M/Y Ellen Marie Startet 13.Mars.2005 Del på Facebook Startet 13.Mars.2005 Noen som husker de eksakte kriteriene for å sende ut securitè, pan-pan og mayday melding, evt en link til hvor dette beskrives. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
JoK Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 (redigert) Du kan f.eks. gå inn på http://www.maritimradio.no/fritid/pensum/index.html, og se hva det står der om Nød, Haster, og Trygging. JoK. Redigert 13.Mars.2005 av JoK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 14.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Kom ingen vei med linken din. Har tidligere søkt på Telenor Maritim Radio's sider, men finner ikke svaret. Har lærbok hjemme, men er ikke hjemme, så da så..... M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Birchwood 320 Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 MayDay Nødsignalet på radiotelefoni er ordet MAYDAY. Nødsignalet skal sendes hvis fartøyets kaptein mener at fartøyet er truet av en alvorlig og overhengende fare og er i en nødsituasjon og trenger øyeblikkelig assistanse. 12.1 Nødkalling og nødmelding Dersom du skal sende både nødkalling og nødmelding, skal nødkallinga sendes først, deretter nødmeldinga. 12.2 Nødkalling Nødkallinga omfatter: • nødsignalet MAYDAY, uttalt tre ganger • orda dette er (this is) • kallesignalet eller annen identifikasjon for den som er i nød, uttalt tre ganger Nødkallinga skal ha absolutt prioritet foran alle andre sendinger. Alle radiostasjoner som hører den, skal øyeblikkelig stanse enhver sending som kan forstyrre nødtrafikken, og skal fortsette å lytte på den kanalen som blir brukt til nødkallinga. Nødkallinga skal ikke være adressert til en bestemt radiostasjon, og kvittering for mottak skal ikke gis før etterfølgende nød- melding er sendt. 12.3 Nødmelding Nødmeldinga omfatter: • nødsignalet MAYDAY, uttalt bare én gang • navnet på eller annen identifikasjon for den som er i nød • opplysninger om posisjonen • hva slags nød det er • hva slags hjelp som ønskes • alle andre opplysninger som kan være til hjelp i rednings- arbeidet (for eksempel hvor mange personer som er om bord) Som alminnelig regel skal et fartøy oppgi sin posisjon i lengde- og breddegrader. PanPan På radiotelefoni er hastersignalet ordet PAN-PAN. Hastersignalet skal gjentas tre ganger før kallinga. Hastersignalet angir at radiostasjonen har en melding å sende som det haster svært med, og som gjelder sikkerhet til et fartøy, luftfartøy eller annet fremkomstmiddel eller til en persons sikkerhet. Hastersignalet skal ha prioritet foran alle andre meldinger unn- tatt nødmeldinger. Alle radiostasjoner som hører det, skal passe på at de ikke forstyrrer sendinga av den meldinga som følger etter hastersignalet. 13.1 Regler for bruk av hastersignalet Hastersignalet skal bare sendes etter ordre fra føreren eller den personen som har ansvaret for fartøyet. Hastersignalet kan for eksempel brukes • når et fartøy har fått rorskade, propellskade eller lignende og ligger og driver; det er ingen overhengende fare, men det er behov for hurtig hjelp • når en person om bord plutselig er blitt alvorlig sjuk eller er kommet til skade, og det må innhentes legeråd via en kyststasjon Hastermeldinga kan være adressert enten til alle radiostasjoner eller til en bestemt stasjon. Hastersignalet med etterfølgende melding kan sendes på VHF nødkanal 16 eller på en hvilken som helst annen kanal som kan brukes for å vekke oppmerksomhet: • PAN-PAN, uttalt tre ganger, • alle stasjoner (all stations), eller én bestemt stasjon uttalt tre ganger • dette er (this is) • fartøyets navn og kallesignal, uttalt tre ganger • beskrivelse av hastersituasjonen • lytter kanal (listening channel) 16 • over Trygging På radiotelefoni er tryggingssignalet ordet SECURITE (uttales: sekurité). Tryggingssignalet skal gjentas tre ganger foran kallinga. Tryggingssignalet angir at stasjonen skal til å sende en viktig melding for trygg navigering, for eksempel et viktig navigasjonsvarsel (minemeldinger, meldinger om vrak og lignende) eller viktige værvarsler. Tryggingsmeldingene er inndelt i tre kategorier: • livsviktige (vital) • viktige (important) • rutinepregede (routine) Tryggingssignalet og kallinga skal sendes på VHF nødkanal 16, eller på en hvilken som helst annen kanal som kan brukes for å vekke oppmerksomhet. Den tryggingsmeldinga som følger etter kallinga, bør sendes på en arbeidskanal. Opplysning om hvilken kanal skal gis i slutten av kallinga. Tryggingsmeldinger skal vanligvis være adressert til alle stasjonene. Noen ganger kan de likevel være adressert til en bestemt stasjon. Alle radiostasjoner som hører tryggingssignalet skal lytte til tryggingsmeldinga inntil de er sikre på at den ikke vedkommer dem. De skal ikke sende noe som kan forstyrre tryggings- meldinga. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
JohanPaaSnippen Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 MayDay Nødsignalet på radiotelefoni er ordet MAYDAY. Nødsignalet skal sendes hvis fartøyets kaptein mener at fartøyet er truet av en alvorlig og overhengende fare og er i en nødsituasjon og trenger øyeblikkelig assistanse. 12.1 Nødkalling og nødmelding Dersom du skal sende både nødkalling og nødmelding, skal nødkallinga sendes først, deretter nødmeldinga. 12.2 Nødkalling Nødkallinga omfatter: • nødsignalet MAYDAY, uttalt tre ganger • orda dette er (this is) • kallesignalet eller annen identifikasjon for den som er i nød, uttalt tre ganger Nødkallinga skal ha absolutt prioritet foran alle andre sendinger. Alle radiostasjoner som hører den, skal øyeblikkelig stanse enhver sending som kan forstyrre nødtrafikken, og skal fortsette å lytte på den kanalen som blir brukt til nødkallinga. Nødkallinga skal ikke være adressert til en bestemt radiostasjon, og kvittering for mottak skal ikke gis før etterfølgende nød- melding er sendt. 12.3 Nødmelding Nødmeldinga omfatter: • nødsignalet MAYDAY, uttalt bare én gang • navnet på eller annen identifikasjon for den som er i nød • opplysninger om posisjonen • hva slags nød det er • hva slags hjelp som ønskes • alle andre opplysninger som kan være til hjelp i rednings- arbeidet (for eksempel hvor mange personer som er om bord) Som alminnelig regel skal et fartøy oppgi sin posisjon i lengde- og breddegrader. PanPan På radiotelefoni er hastersignalet ordet PAN-PAN. Hastersignalet skal gjentas tre ganger før kallinga. Hastersignalet angir at radiostasjonen har en melding å sende som det haster svært med, og som gjelder sikkerhet til et fartøy, luftfartøy eller annet fremkomstmiddel eller til en persons sikkerhet. Hastersignalet skal ha prioritet foran alle andre meldinger unn- tatt nødmeldinger. Alle radiostasjoner som hører det, skal passe på at de ikke forstyrrer sendinga av den meldinga som følger etter hastersignalet. 13.1 Regler for bruk av hastersignalet Hastersignalet skal bare sendes etter ordre fra føreren eller den personen som har ansvaret for fartøyet. Hastersignalet kan for eksempel brukes • når et fartøy har fått rorskade, propellskade eller lignende og ligger og driver; det er ingen overhengende fare, men det er behov for hurtig hjelp • når en person om bord plutselig er blitt alvorlig sjuk eller er kommet til skade, og det må innhentes legeråd via en kyststasjon Hastermeldinga kan være adressert enten til alle radiostasjoner eller til en bestemt stasjon. Hastersignalet med etterfølgende melding kan sendes på VHF nødkanal 16 eller på en hvilken som helst annen kanal som kan brukes for å vekke oppmerksomhet: • PAN-PAN, uttalt tre ganger, • alle stasjoner (all stations), eller én bestemt stasjon uttalt tre ganger • dette er (this is) • fartøyets navn og kallesignal, uttalt tre ganger • beskrivelse av hastersituasjonen • lytter kanal (listening channel) 16 • over Trygging På radiotelefoni er tryggingssignalet ordet SECURITE (uttales: sekurité). Tryggingssignalet skal gjentas tre ganger foran kallinga. Tryggingssignalet angir at stasjonen skal til å sende en viktig melding for trygg navigering, for eksempel et viktig navigasjonsvarsel (minemeldinger, meldinger om vrak og lignende) eller viktige værvarsler. Tryggingsmeldingene er inndelt i tre kategorier: • livsviktige (vital) • viktige (important) • rutinepregede (routine) Tryggingssignalet og kallinga skal sendes på VHF nødkanal 16, eller på en hvilken som helst annen kanal som kan brukes for å vekke oppmerksomhet. Den tryggingsmeldinga som følger etter kallinga, bør sendes på en arbeidskanal. Opplysning om hvilken kanal skal gis i slutten av kallinga. Tryggingsmeldinger skal vanligvis være adressert til alle stasjonene. Noen ganger kan de likevel være adressert til en bestemt stasjon. Alle radiostasjoner som hører tryggingssignalet skal lytte til tryggingsmeldinga inntil de er sikre på at den ikke vedkommer dem. De skal ikke sende noe som kan forstyrre tryggings- meldinga. <{POST_SNAPBACK}> Mener å huske at tolkningen av mede gikk på personer, mens pan gjaldt selve fartøyet, men det er bare på husken etter maaaaaaaaaange år. johan Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Mener å huske at tolkningen av mede gikk på personer, mens pan gjaldt selve fartøyet, men det er bare på husken etter maaaaaaaaaange år. johan <{POST_SNAPBACK}> Ja, slik var det også for maaaaange år siden. Men man har ved en senere revisjon "lempet" litt på kravene. Og såvidt jeg kunne se ved en rask gjennomlesning er det som Wellcraft skriver slik som det i dag gjelder. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kjell E Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Føler meg gammel nå... Mede... Har ikke hørt den uttalen siden radioskolen en gang i forrige århundre. Johan, hadde vi samme telefonilærer, mon? Hun fikk furiske tendenser, åndenød og vonde drømmer når en av oss brukte den engelske uttalen. Kjell. Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Enjoy Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 HEISAN Fant dette: Se rød tekst. HASTER På radiotelefoni er hastersignalet ordet PAN-PAN. Hastersignalet skal gjentas tre ganger før kallinga. Hastersignalet angir at radiostasjonen har en melding å sende som det haster svært med, og som gjelder sikkerhet til et fartøy, luftfartøy eller annet fremkomstmiddel eller til en persons sikkerhet. Hastersignalet skal ha prioritet foran alle andre meldinger unn- tatt nødmeldinger. Alle radiostasjoner som hører det, skal passe på at de ikke forstyrrer sendinga av den meldinga som følger etter hastersignalet. 13.1 Regler for bruk av hastersignalet Hastersignalet skal bare sendes etter ordre fra føreren eller den personen som har ansvaret for fartøyet. Hastersignalet kan for eksempel brukes • når et fartøy har fått rorskade, propellskade eller lignende og ligger og driver; det er ingen overhengende fare, men det er behov for hurtig hjelp • når en person om bord plutselig er blitt alvorlig sjuk eller er kommet til skade, og det må innhentes legeråd via en kyststasjon Hastermeldinga kan være adressert enten til alle radiostasjoner eller til en bestemt stasjon. Hastersignalet med etterfølgende melding kan sendes på VHF nødkanal 16 eller på en hvilken som helst annen kanal som kan brukes for å vekke oppmerksomhet: • PAN-PAN, uttalt tre ganger, • alle stasjoner (all stations), eller én bestemt stasjon uttalt tre ganger • dette er (this is) • fartøyets navn og kallesignal, uttalt tre ganger • beskrivelse av hastersituasjonen • lytter kanal (listening channel) 16 • over Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Føler meg gammel nå... Mede... Har ikke hørt den uttalen siden radioskolen en gang i forrige århundre. Johan, hadde vi samme telefonilærer, mon? Hun fikk furiske tendenser, åndenød og vonde drømmer når en av oss brukte den engelske uttalen. Kjell. <{POST_SNAPBACK}> Nei, det var nok ikke Bergen men sjømannskolen Oslo, tidlig i 70 åra. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Bodø, samme tidsepoke. Mvh, Kjell. Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
hev Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Eit lite tillegg: Visst ein er så moderne at ein har DSC, og har brukt dette til alarmering, bør ein ta med MMSI-nr som ein del av fatøyet sin identitet. Ganske uvesentlig dette i ein pressa situasjon sjølvsagt, men teorien er slik.. Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Gunga Din Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Vet ikke om någon har linket til denne filmen tidigare! ta o lyssna, spes på den nödställde, hur svårt det er oppfatte vad han säger, og hur snabbt han/man snakker i en sådan situasjon! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.