Jump to content

Diana 700 - Yanmar 3HM35 erfaringer?


Sikaflex

Recommended Posts

:rolleyes: Er spekulant på en Diana 700 -86 med en Yanmar 3HM35 saltvannskjølt motor. Er det noen som har erfaringer - tips med denne båttypen? Spesielt lurer jeg på levetiden på en slik motor og om det er spesielle tegn som kan fortelle hvor mye den er korrodert? Edited by Sikaflex (see edit history)
Link to post

:rolleyes: Er spekulant på en Diana 700 -86 med en Yanmar 3HM35 saltvannskjølt motor. Er det noen som har erfaringer - tips med denne båttypen? Spesielt lurer jeg på levetiden på en slik motor og om det er spesielle tegn som kan fortelle hvor mye den er korrodert?

<{POST_SNAPBACK}>

Stilig signatur forresten!

Jeg har en yanmar 3HM som er fra 83, den er også saltvannskjølt.

Dette er en meget bra motor som jeg tror holder i mange år til, så lenge en passer på å bytte olje, anoder etc.

Men skjønte ikke helt det med 3HM35?

Min er som sagt fra 83 og heter 3 HM og yter 27 hk ved 3200 omdr. og 30 hk ved 3400 omdr (eller noe sånt)

Men husk at termostaten på saltvannskjølt åpner ved ca 50 grader og ved ferskvanskjøling åpner den på mye høyere temperatur, slik at det er ikke noe å hente ved å sette på ferskvannskjøling.

Pga at saltet som ligger i motoren er krystalisert og vil kun frigjøre seg når temperaturen blir høyere, dvs tæringen blir mye større ved høyere temperatur.

Mvh

Edited by firefighter (see edit history)
Link to post
:rolleyes: Takk for svar. Dette er en 34hk motor. Jeg observerer at den har tært endel på blokka i overgangen fra toppen til blokk, rett under innsuget, altså på motsatt side av anodemontasjene. Pirker bort deler av overflaten med flatskrumeisel. Vet ikke om dette er tegn på om noe er på gang innvendig? I tillegg har det ikke vært utført korrekt drenering av blokka i og med at tappekran på venstre siden av blokka ikke er åpnet etter ferskvannsgjennomkjøring ifm opplag. Dette er kanskje et negativt tegn og indikerer at saltvann kan ha overvintret inne i blokka. Blir mer og mer skeptisk...
Link to post

Du må nok regne med noe tæring, men om det er så mye mer enn det du kan regne med kommer an på hvor ofte anodene har vært byttet og hvor mange timer motoren har gått, vedlikehold etc.

Hva med båten?

I hvilken tilstand er den?

Man ser gjerne en sammenheng her.

Gir båten et godt inntrykk, er gjerne alt vært tatt godt vare på.

Tror nok jeg har mange timer og år igjen med min motor.

Den har gått ca 1500 t.

 

Mvh

Link to post

Er du sikker på at den ikke er ferskvannskjølt?

Har selv en 34 hk yanmar, og denne heiter 3HM35F og er ferskvannskjølt. Har aldri hørt om yanmar 34 hk saltvasskjølt. Min er en 86 mod som har gått 500t. Ingen problem de 180 timene eg har hatt den....

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...