litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Hvis du har senseledning på dynamoen og denne ikke har god kontakt til B+ eller batteriet, vil du kunne få dette problemet. Spenningen vil da stige til 15 - 16 V. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Takk for tips:)) meget takknemelig :)) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Hei. Var i båten ikveld og sjekket ut alle tips. Har nå fått stabil spenning på ca. 14 volt. Koblet fra skillereleet mellom start og forbruk. Satte ladding rett på ene batteriet. Vips, alt iorden. Det er nok på plass med ett nytt rele.Takk for all hjelp folkens. :))) Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Moro og se at ting løser seg på forumet, folk med høy kunnskap som deler av seg. Lærte litt i dag, også:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.