sveinef Startet 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2013 Hei jeg har en eldre(80-tallet) Evinrude 6 HK som ikke jeg får opp turtall på og stopper med motordeksel på men går som en klokke uten motordeksel. Er det noen som vet hva dette kan komme av? Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Eneste jeg kan tenke meg er for dårlig tilgang på luft til motoren . Sjekk at luftingen i lokket er åpne . Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Har du eksoslekkasje ? At motoren lekker eksos inni dekselet slik at den resirkulerer eksosen i stedet for å få luft når dekselet er på? Magne Sitér dette innlegget Link to post
sveinef Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Har ikke tett lufting så da kan det nok hende det er en eksoslekkasje - hvordan er det lettest å finne ut hvor denne er?...og lett å fikse? Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Tett luftfilter. Får nok luft når lokket er av, men for lite når lokket er på? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
cosmic Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 (redigert) Kommer kanskje en ledning i klem med deksel på? Redigert 15.Juli.2013 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Garantert eksoslekkasje i eksosbendet.Ganske vanlig på eldre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
sveinef Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Ja den går som en klokke med dekseslet av og kun på tomgang med dekselet av...altså med full gass så putrer den så vidt. Hvis det er eksoslekkasje er det noe å gjøre med eller er det bare å kjøpe ny eller ta av dekslet når jeg kjører - er jo en fin tyverisikring:) Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Eksosen fordriver oksygenet som motoren skal ha.På en Honda 10 hester som jeg hadde tettet jeg innvendig der eksosbendet går ned i stammen med tec7.Vannkjølt eksosbend.(vet ikke hvordan det ser ut inni din motor).Så borret jeg større hull ca8-10mm bak på stammen der eksosen kommer ut slik att det blir mindre mottrykk for eksosen.Etter dette gikk motoren fint med skikkelig gromlyd ut bak. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Tett luftfilter. Får nok luft når lokket er av, men for lite når lokket er på? er ikke mye til luftfilter på påhengere - som regel bare en plastboks som skal redusere innsugsstøyen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Hadde samme problemet på en 25 Yamaha. Skiftet pakning mellom stamme og blokk. Lett at boltene knekker hvis det ikke har vært løsnet før.. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Hadde lignende problem ein gang. Da var det pågrunn av knekk på pluggkabel Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
navid Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Mange gode tips her. Hadde tilsvarende problem på en påhenger, da var problemet at støyisolasjonen innvendig i motordekslet var løst. Undertrykket som oppstod under dekslet når motoren gikk sugde isolasjonen mot luftinntaket og kvelte motoren. Vet ikke om det er isolasjonsmatte på motoren din da. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Har samme motor her, som jeg har utviklet en del nye banneord over. Har nå skiftet ut absolutt alt av elektroniske deler, fra en tilsvarende motor som gikk, og jeg klarer ikke å få start på den. Gnist på begge plugger, bensin får den, men tenner ikke. Elektronikken er levert tilbake, men det om satt på når jeg begynte sitter selvfølgelig på igjen. Har hatt av toppen på den, og sylindere og stempler bærer preg av få gangtimer. Så om du trenger en delemotor er det bare å skrike ut. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
ivar Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 pettern, har du sjekket tenningstidspunkt? Dersom noe har forskjøvet seg nok der så kan det bli null start selv om det er både gnist, komp og bensin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pettern1972 Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 alt er elektronisk under svinghjulet. satte over hele sulamitten fra den ene motoren til den andre. Motor nr 1 startet på 1 draget, motor nummer to gav bare vannblemmer etter flere hundre drag i snora. Orker ikke å skru en skrue til på den motoren nå. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.