Sikaflex Startet 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2005 (redigert) Er spekulant på en Diana 700 -86 med en Yanmar 3HM35 saltvannskjølt motor. Er det noen som har erfaringer - tips med denne båttypen? Spesielt lurer jeg på levetiden på en slik motor og om det er spesielle tegn som kan fortelle hvor mye den er korrodert? Redigert 13.Mars.2005 av Sikaflex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 (redigert) Er spekulant på en Diana 700 -86 med en Yanmar 3HM35 saltvannskjølt motor. Er det noen som har erfaringer - tips med denne båttypen? Spesielt lurer jeg på levetiden på en slik motor og om det er spesielle tegn som kan fortelle hvor mye den er korrodert? <{POST_SNAPBACK}> Stilig signatur forresten!Jeg har en yanmar 3HM som er fra 83, den er også saltvannskjølt. Dette er en meget bra motor som jeg tror holder i mange år til, så lenge en passer på å bytte olje, anoder etc. Men skjønte ikke helt det med 3HM35? Min er som sagt fra 83 og heter 3 HM og yter 27 hk ved 3200 omdr. og 30 hk ved 3400 omdr (eller noe sånt) Men husk at termostaten på saltvannskjølt åpner ved ca 50 grader og ved ferskvanskjøling åpner den på mye høyere temperatur, slik at det er ikke noe å hente ved å sette på ferskvannskjøling. Pga at saltet som ligger i motoren er krystalisert og vil kun frigjøre seg når temperaturen blir høyere, dvs tæringen blir mye større ved høyere temperatur. Mvh Redigert 14.Mars.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sikaflex Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 Takk for svar. Dette er en 34hk motor. Jeg observerer at den har tært endel på blokka i overgangen fra toppen til blokk, rett under innsuget, altså på motsatt side av anodemontasjene. Pirker bort deler av overflaten med flatskrumeisel. Vet ikke om dette er tegn på om noe er på gang innvendig? I tillegg har det ikke vært utført korrekt drenering av blokka i og med at tappekran på venstre siden av blokka ikke er åpnet etter ferskvannsgjennomkjøring ifm opplag. Dette er kanskje et negativt tegn og indikerer at saltvann kan ha overvintret inne i blokka. Blir mer og mer skeptisk... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 17.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2005 Du må nok regne med noe tæring, men om det er så mye mer enn det du kan regne med kommer an på hvor ofte anodene har vært byttet og hvor mange timer motoren har gått, vedlikehold etc. Hva med båten? I hvilken tilstand er den? Man ser gjerne en sammenheng her. Gir båten et godt inntrykk, er gjerne alt vært tatt godt vare på. Tror nok jeg har mange timer og år igjen med min motor. Den har gått ca 1500 t. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 17.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2005 Er du sikker på at den ikke er ferskvannskjølt? Har selv en 34 hk yanmar, og denne heiter 3HM35F og er ferskvannskjølt. Har aldri hørt om yanmar 34 hk saltvasskjølt. Min er en 86 mod som har gått 500t. Ingen problem de 180 timene eg har hatt den.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.